اسپند گیاهی است علفی، پایا و بوته‌ای که ارتفاع آن تا ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه دارویی، دارای برگ‌های فراوان و سبز است.
خواص اسپند برای سلامتی

اسپند از جمله گیاهان دارویی است که با نام «حرمل» نیز شناخته می‌شود. از زمان‌های دور از این گیاه برای موارد مختلف از ضدعفونی کردن تا خوش‌بو کردن محل زندگی استفاده می‌کردند. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم تا در مورد خواص اسپند برای سلامتی صحبت کنیم.
درمان‌کننده تب

اسپند از جمله گیاهانی است که به‌طور مرتب جهت درمان تب استفاده می‌‌شود. این گیاه برای درمان موارد خفیف مالاریا نیز مفید است، اما در صورتی که حاد باشد، استفاده از اسپند موثر نیست.
درمان بیماری‌های مربوط به ریه و کبد

در طب سنتی، از اسپند جهت درمان بیماری‌های مربوط به ریه و کبد استفاده می‌شود. برای این منظور باید مقداری از دانه‌های اسپند را دم کرده و با کمی روغن کنجد ترکیب کنید و سپس آن را بنوشید.
میکروب‌کش قوی

اسپند دارای خاصیت از بین برنده میکروب‌ها و قارچ‌ها است. همانند عنبرنساء آن را در محیط دود می‌کنند تا هوا را ضدعفونی نماید. در اکثر کشورهای آسیایی، اسپند به‌عنوان ضدانگل، ضد کرم و از بین برنده آمیب شناخته می‌شود.
برطرف کردن شپش سر

این گیاه جهت کشتن شپش سر بسیار موثر است. برای این منظور کافی است تا ریشه اسپند را با روغن خردل مخلوط کرده و به کف سر مالش دهید. این ترکیب کمک می‌کند تا از شر شپش سر خلاص شوید.
درمان‌کننده آبریزش بینی

یکی دیگر از خواص اسپند برای سلامتی، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی قوی و درمان آبریزش بینی است. در این روش، مقداری اسپند را به تنهایی یا همراه با حبه قند دود کرده و اطراف سر خود بچرخانید. دود ناشی از آن را استنشاق کنید. بعد از چندین مرتبه انجام این کار، مشکل آبریزش بینی شما حل خواهد شد.
برطرف کننده تکرر ادرار

در صورتی که روزانه به‌صورت ناشتا ۱.۵ گرم اسپند را بدون این‌که کوبیده شود، با کمی خاکشیر و آب مخلوط کرده و بنوشید، برای تکرر ادرار بسیار مفید خواهد بود. در صورتی که از این روش درمانی استفاده می‌کنید، نباید ماست و کشک مصرف کنید.
ضد نفخ

گیاه اسپند در طب سنتی، از روش‌های فوری و موثر درمان نفخ شکم است. هر شب یک قاشق غذاخوری از آن را همراه با آب میل کنید. این روش نفخ را به خوبی برطرف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *