ژلاتین نوعی ماده پروتئینی است که از کلاژن گرفته می‌شود. این ماده به‌دلیل اینکه ترکیبی منحصربه‌فرد از اسیدهای آمینه دارد، برای بدن بسیار مفید است.
خواص و فواید ژله برای سلامتی

ژلاتین نقش موثری در حفظ سلامت مفاصل و عملکرد مغز دارد و وضعیت ظاهری پوست و مو را بهبود می‌بخشد. مجله دلتا در این مطلب، درباره خواص و فواید ژله برای سلامتی خواهد گفت. با ما همراه باشید.

از موارد کاربرد پودر ژلاتین و دیگر فرم‌های آن (مثل ژله) برای سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بهبود استخوان‌ها و مفاصل

تحقیقات متعددی نشان داده که مصرف ژلاتین، درمانی عالی برای بیماری‌های استخوانی و مفاصل مانند آرتروز است. آرتروز شایع‌ترین شکل التهاب مفصل است و زمانی رخ می‌دهد که غضروف بین مفاصل از بین رفته باشد، که در نهایت موجب درد و سفتی در آن ناحیه از مفاصل می‌شود.
خواص ژلاتین برای پوست، مو و ناخن‌ها

تحقیقات درمورد مکمل‌های ژلاتین نشان داده‌ است که این مکمل‌ها ظاهر پوست و مو را بهبود می‌بخشند. ژلاتین برای پوست بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده که مصرف ژلاتین می‌تواند ضخامت و رشد مو را هم بهبود بخشد. مصرف ژله بصورت ناشتا می‌تواند باعث چاقی صورت شود.
بهبود عملکرد مغز و سلامتی ذهن

ژلاتین سرشار از گلیسین است که موجب عملکرد خوب مغز می‌شود. در یک بررسی، مشخص شد گلیسین حافظه و جنبه‌های خاصی از توجه و تمرکز را تا حد قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. اگر به آرامش روان خود اهمیت می‌دهید حتما مواد غذایی معروف به بمب شادی را بشناسید.
کاهش وزن

یکی از خواص و فواید ژله برای سلامتی، کاهش وزن و احساس سیری آن است. ژلاتین، بسته به روش تولید، فاقد چربی و کربوهیدرات است. در نتیجه از خوراکی‌های کم‌کالری است. تحقیقات نشان داده که این ماده در کاهش وزن نقش دارد.
بهبود خواب

اسیدآمینه گلیسین که در ژلاتین به‌وفور وجود دارد خواب را بهبود می‌بخشد. طبق تحقیقات مصرف ۳ گرم گلیسین قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد. حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (۷ تا ۱۴ گرم) ژلاتین حاوی ۳ گرم گلیسین است.
کنترل دیابت نوع ۲

ژلاتین در کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر است، زیرا چاقی یکی از عوامل پرخطر در ابتلا به دیابت نوع ۲ به حساب می‌آید. مهم‌تر از این، محققان دریافته‌اند که مصرف ژلاتین می‌تواند در کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر باشد.
پیشگیری از صدمات به کبد

در تحقیقات بسیاری مشخص‌ شده که ژلاتین اثر محافظتی روی کبد دارد. در بررسی روی موش‌ها معلوم شد گلیسین موجود در ژلاتین جلوی صدمات کبد ناشی از مصرف الکل را می‌گیرد.
گسترش کمتر سلول‌های سرطانی

تحقیقات اولیه نشان داده‌ است که ژلاتین جلوی گسترش برخی سرطان‌های خاص را می‌گیرد. در یک بررسی روی سلول‌های سرطانی انسان در لوله‌های آزمایش، مشخص شد ژلاتین می‌تواند موجب کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطان معده، سرطان روده بزرگ و سرطان خون شود.
کاربرد پودر ژلاتین در هضم غذا

اسید گلوتامیک ژلاتین حاوی ماده‌ای است که می‌تواند از پوشش مخاطی معده مراقبت کند. این مراقبت در هضم غذا نیز مفید است. ژلاتین با تحریک اسید‌ معده به هضم غذا کمک و با چسبیدن به آب، عبور مواد غذایی را از دستگاه هاضمه آسان‌تر می‌کند.

فواید ژله برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *