اگرچه طیف گسترده‌ای از شرایط می‌تواند باعث خارش پوست شود، اما در بیشتر موارد خارش پوست علامت حساسیت غذایی است.
مواد غذایی آلرژی‌ زا

شناسایی مواد غذایی آلرژی‌ زا بهترین راه برای جلوگیری از علائم نامطلوب حساسیت غذایی است. در این مطلب از مجله دلتا شما با ۷ ماده‌ غذایی مختلف که می‌توانند در اثر بروز یک واکنش آلرژیک باعث خارش پوست شوند، آشنا می‌شوید. ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.
چرا بعضی از غذاها باعث خارش پوست می‌شوند؟
حساسیت غذایی

شایع‌ترین علت خارش بدن حساسیت غذایی است. گندم، شیر، تخم‌مرغ، سویا، ماهی، بادام‌زمینی، آجیل درختی، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، آناناس و افزودنی‌های غذایی هم جز مواد آلرژی‌زا طبقه‌بندی می‌شوند.
سندرم آلرژی دهانی

این سندرم باعث خارش دهان، گلو و لب‌ها می‌شود.
عدم تحمل هیستامین

وجود بیش‌ازحد هیستامین در بدن باعث ایجاد التهاب، خارش و تورم می‌شود. ماهی تن، اسفناج، پنیر، بادمجان و مخمر همگی حاوی هیستامین هستند.
کدام غذاها می‌توانند باعث خارش پوست شوند؟
سویا

اگرچه حساسیت به سویا در میان شیرخواران و کودکان شایع است، اما بزرگسالان هم ممکن است با این مشکل روبرو شوند. حساسیت به سویا از واکنش نسبت به پروتئین خاصی که در سویا و سایر محصولات حاوی آن (مانند میسو، توفو و تمپه) وجود دارد، ناشی می‌شود.

سویا و غذایی آلرژی‌ زا
بادام‌زمینی

یکی از مواد غذایی آلرژی‌ زا بادام زمینی است. حساسیت به بادام‌زمینی نه‌تنها یکی از شایع‌ترین حساسیت‌های غذایی است، بلکه یکی از خطرناک‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در موارد شدید، حساسیت به بادام‌زمینی ممکن است باعث آنافیلاکسی شود که یک واکنش آلرژیک بالقوه کشنده است. از علائم و نشانه‌های رایج آنافیلاکسی می‌توان به نبض سریع و ضعیف، واکنش‌های پوستی ازجمله کهیر و خارش پوست، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه و غش اشاره کرد. در هنگام بروز این واکنش باید بلافاصله اپی‌نفرین تزریق کنید. اگر اپی‌نفرین ندارید، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

بادام زمینی
گندم

گندم یکی از شایع‌ترین آلرژن‌های غذایی است که حساسیت به آن حدود ۱ درصد کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ماده‌ غذایی می‌تواند باعث بروز علائمی مانند خارش، ناراحتی گوارشی و مشکلات تنفسی شود.

حساسیت به گلوتن
شیر گاو

حساسیت به شیر گاو مشکلی است که بیشتر در میان شیرخواران و کودکان مشاهده می‌شود. افرادی که به پروتئین‌های شیر گاو حساسیت دارند در هنگام مواجهه با آن‌ها دچار مشکلاتی مانند تورم لب‌ها، زبان یا گلو و همچنین خارش یا سوزن سوزن شدن اطراف دهان می‌شوند.

حساسیت شیر گاو
تخم‌مرغ

یکی از علائم اصلی حساسیت به تخم‌مرغ کهیر است که می‌تواند باعث قرمزی، تورم و خارش پوست شود. بعضی از افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند می‌توانند بدون بروز هیچ مشکلی از مصرف تخم اردک، غاز یا بلدرچین لذت ببرند.

تخم مرغ و آلرژی زا
آجیل درختی

اصطلاح «آجیل درختی» به هر آجیلی که روی درخت رشد می‌کند (ازجمله بادام، بادام‌هندی، گردو، پسته و فندق)، اطلاق می‌شود. حساسیت به آجیل درختی باعث سوزن سوزن شدن، قرمزی و خارش پوست و همچنین تورم دهان می‌شود.

آجیل درختی
ماهی

حساسیت به ماهی در اثر واکنش آلرژیک به ماهی‌های باله دار مانند ماهی تن، سالمون و ماهی کاد رخ می‌دهد. در افرادی که به ماهی حساسیت دارند، مصرف ماهی باعث درد معده، کهیر و خارش پوست شود.

ماهی و آلرژی
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

طبیعی است که هر از گاهی دچار خارش پوست شوید. اما در صورت مشاهده‌ هر یک از علائم زیر باید در اسرع وقت توسط پزشک معاینه شوید:

خارش مداوم پوست
کهیر
تب
علائم گوارشی
تورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *