با گسترش روز افزون همه‌گیری کرونا – و ادامه‌ی تلاش‌های قانون‌گذاران برای مذاکره در خصوص تصویب آخرین بسته‌های محرک اقتصادی – کارشناسان هشدار داده‌اند به زودی با بحران اجاره‌نشینی و اجبار مستاجران به تخلیه‌ی خانه‌ها مواجه خواهیم شد. چه افراد خانواده‌ی شما به ناچار کارشان را از دست داده باشند، و چه درآمد‌تان به هر شکل کاهش یافته باشد، زمانی فرا خواهد رسید که مجبور می‌شوید مذاکره با صاحبخانه در دوران کرونا را آغاز کنید. البته، اگر همین حالا در حال آماده‌سازی خود برای جلسه‌ی مذاکره با صاحبخانه‌تان باشید، خوشبختانه گزینه‌های پیش روی‌تان بیش‌تر از میزانی است که انتظارش را داشته‌اید.

مذاکره با صاحبخانه در دوران کرونا
۱. بودجه‌تان را بررسی کنید

کمی وقت بگذارید و شرایط خاص مالی و اقتصادی‌تان را به خوبی بررسی کنید. باید دقیقا بدانید درآمد خانوادگی‌تان در ماه‌های پیش رو چه‌قدر خواهد بود، و هم‌چنین، برای تامین نیازهای روزانه و ضروری زندگی‌تان به چه‌قدر پول نیاز دارید.

در مورد این مسئله که درآمد خانوادگی‌تان تا چه میزان می‌تواند هزینه‌ی ماهانه‌ی اجاره خانه‌تان را پوشش دهد، با خودتان کاملا صادقانه و واقع‌بینانه فکر کنید. اگر صاحبخانه‌تان تصمیم داشته باشد اجاره‌ خانه‌تان را به شکل نامتعارفی زیاد کند، آیا شما آمادگی پرداخت آن را دارید؟ در صورت افزایش اجاره بها توسط صاحبخانه، آیا شما می‌توانید در مورد افزایش مبلغ ودیعه و در عوض، کاهش مبلغ اجاره‌ی پیشنهادی یا عدم تغییر آن با وی به توافق برسید؟‌
۲. به خوبی تحقیق کنید

پیش از آن‌که بخواهید با صاحبخانه‌ی فعلی‌تان در خصوص تمدید اجاره‌نامه مذاکره کنید، کمی وقت بگذارید و در اطراف محل زندگی‌تان به دنبال خانه‌های مشابه‌ی خانه‌ی فعلی خودتان بگردید. اگر فکر می‌کنید تا الان، حتی بیش‌تر از میانگین واقعی اجاره‌ بهای محله‌ی خود به صاحبخانه‌تان پول داده‌اید، شاید بهتر باشد خیلی جدی در این مورد با وی صحبت کنید یا حتی تصمیم بگیرید خانه‌اش را تخلیه کنید.

بسته به محل زندگی شما، موسسات و وب‌سایت‌هایی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید موارد مختلف خانه‌های اجاره‌ای را پیدا و با یکدیگر و هم‌چنین، با خانه‌ی فعلی‌تان مقایسه کنید. مثلا وب‌سایت جامانا ابزار بسیار خوبی است که از طریق آن نه تنها می‌توانید میانگین اجاره بهای محله‌های مختلف را به دست بیاورید، بلکه می‌توانید خانه‌های بسیار مناسبی نیز برای اجاره پیدا کنید. شاید پس از انجام این تحقیقات، خانه‌ای را پیدا کردید که نه تنها مشابه‌ی خانه‌ی فعلی‌‌تان است، بلکه اجاره‌ی آن نیز از اجاره‌ی فعلی‌تان کم‌تر است.
۳. وقت را نیز در نظر بگیرید

پس از یافتن فهرستی از خانه‌های مشابه، به این نکته توجه کنید که این خانه‌ها چه مدت در بازار اجاره مسکن باقی مانده‌اند. اگر در محله‌ای زندگی می‌کنید که محبوبیت آن کم‌تر از مواردی است که در فهرست خود قرار داده‌اید – از آن‌جا که مدت زمان بیش‌تری طول خواهد کشید تا صاحبخانه بتواند فرد دیگری را جایگزین شما کند – اهرم فشار شما در مذاکره با وی قوی‌تر خواهد بود. هم‌چنین، تابستان فصل محبوب‌تری برای جا به جایی مستاجران است. صاحبخانه‌تان ممکن است ترجیح دهد، به خصوص در دوره‌ی همه‌‌گیری کرونا، در فصل‌های پاییز و زمستان به دنبال مستاجر جدید نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *