باید بدانیم که سیاهی دور چشم به تنهایی نشانگر بیماری خاصی نیست و وجود آن نباید ما را نگران کند.
تیرگی دور چشم ها

یکی از مشکلات زیبایی که اکثر افراد به دنبال راه حلی برای آن هستند حلقه‌ تیره دور چشم‌ها است. حلقه تیره دور چشم بسته به رنگ پوست ممکن است آبی یا قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه به نظر برسد. این حلقه‌ها به‌ندرت دلیلی برای نگرانی دارند اما ظاهر ناخوشایند آنها برای اغلب افراد آزاردهنده است. در این مطلب از مجله دلتا به روش‌های پیشگیری و درمان‌های خانگی تیرگی دور چشم ها می‌پردازیم.
علت تیرگی دور چشم

علت ایجاد تیرگی دور چشم ها این است که پوست این قسمت نازک و حساس است و تنها نیم میلی‌متر ضخامت دارد. عوامل دخیل در ایجاد حلقه تیره دور چشم عمدتا شامل: عادات غلط خواب، کاهش بافت چربی در اطراف چشم، کم‌خونی فقر آهن، نور خورشید، مالیدن مکرر چشم‌ها، بیماری تیروئید و کمبود آب بدن هستند.
درمان‌های خانگی
خواب باکیفیت

خوب خوابیدن می‌تواند در کاهش بروز تیرگی تاثیر چشمگیری داشته باشد. استراحت ناکافی بلافاصله بر رگ‌های خونی و پوست حساس دور چشم اثر می‌گذارد.
خیار

قرار دادن برش‌های خیار بر روی چشم باعث تسکین خستگی چشم‌ها شده و تورم را کاهش می‌دهد. مقدار آب زیاد و ویتامین C خیار به تغذیه و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند.
سیب‌زمینی

سیب‌زمینی حاوی ویتامین C، یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده برای مراقبت‌های پوستی است. آنتی‌اکسیدان‌ها سلول‌های آسیب‌دیده پوست را ترمیم می‌کنند و تولید ملانین(رنگدانه) زیاد توسط پوست را کاهش می‌دهند.
گلاب

گلاب یک ماده ضدالتهاب است که باعث نرمی و طراوت پوست می‌شود. مصرف روزانه گلاب می‌تواند حلقه‌های تیره‌ زیر چشم را از بین ببرد. می‌توانید پنبه‌ای را با گلاب خیس کرده و آن را مستقیم روی پلک‌های بسته‌ی خود قرار دهید.

درمان تیرگی دور چشم
چای‌های کیسه‌ای

کافئین موجود در چای خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و گردش خون در اطراف چشم‌ها را تحریک می‌کند. چای‌های کیسه‌ای خنک شده در یخچال برای کاهش تیرگی و خنک کردن پوست گزینه‌های مناسبی هستند.
راه‌های پیشگیری
کاهش استرس

استرس اثر مستقیم و فوری بر بروز تیرگی دور چشم دارد. استرس همچنین بیماری‌هایی که باعث بروز تیرگی دور چشم ها می‌شوند نظیر مشکلات تیروئید و کم‌خوابی را تشدید می‌کند.
پرهیز از مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد نمک و ننوشیدن آب کافی بدنتان را دچار کم‌آبی می‌کند که خشکی پوست و پف کردن فقط برخی از عوارض آن است.

رفع تیرگی دور چشم
محافظت از چشم

نور خورشید باعث افزایش تولید ملانین در پوست می‌شود. استفاده از عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید که اطراف چشم را نیز بپوشاند در کاهش تیرگی دور چشم موثر است.
ترک سیگار و الکل

نیکوتین موجود در سیگار و ترکیبات نوشیدنی‌های الکلی موجب تسریع روند پیری در بدن شده و احتمال ایجاد تیرگی دور چشم ها را افزایش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *