چلو مرغ زعفرانی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که تقریبا در هر مهمانی و جشن و مراسمی سرو می شود. طرز تهیه این غذای خوشمزه روش های خاص خود را دارد و به خصوص برای کسانی که تمایلی به صرف زمان زیاد برای آشپزی ندارند، غذایی مناسب است. در این آموزش از وبسایت آموزش آشپزی پارسی دی قصد داریم تا به طور کامل طرز تهیه چلو مرغ زعفرانی مجلسی را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه چلومرغ زعفرانی مجلسی

  • ۴ پیمانه برنج
  • ۴ تکه گوشت مرغ
  • ۳ عدد پیاز
  • ۵۰ گرم کره
  • دو عدد سیب زمینی
  • زعفران به مقدار لازم
  • ۳ عدد گوجه فرنگی
  • نان لواش یک عدد
  • زردچوبه به میزان دلخواه
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • زرشک به دلخواه
  • ۱۵۰ گرم نخود فرنگی به دلخواه

طرز تهیه چلو مرغ زعفرانی

مرحله ۱:

در این مرحله تک تک مواد لازم برای پخت چلو مرغ زعفرانی را آماده می کنیم. برای پخت مرغ زعفرانی، ابتدا سیب زمینی ها را پوست کنده و بشوئید. سپس آنها را به شکل خلالی خرد کرده و شسته و در آبکش بریزید. پس از اینکه آب سیب زمینی خارج شد، برای سرخ کردن آماده می شود. سپس پیازها را به شکل خلالی خرد می کنیم. اکنون زعفران را ساییده و داخل قوری یا هر ظرف دیگری دم می کنیم. زرشک را نیز پاک کرده و شسته و برنج را خیس می کنیم. اضافه کردن زرشک کاملا اختیاری است.

مرحله ۲:

برای پخت مرغ، در مرحله اول در داخل یک قابلمه متوسط کمی روغن ریخته و پس از داغ شدن روغن، شروع به سرخ کردن مرغ ها می کنیم. پس از آن زردچوبه و نمک به مرغ ها اضافه می کنیم. مرغ را هم می زنیم تا ادویه ها به خوبی ترکیب شوند. کمی هم فلفل سیاه به مرغ اضافه کرده و صبر می کنیم تا مرغ ها سرخ شوند.

مرحله ۳:

وقتی مرغ ها به خوبی سرخ شدند، پیاز را به مرغ اضافه می کنیم و کره را هم در داخل قابلمه می ریزیم و مواد داخل قابلمه را به خوبی هم می زنیم.

مرحله ۴:

در این مرحله، زعفرانی که از قبل دم کرده بودیم را به مرغ اضافه می کنیم. کل مرغ ها باید به زعفران آغشته شود تا رنگ و مزه زعفران داشته و خوشرنگ شود. اکنون نصف استکان آب داخل قابلمه ریخته و اجازه می دهیم تا مرغ ها به مدت یک ساعت با درجه حرارت کم با وجود زعفران طبخ شود.

مرحله ۵:

یک قابلمه دیگر را تا نصف از آب پر می کنیم. صبر می کنیم تا آب جوش بیاید و نمک به آب اضافه می کنیم. وقتی به طور کامل جوش آمد به طوریکه حباب هایی در داخل قابلمه مشاهده کردید، برنج از قبل خیس شده را در داخل قابلمه بریزید. صبر کنید تا برنج به خوبی پخته شود.

مرحله ۶:

پس از اینکه برنج ها نرم شد، آن را برای آبکش کردن آماده می کنیم. برنج را آبکش کرده و یک قابلمه آماده می کنیم. انتهای قابلمه کمی روغن ریخته و سپس نان لواشی که از قبل آماده کرده بودیم را در ته قابلمه قرار می دهیم. پس از آن برنج ها را در داخل قابلمه می ریزیم. درب قابلمه را بسته و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی شعله کم گاز قرار می دهیم تا برنج به خوبی پخته شود.

مرحله ۷:

در یک ماهیتابه جداگانه، سیب زمینی های خلالی را سرخ می کنیم. نخود فرنگی ها را نیز به شکل جداگانه سرخ می کنیم. زرشک ها را نیز در یک قابلمه جداگانه سرخ می کنیم و در آخر گوجه فرنگی را سرخ می کنیم. توجه کنید که نخود فرنگی و سیب زمینی سرخ شده برای تزئین در کنار مرغ هستند.

مرحله ۸:

اکنون مرغ های آماده شده را در یک ظرف ریخته و گوجه و سایر موادی که برای تزئین مرغ آماده کرده بودیم را در کنار ظرف مرغ می ریزیم.

مرحله ۹:

کمی از برنج پخته شده را جدا کرده و با زعفران و زرشک ترکیب می کنیم. سپس برنج را در یک ظرف ریخته و برای تزئین، برنج ترکیب شده با زعفران را بر روی آن می ریزیم. اکنون غذای ما آماده خوردن است.

چلومرغ زعفرانی مجلسی از غذاهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی است که تهیه آن نیاز به وقت چندانی ندارد. امیدوارم که از طرز تهیه این غذای خوشمزه لذت برده باشید و حتما این غذا را در خانه خود تهیه کرده و با اعضاء خانواده میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *