اصول کلی رژیم غذایی در بیماران قلبی از همان اصول تغذیه سالم در جمعیت عمومی پیروی می‌کند. رعایت رژیم غذایی می‌تواند علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ، نقش موثر و مفیدی در درمان بیماری قلبی نیز داشته باشد.
رژیم غذایی بیماران قلبی

بیماری های قلبی عروقی امروزه افزایش زیادی یافته اند و حدودا چهل درصد از مرگ و میر در ایران را شامل می شوند. یک علت اصلی بوجود آورنده این بیماری‌ها، گرفتگی رگ ها یا تصلب شرایین است که باعث آسیب قلب و مشکلات بسیاری می‌شود. معمولا این مشکل به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب بوجود می‌آید. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره رژیم غذایی بیماران قلبی صحبت خواهیم کرد.

مواد غذایی مناسب برای بیماران قلبی

رژیم غذایی بیماران قلبی

یک رژیم غذایی مناسب برای بیماران قلبی باید متعادل، متنوع و مناسب باشد. با نگاهی دقیق‌تر، مواد غذایی که مصرف می‌کنید باید به گونه ای باشد که تمامی مواد مورد نیاز شما دریافت شود. همچنین یک رژیم مناسب بر اساس سن، وزن، جنسیت و غیره انتخاب می‌شود. دقت کنید که باید در رابطه با جزئیات حتما با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

از جمله مواردی که باید در رژیم غذایی بیماران قلبی قرار بگیرند عبارتند از:
استفاده از میوه‌ها و سبزیجات

از انواع گوناگون میوه‌ها و سبزیجات به اندازه مورد نیاز استفاده کنید. میوه و سبزی‌ها دارای مواد مغذی بسیاری هستند و اضافه کردن این موارد به رژیم غذایی می‌تواند مناسب باشد:

تمشک

مصرف تمشک به بیماران قلبی عروقی توصیه می‌شود. تمشک از جمله سالم‌ترین انواع توت برای قلب است که تنها نیم فنجان از آن چهار گرم فیبر دارد. همچنین مصرف همین مقدار از تمشک تقریبا یک چهارم از ویتامین C و منگنز مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. تمشک با دارا بودن آنتی اکسیدن پلی فنل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

آووکادو

استفاده از آووکادو جهت جذب کاروتنوئیدها که ماده‌ای ضروری برای سلامت قلب هستند توصیه می‌شود. این میوه را می‌توانید به ساندویچ یا سالاد خود اضافه کنید.
پرتقال

پرتقال یکی از مرکبات غنی از پکتین است که استفاده از آن جذب کلسترول و فلانوئید را کاهش می دهد. در نتیجه باعث کاهش فشار خون و التهاب شریان‌ها می‌شود. همچنین این میوه در بهبود جریان خون موثر است و ویتامینC موجود در آن باعث پیشگیری از سکته مغزی نیز می‌شود.

انار

مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها و سیار ترکیبات مفید برای قلب، در این میوه وجود دارد. انار از مشکلات عروقی جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه آب انار باعث بهبود جریان خون به قلب می‌شود.
گردو

گردو حاوی چربی موردنیاز بدن و مواد مغذی بسیاری است. گردو از جمله آجیل‌های بسیار مهم است که چربی موجود در آن نقش بسیار مهمی در سلامتی قلب و بدن دارد.
بادام

بادام می‌تواند به عنوان جایگزین یا مکمل گردو مصرف شود. اگر طعم گردو را دوست ندارید می‌توانید از بادام استفاده کنید. بادام حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و کلسترول گیاهی و فیبر می‌باشد. از بادام و گردو می‌توانید در وعده صبحانه استفاده کنید تا فیبر و ویتامین E مورد نیاز بدن تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *