شیر برنج یکی از دسرهای خوشمزه و پرخاصیت است که می‌توان آن را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد به عنوان پیش غذا، صبحانه یا در مراسم افطار سرو کرد.
شیر برنج

در گذشته به شیر برنج، آش‌ شیر نیز می‌گفتند. شیر برنج دارچینی بیشتر در مناطق کوهپایه نشین زاگرس و البرز طبخ می‌شود. این غذا به عنوان یک دسر یا وعده غذایی سرو می‌شود. با طرز تهیه شیر برنج دارچینی همراه مجله دلتا باشید.
مواد لازم برای تهیه شیر برنج دارچینی

برنج ۱۲۰ گرم
شیر کم‌ چرب ۲۵۰ میلی‌لیتر
آب سرد یک‌ چهارم پیمانه
چوب یا پودر دارچین به مقدار دلخواه
پودر ژلاتین یک قاشق سوپخوری
شکر یک فنجان

طرز تهیه شیر برنج دارچینی
مرحله اول

ابتدا قابلمه را روی حرارت قرار دهید. سپس شیر را درون قابلمه بریزید. حالا برنج را که از ۸ ساعت قبل خیس کرده‌اید، به آن اضافه کنید. بهتر است از برنج نیم‌دانه یا هر برنجی که زود و راحت طبخ می‌شود، استفاده کنید.
مرحله دوم

مخلوط را ۵ دقیقه هم بزنید و حین هم زدن به آن چوب یا پودر دارچین اضافه کنید. دقت کنید که اگر از پودر دارچین استفاده کنید، رنگ شیر برنج دارچینی، تیره می‌شود.
مرحله سوم

حالا برای جلوگیری از ته گرفتن برنج، شیر برنج را تا وقتی که برنج، خود را باز کند، هم بزنید. اگر به هر دلیلی برنج ته گرفت و سوخت، حتما قابلمه را عوض کنید. شکر را هم در این مرحله اضافه کنید و خوب هم بزنید تا حل شود.

بعد از این که برنج کاملا پخته شد، به آن شکر را اضافه کنید. شیر برنج را تا زمانی که شکر در آن حل شود، هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.
مرحله چهارم

آب سرد را در کاسه‌ای بریزید و پودر ژلاتین را آرام روی سطح آب بریزید و کاسه را تکان دهید. دقت کنید که اگر یک ‌دفعه پودر ژلاتین را به آب اضافه کنید، یک لخته سفید رنگ تشکیل می‌شود. بعد از اضافه شدن پودر ژلاتین به آب، کاسه را روی بخار آب قرار دهید تا کاملا داخل آب حل شود. همچنین می‌توانید به جای بخار آب، کاسه را ۳۰ ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید تا ژلاتین کاملا در آب حل شود. سپس محلول ژلاتین را به شیربرنج اضافه کنید و خیلی خوب هم بزنید. در این مرحله می‌توانید به شیربرنج دارچینی خود مقداری خامه اضافه کنید تا لطیف‌تر شود.
مرحله پنجم

شیربرنج را داخل قالبی بریزید که قابل برگشتن باشد. بعد از خنک شدن شیر برنج دارچینی، قالب را داخل ظرفی برگردانید. روی سطح آن را با پودر دارچین و سیاه‌دانه تزیین و سرو کنید.
چند نکته

به ‌جای آب می‌توانید از گلاب یا عرق بهار نارنج یا عرق بیدمشک استفاده کنید.
بسته به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید به شیربرنج پودر گل‌سرخ، پودر قهوه یا پودر کاکائو اضافه کنید.
اگر با مصرف ژلاتین مشکل دارید، می‌توانید به جای آن مقداری نشاسته ذرت را در شیر سرد حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *