فاصله گرفتن از اجتماع و ماندن در خانه به مدت چند ماه می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. دانشمندانی که مشتاق کمک به مردم برای یافتن آرامش هستند، یک راه رایگان و قابل دسترسی را توصیه می‌کنند که احساس بهتری را در مردم ایجاد می‌کند: گذراندن وقت در طبیعت. تیمی از محققان ژاپنی هزاران نفر را در توکیو مطالعه‌ای را پیش بردند تا متوجه تاثیر طبیعت گردی بر سلامت روان در دوران پاندمی شوند و اینکه قرار گرفتن در معرض طبیعت بر سلامتی مردم طی همه‌گیری کووید-۱۹ چه تاثیری دارد. آنها دریافتند افرادی که بخشی از زمان خود را در خارج از منزل سپری می‌کنند در پنج زمینه اصلی نتایج مثبت بیشتری در مقایسه با شرکت‌کنندگانی دارند که دسترسی چندانی به طبیعت ندارند.

تاثیر طبیعت گردی بر سلامت روان در دوران پاندمی برطبق نتایج علمی

به علاوه، این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که از پنجره به یک فضای سبز نگاه می‌کنند مزایای مشابهی را تجربه می‌کنند.

در اینجا مواردی را می‌بینید که محققان در مورد رابطه بین محیط بیرون و سلامت روان به دست آورده‌اند. به علاوه، یک راهنمایی در مورد چگونگی یافتن “دوز” مناسب طبیعت درمانی در اختیارتان قرار می‌گیرد.
طبیعت درمانی در طول همه‌گیری

در تحقیقی که در 17 نوامبر توسط Ecological Applications، ژورنال انجمن زیست محیطی آمریکا منتشر شد، محققان در اوایل ژوئن سال 2020 یک نظرسنجی آنلاین روی 3000 نفر (نیمی خانم و نیمی آقا) در توکیو انجام دادند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد از طریق یک سری سوال، پنج حوزه مرتبط با سلامت روان‌شان را ارزیابی کنند، از جمله اضطراب و افسردگی، تنهایی، خوشبختی ذهنی، رضایت از زندگی و عزت نفس.

از پاسخ‌دهندگان همچنین پرسیده شد که ماهانه چند روز را در طبیعت می‌گذرانند، و معمولاً چه مدت را در فضای باز هستند و آیا از پنجره اتاقی که بیشترین وقت خود را در خانه می‌گذرانند منظره‌ای از فضای سبز دارند یا خیر.

داشتن هر گونه ارتباط با طبیعت، حتی اگر فقط از طریق یک پنجره باشد، می‌تواند شما را در برابر اثرات استرس برای آن لحظه محافظت کند.

ماریا مندز، پی‌اچ‌دی

محققان پس از سازگاری با متغیرهای اقتصادی – اجتماعی و سبک زندگی، دریافتند افرادی که بیشتر در معرض طبیعت قرار دارند از اعتماد به نفس، شادی و رضایت از زندگی بیشتری در مقایسه با شرکت‌کنندگان با دسترسی کمتر به فضای بیرونی برخوردار هستند. همچنین یافته‌ها میزان اضطراب، افسردگی و تنهایی را در میان افرادی که به طور مکرر به فضای سبز دسترسی دارند، کاهش می‌دهد.

با کمال تعجب، زندگی در خانه‌ای با چشم‌اندازهای سبز از پنجره حتی بیشتر از بازدید فیزیکی از فضای سبز تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشت، و یک چشم‌انداز خوش بینانه برای افرادی که در طول همه‌گیری همه در خانه کار می‌کنند، ارائه داد.

به گفته روانشناس، ماریا مندز، دارای درجه پی‌اچ‌دی،” کووید-۱۹ دنیا را پر از استرس و ترس از ناشناخته‌ها کرده‌است. داشتن هر گونه ارتباط با طبیعت، حتی اگر فقط از یک پنجره نگاه کنید و ببینید آن بیرون چه چیزهایی اتفاق می‌افتد، می‌تواند شما را در برابر اثرات استرس برای آن لحظه محافظت کند. ”
تاثیر طبیعت گردی بر سلامت روان در دوران پاندمی

این مطالعه با تمرکز ویژه بر توانایی طبیعت برای تأثیرگذاری بر سلامت روان در طول بیماری همه‌گیر، خود را از بسیاری از گزارش‌ها متمایز می‌کند. با این حال، این تحقیق همچنین بر اساس یک تحقیق در حال رشد است که بین فضاهای سبز و بهزیستی ذهنی رابطه مثبت پیدا کرده‌است.

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2019 در Science Advances، که مطالعات قبلی را مورد بررسی قرار داده‌است، شواهد مهمی را در مورد توانایی طبیعت در تأثیر بر سلامتی روانشناختی پیدا کرده، مانند تقویت شادی، بهبود توانایی فرد در مدیریت کارهای زندگی، ارائه احساس هدفمندی در زندگی و کاهش پریشانی ذهنی.

این بررسی همچنین نشان داد که گذراندن وقت در فضای باز می‌تواند استرس را کاهش دهد، خواب را بهبود بخشد و در کاهش علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی نقش موثر داشته باشد.

با وجود حمایت مداوم از فواید طبیعت بر سلامتی، همه دسترسی مساوی به فضاهای سبز ندارند. تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش شهرنشینی منجر به کاهش دسترسی به طبیعت و کم شدن تجربه جنب و جوش در فضای باز در بین ساکنان شهر می‌شود. این امر به نوبه خود باعث می‌شود افراد در مناطق شهری که نمی‌توانند زمان زیادی را در فضای سبز سپری کنند نتایج بهداشتی بدتری را متحمل شوند.

درک عمیق‌تر از اهمیت طبیعت برای بهداشت عمومی می‌تواند منجر به تعدیل در برنامه‌ریزی شهری و افزایش اولویت‌بندی پارک‌ها و سایر فضاهای سبز عمومی در کلان‌شهرها شود.
بهترین تجویز برای استفاده از طبیعت چیست؟

تحقیقات درمورد اینکه چند مرتبه و چه مدت باید در طبیعت بگذرانید تا از مزایای بهداشت روان آن برخوردار شوید، نتیجه‌ای نداشته‌است.

یافته‌های ما نشان می‌دهند که طبیعت در کمتر از هفت تا 10 دقیقه تأثیر مثبتی بر استرس گزارش‌شده توسط خود فرد و استرس فیزیولوژیکی دارد.

ارین لارگو، پی‌اچ‌دی

ارین لارگو، دارای مدرک PhD و استاد دانشگاه، می‌گوید: “ما در بسیاری از مطالعات این سوال را بررسی کرده‌ایم و یافته‌های‌مان نشان می‌دهند که طبیعت در کمتر از هفت تا 10 دقیقه تأثیر مثبتی بر استرس خود گزارش شده و فیزیولوژیکی دارد.”

در حالی که مطالعه اخیر در برنامه‌های اکولوژیکی نشان داده‌است که مشاهده فضای سبز از پنجره می‌تواند بهزیستی روانشناختی را بهبود بخشد، اما کار روانشناس، لارگو، نشان داده که بیشترین مزایای سلامتی از طریق گذراندن اوقات فیزیکی در طبیعت است.

وی توضیح می‌دهد: “باغبانی در حیاط یا محوطه ساختمان‌تان، پیاده‌روی در مسیر طبیعت یا پارک یا نشستن در ساحل، کنار دریاچه یا رودخانه راه بسیار خوبی برای بهره‌مندی از تماس با طبیعت در فضای باز است.” فضاهای داخلی را نیز می‌توانید با افزودن گلدان و گیاه در گوشه و کنار خانه فراهم کنید.

مندز می‌گوید، به جای تلاش برای یافتن “دوز” مناسب طبیعت برای سلامت روان، بر یافتن راه‌های لذت‌بخش برای دیدن فضاهای سبز متمرکز شوید. این کار ممکن است به معنای صبحانه خوردن جلوی پنجره با منظره درخت باشد، یا می‌توانید گل و گیاهانی سرسبز در حیاط خانه خود پرورش دهید، سگ‌تان را برای پیاده‌روی در جنگل ببرید یا حتی هر آخر هفته پیاده‌روی‌های جدی را در پارک‌هایی ترتیب بدهید که فضای سبز مناسبی دارند.

به گفته مندز: “کل موضوع مرتبط با برداشتن گامی کاملاً آگاهانه است. هیچ نسخه واقعی برای استفاده از طبیعت و بهره‌مند شدن از مزایای آن وجود ندارد به جز شناسایی چیزی که به طور کلی برای شما آرام‌کننده است و شخصی‌سازی آن.”
کلام پایانی

مردم در سراسر جهان بیش از حد معمول در طول همه‌گیر محبوس به خانه و فضای بسته شده‌اند. با این حال، یافتن راه‌های ایمن برای لذت بردن از طبیعت ممکن است یک کلید مهم در کاهش استرس و سایر اثرات روانشناختی این زمان نامطمئن و ناخوشایند باشد. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که بیرون رفتن از خانه یا صرفاً تماشای فضای بیرون و سرسبزی‌های آن از طریق پنجره، می‌تواند در کنار کووید-۱۹ باعث بهبود احساسات در افراد شود.

برای بهره‌مندی از طبیعت، نیازی نیست که چندین کیلومتر پیاده‌روی کنید. کارشناسان می‌گویند صرف حداقل هفت تا 10 دقیقه در خارج از منزل می‌تواند باعث بهبود وضعیت سلامتی شما شود. نکته اصلی این است که روش‌های لذت بخشی برای بهره‌مند شدن از هوای آزاد و برخورداری از مزایای بی‌نظیر آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *