ریانی هندی یکی از غذاهای معروف هندوستان است که با برنج و مرغ طبخ شده و علاوه بر هند با روشی تقریباً مشابه در کشورهای عربی و جنوب شرقی آسیا نیز تهیه می‌شود.
طرز تهیه بریانی مرغ

غذاهای هندی به خاطر طعم خوشمزه و تند و تیزشان درسراسر دنیا مشهورند. اگر عاشق غذاهای تند و تیز و پرادویه هستید، با طرز تهیه بریانی مرغ هندی با مجله دلتا همراه باشید.
مواد لازم برای بریانی مرغ

سینه مرغ ۴۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
روغن ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری
زیره ½ قاشق چای‌خوری
سیر و زنجبیل رنده شده ۱ قاشق چای‌خوری
پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چای‌خوری
پودر چیلی قرمز ۱ قاشق چای‌خوری
پودر گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
پودر زیره ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
برگ بو خشک شده ۲ عدد
چوب دارچین ۱ عدد
بادیان ستاره‌ای ۲ عدد
هل سیاه ۲ عدد
هل سبز ۴ عدد
میخک ۵ عدد
فلفل سیاه ۱۰ عدد
نمک به مقدار کافی
گوجه فرنگی ۲ عدد
ماست ۱ قاشق غذاخوری
فلفل چیلی سبز ۲ عدد
گرام ماسالا ۱/۲ قاشق چای‌خوری
گشنیز خرد شده ۱ ساقه

مواد لازم برای پلو:

برنج ۲ پیمانه
آب ۶ پیمانه
نمک ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید ۱ قاشق غذاخوری
چوب دارچین ۱ عدد

بریانی-مرغ-هندی
طرز تهیه بریانی مرغ

پیاز ها را خلالی برش بزنید و با روغن سرخ کنید.
هنگامی که پیازها کمی طلایی مایل به قهوه ای رنگ شدند، دانه های زیره را اضافه کنید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با هم تفت دهید و سپس پیازها را از ماهیتابه خارج کرده و در کناری بگذارید.
در همان روغنی که پیاز را تفت دادید، سیر و زنجبیل رنده شده و مرغ را بریزید.  مدت ۱ تا ۲ دقیقه مرغ را تفت دهید تا رنگ پوست آن کمی تغییر کند.
همه ادویه ها را به تابه اضافه و با مرغ مخلوط کنید. مدت ۱۰ دقیقه روی شعله نسبتا کم بپزید.
در این مرحله از تهیه بریانی مرغ باید ماست، گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده را با مخلوط کن میکس کنید تا حدی که مایعی نرم و روان به دست بیاید.
مخلوط گوجه فرنگی را به همراه نمک و مرغ مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بپزید تا حدی که مخلوط روغن بیندازد و با آن پخته شود. در آخر، گشنیز خرد شده، فلفل چیلی سبز و گرام ماسالا را به مرغ اضافه کنید و به مدت یک دقیقه با هم تفت دهید.
برای آماده کردن برنج، از یک ساعت یا نیم ساعت قبل برنج را شسته و خیس دهید. در یک قابلمه ۶ پیمانه آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد، نمک، سرکه، چوب دارچین و برنج را اضافه کنید. مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه یا تا زمانی که برنج کاملا پخته شود، روی حرارت زیاد قرار دهید. برنج را در ظرف بکشید و در کناری قرار دهید.
برای شکل دادن به برنج، یک کاسه متوسط بردارید که برای دو نفر کافی باشد. یک کیسه فریزر یا سلفون در کاسه قرار دهید تا برنج راحت خالی شود.
مقداری زردچوبه یا رنگ خوراکی در کاسه بریزید. برنج را در کاسه ریخته و خوب فشار دهید تا منسجم شود. کف و دور کاسه را به اندازه ۳ یا ۴ سانتی متر با برنج بپوشانید. مطمئن شوید که برنج ها خوب بهم چسبیده باشند.
بریانی مرغ را در مرکز برنج بریزید و روی آن را با برنج به طور کامل بپوشانید. محکم فشار دهید تا هنگام برگرداندن برنج و بریانی از هم جدا نشود.
کاسه را در ظرف سرو برگردانید و سلفون را از آن جدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *