مخمرهای مغذی طعمی پنیری و اومامی به این غذا می‌بخشند؛ و هم‌زمان، شیر نارگیل، رب کاری قرمز، و گشنیز تازه این ماکارونی و پنیر وگان تایلندی را بیش از پیش جذاب می‌کنند. به گفته‌ی یک سرآشپز، “‌من غذای گیاهی مشابه‌ای را در یک رستوران خوردم و طعم آن را با ذائقه‌ی خودم سازگار کردم. هرگونه سبزی بخارپز مورد علاقه‌تان را نیز می‌توانید به این غذا اضافه کنید! در صورت تمایل، غذای‌تان را با گشنیز تزیین کنید!‌”

طرز تهیه ماکارونی و پنیر وگان تایلندی بسیار خوشمزه و جدید

زمان آماده‌سازی: ۱۵ دقیقه
زمان پخت: ۲۵ دقیقه + ۱۰ دقیقه اضافه
مجموع زمان مورد نیاز: ۵۰ دقیقه
برای مصرف ۶ نفر
مواد مورد نیاز

الف. یک و نیم فنجان تخمه‌ی آفتابگردان
ب. ۸۰۰ میلی‌لیتر شیر نارگیل
پ. نصف فنجان (یا بیش‌تر) رب کاری قرمز (دستور تهیه‌ی آن را در ادامه خواهیم گفت)
ت. نصف فنجان (یا بیش‌تر) گشنیز تازه‌ی خرد شده
ث. آب دو عدد لیمو
ج. نصف قاشق چای (یا بیش‌تر) خوری نمک
چ. ۲۲۰ گرم ماکارونی فرمی
ح. ۲۲۰ گرم بروکلی
خ. مقداری پودر کاری به میزان دلخواه
د. ۳ قاشق غذاخوری مخمر خوراکی
ذ. ۱ قاشق چای خوری شکر
دستورالعمل

الف. فر را به دمای ۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد برسانید.

ب. تخمه‌های آفتابگردان را داخل یک کاسه بریزید و به اندازه‌ی کافی آب به آن‌ها اضافه کنید تا روی‌شان را بپوشاند؛ اجازه‌ی دهید تخمه‌ها حدود ۱۰ دقیقه داخل آب خیس بخورند.

پ. برای تهیه‌ی رب کاری قرمز تایلندی به ۱ عدد پیازچه، ۴ حبه سیر، ۱ قاشق زنجبیل، ۲ قاشق چای خوری فلفل قرمز، ۲ قاشق پوره‌ی گوجه فرنگی، ۳ قاشق پوست رنده‌ شده‌ی لیمو، ۱ قاشق پودر زیره، ۲ قاشق سس سویا، ۳ قاشق شیر نارگیل، ۲ قاشق آب لیمو، ۱ قاشق چای خوری شکر، ۱ قاشق پودر تخم گشنیز، پودر چیلی، و یک‌چهارم قاشق پودر دارچین نیاز دارید؛ همه‌ی این مواد را با هم ترکیب کنید تا به رب کاری تبدیل شوند.

ت. سه‌چهارم شیر نارگیل، یک‌چهارم فنجان رب کاری، یک‌چهارم فنجان گشنیز، آب یک عدد لیمو، و نصف قاشق چای خوری نمک را داخل یک تابه با هم ترکیب کنید؛ تابه را روی شعله‌ی متوسط قرار دهید و مواد را به آرامی بپزید و هم بزنید تا پس از حدود ۵ دقیقه، سس کاری‌تان غلیظ شود.

ث. مقداری نمک را داخل آب حل کنید و محلول آب و نمک را داخل یک قابلمه به جوش بیاورید. ماکارونی را در آب در حال جوش حدود ۸ دقیقه‌ بپزید، و هر از گاهی آن را هم بزنید؛ ماکارونی‌ها باید کمی بپزند ولی هم‌چنان سفت بمانند. آب پاستا را خالی کنید و آن را با سس کاری مخلوط کنید؛ هم‌چنان به آن‌ها حرارت اندکی بدهید و هر از گاهی مواد را به هم بزنید.

ج. توری بخارپز را داخل یک تابه با دیواره‌ی بلند قرار دهید؛ و درست تا زیر توری آب داخل تابه بریزید. آب را به جوش بیاورید. بروکلی را روی توری قرار دهید؛ درب تابه را بگذارید و اجازه دهید بروکلی به مدت ۲ دقیقه بخارپز شود. مقداری نمک و پودر کاری روی بروکلی بریزید و آن را به سنی فر منتقل کنید.

چ. تخمه‌های آفتابگردان را که از آب خارج کرده‌اید، به همراه باقی‌مانده‌ی شیر نارگیل، باقی‌مانده‌ی رب کاری، باقی‌مانده‌ی گشنیز، آب یک عدد لیمو، مخمر خوراکی، و شکر را داخل دستگاه مخلوط‌کن بریزید، و همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید تا نرم و غلیظ شوند.

ح. ترکیب پاستا را به استفاده قاشق روی بروکلی‌ها بریزید. سپس، ترکیب تخمه‌ی آفتابگردان را نیز روی پاستا بریزید و همه‌ی مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

خ. سینی فر را به مدت حدود ۱۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا سس شروع به حباب زدن کند.
چند نکته

الف. به جای شیر نارگیل می‌توانید از خامه‌ی نارگیل استفاده کنید.
ب. به جای تخمه‌ی آفتابگردان خیس خورده، می‌توانید از بادام هندی یا بادام زمینی خیس خورده در آب نیز استفاده کنید.
پ. در این دستورالعمل از بروکلی استفاده شده است، ولی شما می‌توانید از هر نوع سبزی بخارپز دیگری نظیر کلم کالی یا گل کلم نیز استفاده کنید. هم‌چنین، می‌توانید این سبزیجات را به همراه پودر کاری و نمک در مایکروویو نیز بخارپز کنید.
ارزش غذایی

به ازای هر وعده: ۶۵۳ کالری؛ ۱۸.۲ گرم پروتئین؛ ۴۷.۳ گرم کربوهیدرات؛ ۶.۲ گرم چربی؛ ۶۱۲.۹ میلی‌گرم سدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *