لب ها از مهم ترین اجزای صورت به شمار می روند که نقش پر اهمیتی در جذابیت ظاهری افراد به ویژه خانم ها دارند از این رو همه ما خواهان داشتن لب های نرم و زیبا بوده و هیچ کس علاقه ای به لب هایی ترک خورده یا پوسته پوسته شده ندارد. لب هایی خشک علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی شرایطی دردناکی ایجاد می کنند. اگر شما نیز همیشه لب هایتان خشک و ترک خورده است اما علت آن را نمی دانید، با این بخش از نمناک همراه شوید.
بررسی اصلی ترین دلایل خشکی لب ها

لب ها به دلایل گوناگون زیر خشک شده و ترک می خورند، این دلایل عبارتند از:
خشکی لب از کمبود ویتامین

کمبود ویتامین‌های A، B، C و کمبود نیاسین یکی دیگر از علل خشکی لب ها می باشد پس اگر دچار کمبود ویتامین هستید، به مصرف مکمل ها و غذاهای سرشار از ویتامین روی آورید.

خشکی لب ها
کم آبی بدن

کم آبی بدن از شایع ترین علل خشکی لب ها است. لب ها مانند دیگر قسمتهای پوست دارای غدد سبابه نبوده و احتمال بیشتری دارد که رطوبت از دست بدهند.
بزاق دهان

مرطوب نمودن لب ها با زبان و یا جویدن لب ها موجب خشکی لب و تشدید شدن آن می شود. اگر لب های شما خشک است و به همین خاطر با زبان لبهایتان را مرطوب می سازید، باید بدانید بزاق حاوی آنزیم هایی است که پوست لب ها را خشک و تحریک پذیر می سازند و زمانی که بزاق روی لب ها بخار می شود، لب ها رطوبت بیشتری از دست داده و خشک تر از قبل می شوند.
آب و هوا

نه تنها باد سرد و خشک موجب خشکی و ترک خوردگی لب‌ها می‌شود، بلکه در تابستان، آب و هوای داغ و وزش باد خشک و افزایش مواجهه با نور خورشید نیز سبب خشکی لب ها می شود.
محرک ها

برخی اسید میوه ها به ویژه مرکبات می توانند موجب تحریک لب ها شوند. سینامیت مورد استفاده در آدامس ها و شیرینی ها و خمیردندان ها نیز موجب تحریک لب ها می شوند.

مرکبات و خشکی لب
آلرژی

حساسیت به کبالت و نیکل یکی دیگر از علت های خشکی لبها است. پروپیل گالات یا فنیل سالیسیلات لوازم آرایش و گایازولن در ترکیب برخی خمیردندان‌ها باعث تحریک و حساسیت شده و احتمال خشکی لب‌ها را افزایش می‌دهد.
نفس کشیدن از دهان

نفس کشیدن از دهان سبب خشکی لب ها می شود زیرا هنگام تنفس از راه دهان لب ها بیشتر با هوا در تماس بوده و بیشتر خشک می شوند. در بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی‌، سینوزیت و آپنه خواب راه‌های تنفسی مسدود و فرد تنها قادر به تنفس از راه دهان است پس این بیماری ها را درمان نمایید.
داروها

برخی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، اضطراب، درد، آکنه، سرما خوردگی و آلرژی موجب خشکی لب ها می شوند.
بیماری ها

خشکی لب ها از علائم کمتر شایع بیماری هایی مانند دیابت، عفونت مخمر، بیماری‌های منتقله از راه جنسی مثل ایدز، برخی اختلالات خونی، سندرم شوگرن و… است پس برای درمان این بیماری ها اقدام نمایید. همچنین هنگامی که خشکی لب‌ها همراه با ترک‌خوردگی، قرمز شدن و سوزش شدید باشد، احتمال دارد هشداری برای عفونت‌های قارچی به حساب بیاید.

بیماری های خشکی لب
لوازم آرایش بی کیفیت

استفاده مدام از محصولات صابونی، استفاده از محصولات آرایشی غیراستاندارد یا نامرغوب، استفاده کردن از حجم‌دهنده‌ی لب‌ها و استفاده از محصولات آرایشی که در ترکیباتشان دانه‌های روغنی به کار رفته است، موجب ایجاد خشکی لب می شود.
مسافرت های هوایی

اگر به هر دلیلی مجبور به رفتن به مسافرت هستید و از طریق هواپیما سفر می کنید، احتمالا دچار خشکی پوست خواهید شد زیرا رطوبت پایین و ارتفاع زیاد موجب از بین رفتن رطوبت پوست از جمله پوست لب ها می شود.
دوش آب داغ

اگر همیشه برای شستشو از آب داغ استفاده می کنید ممکن است لب های خشک و ترک خورده داشته باشید زیرا شستشو با آب داغ موجب از بین رفتن چربی های محافظ پوست و خشکی و خارش لب ها شود.
عدم استفاده از ضد آفتاب

پرتوهای فرابنفش خورشید از دیگر علل خشکی لب ها است. افرادی که لب های خود را در برابر آسیب های ناشی از خورشید بدون محافظ باقی می گذارند، نه تنها در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند بلکه لب های خشکی خواهند داشت. برای حفظ سلامت لب ها، داخل و خارج از خانه از مرطوب کننده های لب و ضد آفتاب هایی با SPF 30 استفاده نمایید.

خشکی لب
گرمایش خانه در زمستان

یکی از عوامل اصلی خشکی لب ها گرمایش داخلی طی فصل زمستان است زیرا در این شرایط رطوبت هوا کاهش می یابد.
راههای جلوگیری از خشکی لب ها

در هوای سرد و هنگام بارش برف و باران لب های خود را با شال گردن بپوشانید.
رطوبت داخل خانه را در حد تعادل نگه دارید.
آب کافی بنوشید.
قبل از مصرف داروها عوارض جانبی آن را مطالعه کنید.
از مصرف مواد غذایی آلرژی زا بپرهیزید.
بر روی لب ها ضد آفتاب بزنید.
لب ها را با زبان مرطوب نکنید.
پماد لب طعم دار و معطر استفاده نکنید.
از بالم لب استفاده کنید.
با آب ولرم دوش بگیرید تا از خشک شدن بیش از اندازه پوست جلوگیری شود.
طی سفرهای طولانی به میزان کافی آب بنوشید و از مرطوب کننده ها استفاده کنید.
برای لایه‌برداری لب ها می‌توانید از اسکراب‌های طبیعی مانند شکر یا جوش‌شیرین استفاده کنید.
سیگار را ترک کنید.
برای پیشگیری از باز ماندن دهان در شب و نفس کشدن از دهان و خشکی لب ها پیش از خواب مسیرهای هوایی بینی را پاکسازی کنید و از یک مرطوب کننده هوا برای کاهش خشکی هوا در هنگام خواب استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *