مواد غذایی، منابع مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها هستند. در صورت عدم توجه به شیوه نگهداری مواد غذایی و تاریخ مصرف آنها، خطر آلودگی مواد غذایی و ابتلای مصرف کننده به مسمومیت غذایی افزایش می‌یابد.
درمان مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی معمولاً پس از خوردن غذاهای آلوده، گرم شدن مجدد غذاهای مانده یا مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته ایجاد می‌شود. این بیماری، یک بیماری شایع و کوتاه‌مدت اما آزاردهنده است. برای دانستن راهکارهای درمان مسمومیت غذایی با این مطلب از مجله دلتا همراه شوید.

چه باید کرد

مسمومیت غذایی به ندرت جدی است و معمولاً طی یک هفته بهتر می‌شود. اگر دچار این نوع مسمومیت شدید، نکات زیر را بخاطر بسپارید و رعایت کنید.
از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید

وقتی مسموم می‌‍‌شوید از طریق عرق، استفراغ و اسهال مایعات بدن خود را از دست می‌دهید. بنابراین برای درمان مسمومیت غذایی باید به میزان کافی آب بنوشید. اگر ناراحتی معده مانع آب خوردنتان می‌شود، آب را جرعه به جرعه و مداوم بنوشید تا کم‌آبی را جبران کنید. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئین خودداری کنید.
غذای سنگین نخورید

غذاهای ساده را انتخاب کنید و خوردن را با مقادیر کم آغاز کنید تا از واکنش معده جلوگیری شود. از خوردن غذاهای پرادویه، سنگین و چرب خودداری کنید.
استراحت کنید

مسمومیت غذایی می‌تواند احساس خستگی، سبکی و ضعف در شما ایجاد کند. بدن شما برای مقابله با مسمومیت و دفع سموم نیاز به زمانی برای بازیابی انرژی دارد. در نتیجه به قدر کافی استراحت کنید.

مسمومیت غذایی
غذای ساده بخورید

غذاهای نرم مانند برنج، سیب‌زمینی و هویج پخته، نان تست و سفیده تخم مرغ بخورید تا زمانی که معده شما خوب شود. مایعات از دست رفته را با مایعاتی از جمله آب، آب میوه (رقیق شده با آب) و آبگوشت‌ها جایگزین کنید.
پوره سیب را امتحان کنید

پوره سیب راهی عالی برای درمان مسمومیت غذایی و تسکین معده است. زیرا هضم آن آسان است و فیبر خوراکی کمی دارد. فیبر زیاد باعث تشدید اسهال می‌شود. بنابراین سعی کنید میزان مصرف فیبر خود را در هنگام مسمومیت به حداقل برسانید.
دمنوش میل کنید

یک فنجان دمنوش گیاهی می‌تواند اثرات ناخوشایند بیماری و مسمومیت را برطرف کند. دمنوش نعناع یک گزینه مناسب برای رفع ناراحتی معده و حالت تهوع است.
سبزیجات پرآب بخورید

برخی از سبزیجات و میوه‌های پرآب عبارتند از: کرفس، گوجه‌فرنگی، توت فرنگی، خیار و هندوانه. این میوه‌ها و سبزیجات در حدود ۹۵-۸۰ درصد آب دارند.
به پزشک مراجعه کنید

اگر اسهال و استفراغ زیادی دارید و با استراحت و راه‌های خانگی بهبود نیافته‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و دارو بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *