اگر دچار بی‌خوابی هستید و یا از کیفیت خواب خود ناراضی هستید، قرص‌های پر‌ضرر خواب‌آور را کنار بگذارید و از مواد طبیعی و ویتامین‌ها استفاده کنید.
نقش انواع ویتامین‌ بر خواب

رژیم غذایی تاثیر چشمگیری بر وضعیت خواب شما دارد، اما تشخیص تاثیر هر ماده مغذی بر خواب دشوار است. برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌توانند به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و خوابِ بهتر کمک کنند. در این مطلب از مجله دلتا، تاثیرات مثبت و منفی ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی بر خواب را بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که: نقش انواع ویتامین‌ بر خواب چیست؟
نقش انواع ویتامین‌ بر خواب
ویتامین D

اکثر افراد از نقش مثبت ویتامین D بر سلامت استخوان آگاه هستند. این ویتامین به تنظیم خلق‌وخو، تقویت سیستم ایمنی و کنترل التهابات کمک می‌کند. به نظر می‌رسد ویتامین D تاثیر چشمگیری در بهبود خواب داشته باشد، از این‌رو کمبود ویتامین D مشکلاتی را برای خواب افراد ایجاد می‌کند.
تاثیر ویتامین D بر کیفیت و کمیت خواب

پژوهش‌های زیادی از تاثیر ویتامین D بر کیفیت و کمیت خواب حکایت دارند. پژوهشی جدید نشان می‌دهد کمبود ویتامین D با کوتاه‌ شدن مدت خواب در ارتباط است. این پژوهش نشان می‌دهد میان خواب ناکافی و کمبود ویتامین D در بدن افراد ارتباطی برقرار است. این تاثیر در افراد ۵۰ ساله و مسن‌تر شدیدتر بوده است. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این پژوهش، از کمبود ویتامین D رنج می‌بردند.
ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به تنظیم عملکرد سلول‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌ها کمک می‌کند. از دیگر خواص ویتامین E تاثیر آن در تقویت دستگاه ایمنی است. آنتی‌اکسیدان موجود در ویتامین E به بهبود مشکلات خواب و مشکلات ناشی از کم خوابی کمک می‌کند.

ویتامین E به مبارزه با سندرم پای بیقرار کمک می‌کند. ازاین‌رو به این افراد کمک می‌کند راحت‌تر به خواب بروند.

همچنین بر اساس یافته‌های پژوهش‌ها، این ویتامین در کاهش گر گرفتگی و عرق‌کردن‌های شبانه در زنان یائسه موثر است و کیفیت خواب آن‌ها را افزایش می‌دهد.
تاثیر ویتامین E بر اختلالات حافظه ناشی از کم‌خوابی

یکی از تاثیرات کم‌خوابی بروز اختلالات حافظه است. در طول خواب، در هر دو مرحله خواب با موج آهسته و خواب با حرکات سریع چشم، مغز خاطرات و آموخته‌های جدید را پردازش می‌کند. با خواب ناکافی، فرد در به‌ خاطرآوردن خاطرات کوتاه‌مدت و درازمدت دچار مشکل می‌شود.

ویتامین E به سلامت مغز و عملکرد آن کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند ویتامین E بر اختلالات حافظه ناشی از کمبود خواب تاثیر مثبتی دارد.
ویتامین C

ویتامین C با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی، تاثیر چشمگیری در حفظ سلامت دستگاه ایمنی دارد. این ویتامین برای سلامت دستگاه قلبی ـ عروقی و کلاژن‌سازی ضروری است. کلاژن‌ بر سلامت استخوان، دندان و سلامت پوست موثر است. علاوه بر این فواید، ویتامین C برای خواب نیز مفید است.
تاثیر ویتامین C بر وقفه تنفسی در خواب و مشکلات ناشی از کمبود خواب

ویتامین C به‌ تنهایی و یا همراه با سایر آنتی‌اکسیدان‌ها در بهبود وقفه تنفسی در خواب موثر است. بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۰۹، مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C همراه با ۴۰۰ واحد (IU) ویتامین E به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و از خواب‌آلودگی در روز می‌کاهد.
تاثیر ویتامین C بر کیفیت و کمیت خواب

پایین‌بودن سطح ویتامین C در بدن با خواب کم در ارتباط است. پژوهشی از دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیای کشور آمریکا در سال ۲۰۱۳ نشان داد کسانی که کم می‌خوابند (کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌ روز) میزان دریافت ویتامین C کمتری دارند. سطح پایین ویتامین C در خون احتمال بروز اختلالات خواب را افزایش می‌دهد.
ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ به تنظیم چرخه‌های خواب و بیداری کمک می‌کند و برای عملکرد مغز، کمک به دستگاه قلبی ـ عروقی، تشکیل گلبول‌های قرمز خون و فعالیت دی. ان. ای (DNA) ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *