بسیاری از افراد عادت دارند روز خود را با نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه شروع کنند. زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای بدن ضررهای زیادی دارد.
عوارض کافئین

مصرف کم تا متوسط کافئین برای بیشتر افراد بی‌خطر است. اما زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، برای بدن ضررهای زیادی دارد. کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد و گاهی اوقات مصرف آن حتی به مقدار مناسب ممکن است نتایج معکوسی داشته باشد. قبل از اینکه فنجان بعدی قهوه‌ خود را بنوشید، این مطلب را بخوانید تا از عوارض کافئین آگاه شوید. با مجله دلتا همراه باشید.
منجر به اختلالات معده می‌شود

اسیدهای موجود در کافئین، معده را برای تولید اسید بیشتر تحریک می‌کنند. به نظر می‌رسد کافئین منجر به رفلاکس معده-مری (GERD) می‌شود. همچنین زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند باعث اختلالات معده مثل حالت تهوع، اسهال و نفخ شود.
ممکن است احتمال بی‌اختیاری ادرار را افزایش دهد

کافئین احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را بالا می‌برد. بی‌اختیاری ادرار یک نوع اختلال مثانه است که در آن فرد کنترل مثانه‌اش را از دست می‌دهد. این موضوع منجر به ادرار ناگهانی هنگام خندیدن، سرفه کردن و عطسه کردن می‌شود.

عوارض کافئین برای سلامتی
ممکن است باعث سقط جنین شود

زنان باردار باید به میزان کافئین مصرفی خود توجه ویژه‌ای کنند، چون زیاده‌روی در مصرف کافئین ممکن است منجر به سقط جنین و زایمان زودرس شود. کافئین یک ترکیب محلول در آب است و به‌راحتی وارد جریان خون می‌شود. این ترکیب محرک است و می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و سوخت‌وساز در جنین شود.
ممکن است منجر به مشکلات قاعدگی شود

ممکن است با نوشیدن یک فنجان قهوه‌ داغ در دوران قاعدگی احساس خوبی پیدا کنید، اما مصرف زیاد کافئین می‌تواند با چرخه‌ قاعدگی تداخل پیدا کند. زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند منجر به خون‌ریزی شدید، گرفتگی عضلات شکم و به تأخیر افتادن پریود شود.

عوارض چای
ممکن است باعث توهم شود

مصرف زیاد کافئین می‌تواند باعث توهم و احساس گیجی شود. این تأثیرات در افرادی که بیشتر از هفت فنجان (۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز) مصرف می‌کنند، دیده می‌شود. در بعضی شرایط، این موضوع می‌تواند باعث مرگ ناشی از تشنج شود. اگر احساس می‌کنید به کافئین اعتیاد پیدا کرده‌اید، از همین امروز تلاش کنید کافئین مصرفی خود را به‌تدریج کاهش دهید‌‌.
احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد

مصرف زیاد کافئین ممکن است خطر ابتلا به عارضه‌ پوکی استخوان را بالا ببرد‌. جالب است بدانید، کافئین با جذب کلسیم تداخل پیدا می‌کند و به همین دلیل منجر به پوکی استخوان می‌شود.
می‌تواند احتمال ابتلا به کیست سینه را افزایش دهد

افزایش خطر ابتلا به کیست سینه از عوارض کافئین است. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ منتشر شده، زنانی که بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کردند، نسبت به زنانی که ۳۱ تا ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کردند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به کیست سینه قرار داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *