آش ترخینه یک آنتی‌بیوتیک طبیعی به شمار می‌رود و برای درمان سرماخوردگی بسیار مشهور است. مصرف این آش در فصل سرما به شدت توصیه می‌شود.
آش ترخینه

آش ترخینه غذایی آبکی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می‌آید. در کشور ما ایران پخت این آش بسیار مرسوم است و طرفداران بسیاری دارد. در شهرهایی چون لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان از این نوع آش بسیار استفاده می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید با دستور پخت این آش پرخاصیت.

همان‌طور که می‌دانید این غذا از خیس کردن بلغور گندم یا جو داخل دوغ ترش به مدت ۱۰ روز به‌ دست می‌آید. البته روش‌های متفاوتی برای درست کردن آن وجود دارد. روش دیگر به این صورت است که بلغور را چند ساعتی داخل دوغ روی حرارت می‌پزند. بعد از مدتی به حالت خمیری درخواهد آمد. این خمیر را پس از سرد شدن به ‌صورت گلوله کرده و به آن گیاهانی چون پونه اضافه و زیر نور افتاب خشک می‌کنند.
مواد لازم برای تهیه آش ترخینه برای چهار نفر

لوبیا چیتی نصف استکان
نخود نصف پیمانه
عدس نصف استکان
ترخینه دوغ سه عدد
سبزی آش و اسفناج نیم‌ کیلو
نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم
نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ به اندازه دلخواه
طرز تهیه آش ترخینه
مرحله اول

ابتدا ترخینه را در ظرف آب سرد گذاشته و اجازه دهید حدود سه ساعت خیس بخورد. حبوبات از شب قبل خیس کرده را همراه آب روی اجاق گاز بپزید.
مرحله دوم

زمانی که حبوبات نیم‌پز شد، ترخینه خیس خورده را اضافه کنید. وقتی حبوبات پخت، عدس و سبزی ( تره، جعفری، گشنیز، اسفناج ) را نیز اضافه کنید.
مرحله سوم

داخل تابه‌ای جدا پیاز بزرگی را پوست بگیرید. سپس خلالی برش بزنید یا خرد کنید و در روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز داغ طلایی شد فلفل، ادویه، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. اجازه دهید آش با حرارت ملایم جا بیفتد.
مرحله چهارم

بعد از جا افتادن آش آن را داخل ظرف مورد نظر بکشید و با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین و مورد استفاده قرار دهید.

در صورتی که راغب هستید، ترخینه را در منزل درست کنید؛ یک لیوان بلغور گندم یا جو را بشویید و ۷ ساعت داخل آب سرد خیس کنید. بعد از آن داخل دوغی که چند برابر گندم است بریزید و اجازه دهید روی حرارت بپزد. کمی زردچوبه، فلفل، پونه و زعفران اضافه کنید. زمانی که احساس کردید حالت خمیری به خود گرفته زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرد و خنک شود. بعد مقداری با دست بردارید و به شکل گلوله درآورید و جلوی آفتاب داخل سینی خشک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *