بیماری کرونا در حال حاضر یک بحران جهانی محسوب می‌شود. این بیماری خیلی سریع منتشر شد و هنوز درمان قطعی ندارد. از علائم کرونا می‌توان به تب، سردرد، درد عضلانی، از دست رفتن حس بویایی و چشایی، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و تنگی نفس اشاره کرد.
دمای بدن در کرونا

همان طور که می‌دانید، این بیماری از نظر علائم، اشتراکات زیادی با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. سوال اینجا است که آیا دمای بدن در کرونا با دمای بدن در آنفولانزا متفاوت است؟ و اینکه آیا می‌توان با بررسی دمای بدن به وجود یا عدم وجود ویروس کرونا در آن پی برد؟ در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.
آیا می‌توان کرونا را با تغییر دمای بدن تشخیص داد؟

کووید-۱۹ ویروسی است که با سرعت بسیار بالایی در بین افراد منتشر می‌شود و از همه مهم‌تر، با انتقال از یک بدن به بدن دیگر جهش پیدا می‌کند. یعنی برای مثال ممکن است در بدن فرد اول علائمی همچون بدن درد و تنگی نفس را ظاهر کند و پس از انتقال به فرد دوم به شکل تب شدید و سرفه‌های خشک ظاهر شود. با این وجود، تب کردن به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علائم ویروس کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) معرفی شده است.

به توصیه این سازمان، افراد باید تا زمان تمام شدن همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، در صورت مشاهده تب، بلافاصله خود را قرنطینه کرده و با دکتر متخصص مشورت کنند. دمای بدن در کرونا تفاوت چندانی با دمای بدن در آنفولانزا یا سرماخوردگی شدید ندارد، اما به‌ دلیل سرعت انتشار بالای این ویروس، بهتر است در صورت مشاهده تب، فرض را بر ابتلا به کرونا بگذاریم.
تب بالای چند درجه نشانه کرونا است؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حدود ۱۵ درصد از موارد ابتلا به کرونا، شدید (Severe) بوده و ۵ درصد از آن‌ها شرایط بحرانی (Critical) دارند. شرایط بحرانی زمانی رخ می‌دهد که بیمار برای تنفس به دستگاه ونیلاتور احتیاج پیدا کند. این سازمان همچنین اعلام کرده است که احتمال بروز علائمی مثل تب و آبریزش بینی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

به طور کلی درجه تب کرونا عددی بین ۳۸ تا ۴۳ درجه (بسته به شدت بیماری) بوده و میزان دمای بدن در کرونا مشابه بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا خواهد بود. در واقع بروز تب در بدن یک انسان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما در شرایط فعلی منطق حکم می‌کند برای محافظت از سلامتی خود و اطرافیان، بلافاصله پس از مشاهده دمای غیرعادی در بدن، وارد شرایط قرنطینه شده و در صورت امکان تست کرونا بدهید.

تب در کرونا
تب در کرونا چند روز طول می‌کشد؟

کرونا ویروسی به‌ مراتب پیچیده‌تر از آنفولانزا یا سرماخوردگی است. این ویروس می‌تواند چندین روز بدون بروز علائم در بدن فرد بماند. بررسی‌های سایت HopkinMedicine مشخص کرده است که دمای بدن در کرونا گاهی با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود. یعنی ممکن است تب فرد به طور ناگهانی قطع شده و پس از چند روز دوباره ظاهر شود. به همین علت است که نباید با قطع شدن تب، قرنطینه را ترک کرد.

تب کرونا ممکن است بین ۱ تا ۱۴ روز به طور مداوم یا مقطعی طول بکشد. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی به بیماران کرونایی توصیه می‌کند از زمان ابتلا تا ۱۴ روز خود را قرنطینه کرده و تنها در صورت منفی شدن تست PCR قبل از این تاریخ، قرنطینه را به پایان برسانند. قطع شدن علائم، هیچ‌گاه به طور قطعی پایان این بیماری را نشان نمی‌دهد و احتمال انتشار آن حتی در دوران نقاهت وجود خواهد داشت.
روش‌های تشخیص کرونا به کمک اندازه‌گیری دمای بدن

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC)، تب زمانی به کرونا مربوط می‌شود که در کنار این علائم ظاهر شده باشد:

سرفه
تنگی نفس
درد عضلانی
لرز
از دست دادن ناگهانی حس چشایی و بویایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *