همه ما می‌دانیم که هیدراته ماندن بدن برای عملکردهای مختلف مانند تنظیم حرارت، انتقال مواد مغذی و حذف مواد زاید از بدن ضروری است. اما آیا مصرف آب گازدار می‌تواند مفید باشد یا به بدن صدمه می‌زند؟
فواید آب گازدار

آب گازدار یک نوشیدنی سرحال کننده و جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های شیرین است. با این حال، نوشیدن آب گازدار برای برخی از افراد نگران‌کننده است. زیرا بر این باورند که این نوشیدنی برای سلامتی مضر است. در بررسی این ادعا و همچنین بیان بعضی فواید آب گازدار با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشید.
آب گازدار چیست؟

آب گازدار آبی است که در آن دی ‌اکسید کربن تحت فشار حل شده باشد. به این ترتیب یک نوشیدنی حباب‌دار تولید می‌شود که به آن آب گازدار، سودا یا آب‌کربنات نیز می‌گویند. برخی اوقات به آب گازدار کمی نمک و مواد معدنی دیگر اضافه می‌کنند. در ادامه به تشریح نگرانی‌های شایع در مورد نوشیدن آب‌‌های گازدار می‌پردازیم.
آب گازدار اسیدی است

PH آب گازدار ۳ تا ۴ است یعنی کمی اسیدی است. با این حال، مصرف یک نوشیدنی اسیدی مانند آب گازدار باعث اسیدی شدن بدن نمی‌شود. کلیه‌ها و ریه‌ها دی‌اکسید کربن اضافی را از بین می‌برند.
آب گازدار دندان‌ها را خراب می‌کند

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در مورد نوشیدن آب گازدار تاثیر آن روی دندان‌ها است. زیرا مینای دندان به صورت مستقیم در معرض اسید قرار می‌گیرد. در حالی که آب گازدار ۱۰۰ برابر کمتر از یک نوشیدنی شیرین به دندان آسیب وارد می‌کند.

مضرات آب گازدار
آب گازدار دستگاه گوارش را اذیت می‌کند

اتفاقا برعکس، آب گازدار برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. این نوشیدنی احساس سیری بعد از غذا را به میزان بیشتری در مقایسه با آب معمولی افزایش می‌دهد.

از فواید آب گازدار همچنین می‌توان به تسکین علائم در افراد مبتلا به یبوست اشاره کرد. البته در صورت ابتلا به بیماری‌های معده مثل ورم معده یا عفونت معده، بهتر است از هیچ نوشیدنی گازداری استفاده نکنید.
آب گازدار به استخوان آسیب می‌زند

آب گازدار هیچ تاثیری بر سلامت استخوان‌ها ندارد. برخلاف آب گازدار، نوشابه‌ها مقدار کافی فسفر و کلسیم ندارند و همین امر باعث می‌شود یک عامل خطر برای از دست دادن استخوان محسوب شوند.
آب گازدار چاق‌کننده است

از دیگر فواید آب گازدار این است که این نوشیدنی، یک نوشیدنی بدون کالری محسوب می‌شود و ترکیبات آن تاثیری در افزایش وزن ندارد.

در نهایت هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد آب گازدار یا سودا مضر است. در صورت لذت بردن از این نوشیدنی هیچ دلیلی برای عدم مصرف آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *