ورزش کردن مهم ترین عامل موثر در حفظ سلامت بدن و تناسب اندام است. برای جبران کم تحرکی و جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر چاقی، ورزش روزانه همواره توسط متخصصان توصیه می‌ شود.
پیاده روی درست

این‌طور نیست که اضافه‌ وزن و چاقی فقط ظاهر انسان را تحت‌ تأثیر قرار دهد. اگر فکری به حال آن نشود، به‌مرور زمان باعث بیماری‌هایی چون نارسایی قلبی، دیابت و بیماری‌های مفاصل خواهد شد. یک ورزش‌ هوازی مثل پیاده‌ روی؛ ورزشی ارزان و آسان است. به همین دلیل برای از بین بردن چربی‌های اضافه بدن اننتخابی ایده آل خواهد بود. در ادامه در مجله دلتا، اطلاعات و توصیه‌هایی راجع‌ به اصول پیاده روی درست و اینکه چگونه پیاده‌ روی کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم در اختیارتان خواهیم گذاشت.
چگونگی انجام درست و اصولی پیاده‌‌روی

از اصول پیاده روی درست این است که وسایل مناسبی داشته باشید. همچنین باید بدانید که چطور پیاده‌ روی را شروع کنید و به پایان برسانید.

اصول پیاده روی
وسایل پیاده‌‌روی

شما برای پیاده‌‌روی فقط به کفش و لباس مناسب احتیاج دارید. بهتر است هنگام پیاده‌‌روی از کفش‌های با کیفیت مخصوص پیاده‌‍‌روی که فشار را یکسان بر تمام نقاط پا پخش می‌کنند استفاده کنید. همچنین یک لباس آزاد و راحت نیاز دارید. جنس مناسب لباس نیز کمک می‌کند که اگر عرق کردید اذیت نشوید.
مراحل پیاده‌ روی درست
۱.گرم‌ کردن

این بخش از تمرین خیلی مهم است. ۵ تا ۱۰ دقیقه اول پیاده‌روی را با سرعت آهسته شروع کنید. به‌مرور، سرعت‌تان را بیشتر کنید. همین کار را ادامه دهید تا چیزی حدود ۱۰ دقیقه یا کمتر بگذرد. بعد از آن به‌ سراغ مرحله بعدی بروید.
۲. افزایش سرعت پیاده‌روی

به سرعت راه‌رفتن بیفزایید تا ضربان قلب بیشتر شود. در این حالت، تنفس کمی سنگین می‌شود و بدن تحت‌فشار بیشتری قرار می‌گیرد. میزان خستگی در این حالت در حدی است که اگر بایستیم، می‌توانیم با کسی صحبتی را ازسر بگیریم.
۳. پیاده‌روی با ضربان قلب بالا به‌مدت کافی

هنگام پیاده‌روی، هر ۱۰ دقیقه یک بار ضربان قلبتان را بررسی کنید.برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کنید. ضربان قلب که بالاتر رفت ( بسته به سن ۸۰ ضربه به بالا) بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه با حفظ همین ضربان قلب به پیاده‌روی ادامه دهید. اگر ضربان قلب پایین آمد، سرعت راه‌ رفتن را بیشتر کنید.
۴. سردکردن

۱۰ دقیقه آخر را با سرعتی آهسته‌تر راه بروید تا بدن به‌ مرور سرد شود.

اصول پیاده روی
برای پیاده روی درست باید به ۳ نکته کلیدی توجه کرد:

برای چربی سوزی واقعی هنگام پیاده‌روی؛ باید سرعت را مد نظر داشت. اگرسرعت پیاده‌روی خیلی آهسته باشد، احتمالا نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. از طرف دیگر اگر خیلی سریع راه بروید، بدن خود را تحت‌ فشار می‌گذارید. در این حالت بدنتان به‌ جای چربی‌های ذخیره‌شده، از کربوهیدرات استفاده خواهد کرد. این رویه برای کاهش وزن خوب نیست.

هرچه مدت طولانی‌تری پیاده‌روی کنید، احتمال آنکه چربی‌های ذخیره‌شده در شکم و پهلو سوزانده شوند بیشتر خواهد شد.سنگین‌شدن تنفس، عرق‌کردن و خستگی، نشانه‌های آن‌ هستند که یک پیاده‌ روی درست برای لاغری انجام داده‌اید. البته نه آن‌ قدر خسته که مثلا نتوانید از شدت خستگی صحبت کنید.

تازه‌کاران بهتر است پیاده‌روی را با سرعت کم و مدت‌ زمان کوتاه شروع کنند. سپس به‌ مرور، به سرعت و مدت‌ زمان آن بیفزایند. بهتر است پیاده‌روی را طی روندی روزانه، رأس ساعاتی مشخص انجام دهید تا برایتان تبدیل به عادت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *