پس از گذر از پیک ششم کرونا در کشور و کاهش تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار روزانه درگذشتگان بر اثر کرونا برای چندروز، برخی گمان کردند کرونا تمام شده و به زودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت.
سویه جدید امیکرون

با گذشت روزهای تیره و تار کرونا در ایران و جهان، بار دیگر شمار مبتلایان به سویه جدید این بیماری در ایران رو به افزایش است. رنگ‌بندی شهرها از آبی در حال تغییر به زرد و نارنجی است و خبرها حاکی از شیوع مجدد و پیک جدید این بیماری است. مجله دلتا در این مطلب به سویه جدید امیکرون می‌پردازد.
امیکرون، سویه غالب پیک ششم کرونا

گسترش اولیه و شیوع سویه امیکرون، سرعت بسیار بالایی داشت، به طوری که در کمتر از سه ماه کل جهان را درگیر کرد. هم‌اکنون تقریبا همه کشورهای جهان موج ششم کرونا را پشت سر گذاشته‌اند. پس از این فروکش کردن نسبی این بیماری، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و برخی تصور کردند دیگر باید با کرونا خداحافظی کنیم!
زیرسویه‌های امیکرون

BA.1: اولین زیر سویه امیکرون بود که باعث جهش و مواجهه جهان با موج جدیدی از کرونا شد.
BA.2 (امیکرون پنهانکار): نوع جهش یافته امیکرون بود که قدرت سرایت پذیری بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی داشت. اکنون در بسیاری از کشورها نوع غالب، همین زیرسویه است.
XE: از ترکیب دو زیرسویه BA.1 و BA.2 به وجود آمد که سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سویه را مسری ترین سویه کرونا دانسته بود. اولین بار در انگلیس شناسایی شد.
XD: این سویه نیز از خانواده امیکرون بوده و در کشورهای فرانسه، بلژیک و دانمارک شناسایی شد، اما همه گیر نشد.
BA.4 و BA.5: در برخی از کشورها مانند آفریقای جنوبی و انگلیس اولین بار دیده شده است. تاکنون گزارشی از میزان سریات‌پذیری و بیماری‌زایی این دو سویه منتشر نشده است ولی برخی این دو سویه را عامل وقوع موج جدید کرونا ‌می‌دانند.

پیک هفتم در ایران و جهان، موج جدید کرونا
پیک هفتم در ایران و جهان، موج جدید کرونا

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، بعد از دوره سکون چندماهه، سناریویی که در اروپا و آمریکا رخ داد، در ایران هم در حال وقوع است. زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 و همچنین دلتا احتمالا از اواسط مرداد در ایران سویه غالب کشور خواهند شد. پزشکان معتقدند توانایی این دو زیرسویه در آلوده کردن و شدت درگیری بیشتر از سویه‌های قبل خواهد بود.
چگونه از وقوع پیک جدید جلوگیری کنیم؟

قطعا تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مهم‌ترین نکاتی است که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام دهیم.
دوره واکسیناسیون خود را تکمیل کنید

تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند. همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد واکسینه به طور محسوسی کمتر است. در کشور ایران مانند دیگر کشورهای جهان بیشتر مردم یک یا دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و به آن اکتفا نموده‌اند؛ اما حال که خبرها ناشی از وقوع پیک جدید به میان است، سازمان جهانی بهداشت و مسئولین بهداشتی بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم تاکید زیادی کرده‌اند.

همچنین یکی دیگر از علت هایی که ضرورت تزریق واکسن کرونا را تایید می‌کند این است که WHO اعلام کرده واکسن‌های ساخته شده و موجود کرونا، در مقابل واریانت دلتا موثر است. چراکه احتمالا موج جدید با سویه دلتا نیز همراه است و ممکن است دلتا، سویه غالب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *