اپل آیفون ضد آب می‎سازد. مدت زیادی است که شایعاتی مبنی بر ضد آب‌سازی آیفون توسط اپل منتشر می‌گردد. حتی در زمان معرفی آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس هم برخی عقیده داشتند که اپل این دو گوشی را ضد آب ساخته است.

اپل آیفون ضد آب می‎سازد

با این حال علیرغم اینکه آیفون های جدید در برخی آزمایش‌ها در مقابل قطرات آب مقاومت خوبی از خود نشان دادند اما هیچ گواهینامه رسمی مبی بر ضد آب بودن این دستگاه‌ها صادر نگردید. حالا اپل اخیرا پتنت یا حق ثبت اختراع جدید را به نام خود ثبت کرده که احتمال می‌رود این ویژگی را در آیفون‌های بعدی شاهد باشیم. البته اپل اقدامات حقوقی اولیه اختراع جدید خود را در ماه ژوئن ۲۰۱۴ انجام داده بود، با این حال مدارک آن هفته گذشته توسط خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد.

گفتنی است اختراع جدید اپل که با نام self-healing elastomer شناخته می‌شود، به دستگاه‌های این شرکت اجازه خواهد داد شکاف‌های تلفن همراه و تبلت ( مانند شکاف خروجی هدفون ) در زمانی که بدون استفاده هستند، به صورت خودکار پوشانده شوند و بدین ترتیب از ورود آب به دستگاه از طریق این شکاف‌ها جلوگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است هم اکنون برخی از شرکت‌ها محصولات خود را با استانداردهای ضد آب ارائه می‌دهند که مشهورترین آن‌ها خانواده Xperia Z شرکت سونی و همچنین محصولات Active شرکت سامسونگ مانند تلفن همراه Galaxy S6 Active است و شکاف‌ها و درگاه‌های نسل‌های جدید این محصولات بدون استفاده از پوشش خاصی به صورت ضد آب طراحی شده‌اند.

البته باید عنوان کرد، حق ثبت اختراع جدید اپل به معنای ارائه تلفن همراه کاملاً ضد آب در آینده نزدیک نیست، با این حال فناوری جدید در کنار فناوری دیگر ضد آب این شرکت که با استفاده از مواد اسفنجی مشکی رنگ اطراف برد الکتریکی، از نفوذ آب به قسمت‌های حساس دستگاه جلوگیری می‌کند، می‌تواند در نهایت منجر به ارائه محصولاتی کاملاً ضد آب از سوی اپل شود، که از استانداردهای کنونی نیز فراتر می‌رود.

البته این شرکت از فناوری دوم در تلفن‌های همراه iPhone 6s و iPhone 6s Plus بهره برده است، با این حال شرکت اپل با وجود آن که تلفن‌های همراه جدید نسبت به iPhoneهای قدیمی از مقاومت بسیار بالاتری در برابر آب برخوردارند، بر روی این ویژگی حرکت تبلیغاتی خاصی انجام نداد و گمان می‌رود تا زمان کامل شدن فناوری‌های ضد آب این شرکت و ارائه محصولی که به واقع در برابر آب مقاوم باشد، این شرکت استفاده از تلفن‌های همراه در زیر آب را پیشنهاد نخواهد کرد.

در نهایت باید گفت فناوری self-healing elastomer هنوز به صورت کامل مورد آزمون قرار نگرفته است و شرکت اپل صرفاً حق ثبت اختراع آن را درخواست کرده است و این حق هنوز مورد تصویب نهایی قرار نگرفته است و بنابراین زمان زیادی تا ارائه طرح نهایی که در محصولات امروزی قابل استفاده باشد، باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *