ایرانیان غذاهایشان از تنوع بالایی برخوردار است و از هر چهار گروه غذایی استفاده می‌کنند اما متاسفانه عادات اشتباه تغذیه‌ای فراوانی هم دارند.
اشتباهات پر خطر مصرف مواد غذایی

گاهی یک اشتباه ساده در روشی که مواد خوراکی را آماده می‌کنیم می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی شود. با مجله دلتا همراه باشید تا اشتباهات پر خطر مصرف مواد غذایی را بشناسیم.

با پیشگیری از این ۱۰ اشتباه‌ رایج می‌توانیم از خانواده‌مان محافظت کنیم.
اشتباهات پر خطر مصرف مواد غذایی

هر کس ممکن است مسموم شود اما این احتمال برای برخی بیشتر است و بیماری جدی‌تری ایجاد می‌شود. گروه پر خطر شامل چه افرادی است؟ افراد ۶۵ سال به بالا و کودکانی که کمتر از ۵ سال دارند و کسانی که مشکلات سلامتی دارند و داروهایی مصرف می‌کنند که توانمندی بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها کاهش می‌دهد (افرادی با سیستم ایمنی ضعیف) و زنان باردار.
اشتباهات مصرف غذا
نشستن دست‌ها

میکروب‌هایی که روی دست‌ها وجود دارند ممکن است به خوراکی منتقل‌شده و شما را بیمار کنند.
شستن گوشت و مرغ

میکروب‌هایی که روی گوشت و مرغ قرار دارند، با شستن منتشر می‌شوند. گوشت و مرغ را نباید شست. پختن آن‌ها برای از میان بردن میکروب‌ها کافی است.
پوست کندن خوراکی‌ها بدون شستن آن‌ها

پوست کردن یا تکه‌تکه‌ کردن میوه‌ها یا مواد خوراکی گیاهی بدون شستن آن‌ها اشتباه است؛ چراکه میکروب‌هایی که روی پوست آن‌ها هستند به درون آن‌ها منتقل می‌شوند. باید میوه‌ها و سبزی‌ها را حتما شست.
استفاده از ظروف به جای هم

اشتباه پنجم گذاشتن گوشت پخته در ظرفی است که پیش‌تر گوشت خام در آن بوده است. چراکه میکروب‌ها می‌توانند به گوشت پخته منتقل شوند. باید از ظرف‌های جداگانه برای گوشت خام و پخته استفاده کرد.
مواد غذایی
کم پختن مواد غذایی

خوب نپختن گوشت، مرغ، بوقلمون، خوراک‌های دریایی یا تخم‌مرغ اشتباه است. خوراکی‌های ‌پختنی تنها زمانی که در گرمای زیاد پخته شوند، میکروب‌هایشان کشته می‌شود.
خوردن خمیر خام

خوردن خمیر خام از جمله خمیر کلوچه و سایر خوراکی‌هایی که آرد یا تخم‌مرغ نپخته دارند اشتباه است. خمیر خام را از دسترس کودکان دور نگاه‌ دارید.
مزه کردن یا بوییدن مواد خوراکی

مزه کردن یا بوییدن مواد خوراکی برای اطمینان از سلامت آن اشتباه دیگری است. نمی‌توان از مزه یا بو دریافت که آیا میکروب مسموم‌کننده‌ای در خوراکی هست یا نه. مزه کردن مقدار کمی از خوراک ناسالم نیز می‌تواند بیماری ایجاد کند. خوراکی که بیش‌ از حد مانده را بیرون بریزید.
گرم ‌کردن خوراکی

گرم ‌کردن یا مزه‌دار کردن خوراکی روی میز آشپزخانه اشتباه است. میکروب‌های زیان‌آور در دمای اتاق به‌سرعت تکثیر می‌شوند. باید این کار را در یخچال یا آب سرد انجام دهید.
گذاشتن مواد خوراکی بیرون از یخچال

مواد خوراکی را برای زمان طولانی بیرون از یخچال قرار ندهید. مواد خوراکی اگر دو ساعت یا بیشتر بیرون از یخچال بمانند میکروب‌هایشان به‌سرعت تکثیر می‌شوند. هرچه سریع‌تر مواد خوراکی خریداری‌شده را در یخچال بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *