گنجاندن فیبر کافی در رژیم غذایی برای سلامتی بدن ضروری است. برخی از این منابع فیبر نسبت به دیگر منابع برای سلامتی قلب موثرتر هستند.
خواص غلات کامل

فیبر موجود در خوراکی‌هایی مانند سبزیجات و غلات برای هضم، متابولیسم و طول عمر بسیار مهم هستند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فیبر غلات کامل ممکن است مزایای منحصربه‌فردی نسبت به سایر خوراکی‌های فیبردار برای سلامت قلب داشته باشد. با مجله دلتا همراه شوید تا بیشتر درباره خواص غلات کامل برای سلامتی بدانید.

نان سبوس دار
تاثیر غلات کامل بر سلامتی قلب

بر اساس نتایج این مطالعه‌، فیبر غلات کامل مانند نان تیره، سبوس و غلات بیشتر از فیبر میوه‌ها و سبزیجات، التهاب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

محققان چند دانشگاه، در مطالعه‌ای داده‌های چهار هزار و ۱۲۵ بزرگ‌سال ۶۵ ساله و مسن‌تر را طی حدود ۲۵ سال پیگیری بررسی کردند.

محققان متوجه شدند که یک نوع خاص فیبر با کاهش هرچه بیشتر خطر ابتلا به بیماری قلبی و التهاب مرتبط است که این فیبر خاص، فیبر موجود در غلات کامل مانند نان تیره، غلات پر فیبر (مانند بلغور جو دوسر) و سبوس است.

علاوه بر فیبر سایر مواد مغذی موجود در غلات سبوس‌دار، ممکن است به این مزایا کمک کند که ازجمله آن‌ها پروتئین، ویتامین‌های B، چربی سالم و مواد معدنی هستند.

خواص غلات کامل را بدانید
دیگر خواص غلات کامل
ضد یبوست

مصرف نان‌های سبوس‌دار موجب افزایش حجم مدفوع می‌گردد و مصرف سبوس مهم‌ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می‌رود. سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می‌شود.
پیشگیری از سرطان

مصرف سبوس و نان سبوس‌دار احتمال پیدایش سرطان کولون و راست‌روده را کاهش می‌دهد.

خواص غلات کامل در پیشگیری از سرطان
پیشگیری از دیابت

بدن برای هضم مواد غذایی حاوی سبوس باید وقت بیشتری صرف کند. این فرآیند سبب می‌شود قند مواد غذایی به آهستگی وارد جریان خون شوند. درنتیجه قند خون به‌صورت ناگهانی افزایش پیدا نمی‌کند.
کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی

نان‌های کامل با کاهش جذب کلسترول و درنتیجه کاهش چربی خون منجر به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *