آب خوردن بین غذا تنها در صورتی که رفلاکس معده داشته باشید مضر است؛ در غیر این صورت مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند در بهبود فرآیند هضم و کاهش وزن نیز موثر باشد.
نوشیدن آب بین غذا

آب خوردن بین غذا، عادت بسیاری از افراد است؛ این افراد به قدری با این عادت خو گرفته‌اند که بدون آب یا مایعات دیگر نمی‌توانند غذا بخورند. اما برخی از افراد معتقدند که نوشیدن آب بین غذا در فرآیند هضم غذا مشکل ایجاد می‌کند. برخی دیگر نیز معتقد هستند که این کار می‌تواند باعث تجمع سموم در بدن شده و منجر به بیماری‌های مختلف شود. در این بین ممکن است شما از خودتان بپرسید که آیا واقعا خوردن یک لیوان آب همراه با غذا می‌تواند تاثیرات مضری داشته باشد؟ ما در این مطلب به این سوال شما پاسخ خواهیم داد و تاثیر نوشیدن آب بین غذا بر فرآیند هضم را بررسی خواهیم کرد. با مجله دلتا همراه باشید.
نوشیدن آب بین غذا

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آب همراه با وعده‌های غذایی، اسید معده و آنزیم‌های گوارشی را رقیق کرده و هضم مواد غذایی را برای بدن مشکل می‌کند. این ادعا دلالت بر این دارد که سیستم گوارش شما قادر نیست ترشحات خود را با غلظت غذا تطبیق دهد، که این ادعای نادرستی است.
استدلال دیگر در مورد نوشیدن آب با وعده‌های غذایی بیان می‌کند که مایعات سرعت خروج غذا‌های جامد از معده شما را افزایش می‌دهند. در واقع این کار زمان تماس غذا با اسید معده و آنزیم‌های گوارشی را کاهش داده و منجر به مشکلات هضم می‌شود. با این حال، هیچ تحقیق علمی از این ادعا پشتیبانی نمی‌کند؛ چرا که تحقیقی که تخلیه معده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، نشان می‌دهد که اگرچه مایعات سریع‌تر از مواد جامد، از دستگاه گوارش شما عبور می‌کنند، اما هیچ تاثیری در سرعت هضم مواد غذایی جامد ندارند.
فواید آب خوردن بین غذا

نوشیدن آب و مایعات به تجزیه تکه‌های بزرگ غذا کمک کرده و حرکت غذا به سمت مری و سپس معده را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر این در جلوگیری از نفخ و یبوست نیز موثر است. به‌طور کلی آب و مایعات برای ارتقای عملکرد مناسب آنزیم‌های هضم مورد نیاز هستند.
عوارض آب خوردن بین غذا

در واقع مایعات باعث افزایش حجم معده شما می‌شوند که همین امر می‌تواند فشار معده را افزایش دهد؛ در نهایت این اتفاق می‌تواند به برگشت اسید یا همان رفلاکس معده منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *