تحمل تشنگی در ماه رمضان، آن هم در ایام گرم سال، برای برخی از افراد سخت و طاقت فرسا است مخصوصا برای روزه اولی‌ها که قرار است برای اولین بار آداب روزه‌داری را تجربه کنند. برخی از خوراکی‌ها می‌توانند ذخایر آبی خوبی در بدن ما باشند و باعث رفع عطش شوند.
شربت های مخصوص ماه رمضان

در این مطلب از مجله دلتا به بررسی طرز تهیه و خواص چند شربت خنک و مناسب ماه رمضان می‌پردازیم که می‌توانند باعث رفع تشنگی روزه‌داران در طول روز باشند. خواص شربت های مخصوص ماه رمضان را در ادامه بخوانید.
شربت آبلیمو

شربت آبلیمو از قدیم پای ثابت سفره افطار در ماه مبارک رمضان بوده است. لیمو ترش ضد عطش است. سرشار از ویتامین‌های A ،B و به ویژه C است و آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم دارد. پس علاوه بر رفع تشنگی‌تان می‌تواند ویتامین‌های لازم در بدن‌تان را نیز تامین کند. برای درست کردن شربت آبلیمو سعی کنید مقدار کمی شکر اضافه کنید. چرا که شکر با جلوگیری از ترشح بزاق دهان باعث احساس تشنگی‌تان خواهد شد. پس مقدار آن را در شربت کاهش دهید.

آبلیمو شکر
تخم شربتی

دانه‌های سیاه تخم شربتی شما را از تشنگی نجات خواهند داد. هنگامی که این دانه‌ها در آب قرار می‌گیرند لعاب می‌اندازد و آب را به خود جذب می‌کند. به همین دلیل با ورود به معده فضای بیشتری را اشغال می‌کند و می‌تواند تا مدت‌ها شما را سیراب نگه دارد. تخم شربتی را بشویید و با مقداری آب ولرم حل کنید و اجازه بدهید تا لعاب بدهد. سپس آن را به شربت دلخواه‌تان اضافه کنید.
شربت خاکشیر

خاکشیر از قدیم برای بهبود گرمازدگی و رفع عطش در روزهای گرم سال استفاده می‌شده است. نوشیدن خاکشیر می‌تواند ذخایر زیادی از آب را در بدن شما حفظ کند. در نتیجه شما در طول روز احساس تشنگی کمتری خواهید داشت. ترکیب خاکشیر با کمی آب و شکر نوشیدنی بسیار دلچسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند علاوه بر رفع تشنگی‌تان از بی‌حالی در ساعاتی که روزه هستید جلوگیری کند.

شربت های مخصوص ماه رمضان چیست
شربت بیدمشک

عرق بیدمشک به دلیل داشتن طبیعت سرد و مرطوب و همچنین خاصیت ضد گرمازدگی که دارد برای روزه داران بسیار مناسب است. گیاه بیدمشک آهن و فولیک اسید دارد و می‌تواند برای پیشگیری از کم‌خونی و تقویت بدن مفید باشد. عرق بیدمشک را با کمی آب و شکر مخلوط کنید و یک شربت مقوی و مفید را برای سفره افطار آماده کنید.
شربت کاسنی

عرق کاسنی منبع ویتامین‌هایی همچون ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B۶، ویتامین C و ویتامین A است. همچنین برای گرم مزاجان بسیار مناسب است. می‌توانید شربت کاسنی را هم به صورت جداگانه با آب و شکر و گلاب درست کنید و هم به دلیل خاصیت خنک کنندگی بالایی که دارد کمی از عرق کاسنی را به شربت خاکشیر و هر شربتی که دوست دارید اضافه کنید.
شربت سکنجبین

خواص اصلی سکنجبین:

برطرف کردن تشنگی
غلبه بر طبع گرم و خشک
معتدل کردن بدن

مصرف شربت سکنجبین در بین افطار تا سحر می‌تواند نیاز به آب روزه داران را در طی روز رفع کند. برای چند برابر کردن خاصیت این شربت می‌توان به آن گلاب، خاکشیر و تخم شربتی اضافه کرد.

شربت های مخصوص ماه رمضان کدامند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *