اگر گه‌گاه به اسهال مبتلا می‌شوید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. بیشتر افراد دست‌کم یک یا دو بار در سال به اسهال مبتلا می‌شوند که معمولا پس از چند روز برطرف می‌شود.
روش هایی برای درمان اسهال

ابتلا به اسهال دلایل مختلفی دارد، مانند آنفولانزا یا خوردن غذا یا ماده‌ غذایی خاصی که بدن‌ شما با آن سازگاری ندارد. از آن‌جا که بعضی از غذاها نشانه‌های بیماری را شدیدتر می‌کنند، بهتر است که در طی دوران بیماری از مصرف آن‌ها پرهیز کنیم. بنابراین باید بدانیم که برای درمان اسهال چه بخوریم و از چه غذاهایی پرهیز کنیم. در این مطلب از مجله دلتا شما را با روش هایی برای درمان اسهال آشنا خواهیم کرد.

در زمان درمان خانگی اسهال به‌ویژه در ۲۴ ساعت اول باید غذاهای سبک و ساده‌‌ای بخوریم که هضم آن‌ها آسان است و به جذب مقداری آب از مدفوع کمک می‌کنند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیب زمینی آب‌پز
چوب شور
مرغ پخته‌ی بدون پوست یا چربی
غلات و حبوبات گرم مانند پوره‌ی گندم یا فرنی برنج
پوره‌ی سیب
نان یا نان تست
پروبیوتیک‌ها

مصرف این غذاها در نخستین روز درمان اسهال بسیار مفید است. به‌علاوه خوردن وعده‌های غذایی کوچک و فراوان درطول روز موجب می‌شود که از کار کردن بیش‌ازحد دستگاه گوارش جلوگیری کنیم.
غذاهای چرب

این غذاها شامل غذاهای سرخ‌شده، چرب یا غرق در آب و چربی گوشت هستند. در زمان ابتلا به اسهال مصرف غذاهایی که چربی یا روغن زیادی دارند، توصیه نمی‌شود. زیرا هضم چربی و روغن اضافه شده برای سرخ کردن غذا برای دستگاه گوارش حساس دشوار است و به احتمال زیاد علائم بیماری را بدتر می‌کند. درعوض باید از سبزیجات آب‌پز یا بخارپز و پروتئین‌های بدون چربی استفاده کنید.

درمان اسهال
محصولات لبنی

حتی اگر بیماری اسهال ناشی از عدم تحمل لاکتوز نباشد، وقتی به اسهال مبتلا هستید از این موادغذایی دوری کنید. حتی اگر معمولا هیچ مشکلی با محصولات لبنی ندارید، ممکن است که به‌طور موقتی نسبت‌به این محصولات حساسیت پیدا کرده باشید. البته ماست سرشار از پروبیوتیک استثنا است، زیرا برخی مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک‌ها به ایجاد تعادل فلور روده‌ای (مربوط به باکتری‌های مختلف و دیگر موجودات میکروسکوپی گیاهی موجود در روده) کمک می‌کنند و طول دوره‌ اسهال را کوتاه‌تر می‌کنند.
خوراکی‌ها و غذاهای شیرین

قندی که وارد روده‌ی بزرگ می‌شود عملکرد باکتری‌های حساس موجود در آن را مختل می‌کند و موجب بدتر شدن اسهال می‌شود. این مسئله آب‌میوه‌ها و میوه‌های دارای قند بالا را نیز شامل می‌شود.
غذاهایی که موجب تولید گاز بیش‌ازحد می‌شوند

مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات به‌صورت روزانه بسیار خوب است. ولی وقتی دچار اسهال می‌شوید، باید تازمانی‌که حال‌ شما بهتر شود، از مواد غذایی‌ مانند کلم، انواع لوبیا، کلم بروکلی و گل کلم که گاز روده را افزایش می‌دهند پرهیز کنید.
غذاهای پر از ادویه

موادغذایی دارای ادویه موجب تحریک دستگاه گوارشی می‌شوند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به اسهال باید از غذاهای فاقد ادویه استفاده کنند، زیرا این غذاها کمترین ریسک تحریک دستگاه گوارشی را ایجاد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *