دانه میخک جوانه‌های گل درخت میخک هستند. این گیاه خواص بی‌شماری دارد. از درمان دندان درد تا افزایش باروری. چقدر با خواص میخک آشنایی دارید؟
خواص درمانی میخک

میخک دارای عطر و طعم خوبی است و از گذشته به‌عنوان ادویه نیز مورد استفاده بوده است. میخک خواص درمانی و دارویی زیادی دارد حتی چوب میخک نیز برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها فوق‌العاده‌ است. همراه مجله دلتا باشید تا با خواص درمانی میخک بیشتر آشنا شوید.
طبع میخک

میخک طبع گرم و خشک دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C است و خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی دارد.

از خواص دارویی میخک می‌توان به درمان سردرد، بیماری‌های دهان و دندان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش قند خون و موثر بودن در افراد دیابتی، کمک به کاهش وزن و لاغری، محافظت از کبد، کمک به سلامت دستگاه گوارش، استحکام استخوان‌ها، کمک به پاکسازی خون و… اشاره کرد.
خواص درمانی میخک برای چیست؟

میخک خواص زیادی برای بدن دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:
خواص میخک برای زنان

میخک سبب تقویت رحم شده و عملکرد تخمدان‌ها برای باروری تخمک را بهبود می‌بخشد. یکی از رایج‌ترین علل ناباروری بهم خوردن مزاج رحم و به عبارتی سرد شدن مزاج رحم است. میخک در طب سنتی دارای مزاج گرم است و مصرف آن می‌تواند مزاج رحم را به تعادل برساند.
خواص میخک برای مو و پوست

درمان ریزش مو: با مالیدن روغن میخک به پوست سر باعث بهبود گردش خون شده و رشد موها تقویت شود.

طراوت و شادابی بخشیدن به موها: استفاده از چای میخک برای مو بعد از رنگ کردن موها کمک به طراوت مو می‌کند. برای این‌ کار از چای میخک سرد شده به عنوان شامپو استفاده کنید.

نرم کننده مو: ترکیب میخک و روغن زیتون تاثیر فوق‌العاده‌ای بر نرم کردن موها دارد.

افزایش حجم مو: مصرف گلبرگ میخک و یا روغن میخک می‌تواند باعث افزایش حجم موها شود.

درخشندگی پوست: میخک خواص ضد باکتریایی دارد در نتیجه ماسک‌های گیاهی گل میخک می‌تواند با از بین بردن جوش‌ها، زخم و عفونت باعث درخشندگی و زیبایی پوست شود.

سلامت پوست : گیاه میخک خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که برای سلامت پوست و بدن مفید است. همچنین روغن گل میخک غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر و ویتامین‌های Aو C است.
خواص میخک برای سرماخوردگی

میخک حاوی موادی مانند ائوژنول و گلیک اسید است که این ترکیبات خاصیت ضدالتهاب و ضدباکتریایی دارند. این گیاه نه تنها باعث تسکین گلودرد می‌شود بلکه درد حاصل از سرفه مداوم را هم تسکین می‌دهد. گیاه میخک خلط‌‌آور طبیعی است و مجرای تنفسی را پاک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی میخک سبب تقویت سیستم ایمنی شده و به پاکسازی سموم و عفونت از بدن کمک می‌کند.
عوارض میخک چیست؟

کاهش قند خون: یکی از عوارض میخک تاثیر قابل توجه آن در کاهش قند خون است، افرادی که دچار هیپوگلیسمی هستند باید در مصرف میخک دقت کنند و مرتب قند خون خود را کنترل کنند.

افزایش خون‌ریزی: افرادی که مبتلا به هموفیلی هستند و یا داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند، بهتر است در مصرف میخک دقت کنند.

حساسیت و آلرژی: مصرف بیش از حد میخک ممکن است سبب ایجاد واکنش‌های حساسیتی مثل کهیر، راش، گرفتگی گلو و در حالت های شدیدتر فرد دچار آنافیلاکسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *