تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روان دارد. برخی از مواد غذایی متعارف باعث افزایش موارد افسردگی و اضطراب می‌شوند.
غذاهای مضر برای اضطراب

کدام غذاها باعث افسردگی می‌شوند؟ برای آشنایی با غذاهای مضر برای افسردگی و اضطراب در ادامه با مجله دلتا همراه باشید. ما در این مطلب لیست کاملی از غذاهای مضر برای اضطراب و افسردگی را آماده کرده‌ایم.

غذاهای مضر
غذاهای مضر برای اضطراب و افسردگی
شکر، عامل اصلی افسردگی

شکر به‌دلایل مختلفی با افسردگی در ارتباط است. وقتی سطح گلوکز خون بالا می‌رود، سطح پروتئینی که رشد نورون‌ها و سیناپس‌ها را تشویق می‌کند کاهش می‌یابد.

خوردن قند و شکر باعث می‌شود مغز شما در سطحی کمتر از حد مطلوب کار کند و هر چه بیشتر قند مصرف کنید، خطر ابتلا به افسردگی و خطر ابتلا به دیابت و زوال عقل نیز بیشتر می‌شود.

مواد غذایی استرس زا
شیرین کننده‌های مصنوعی

بهتر است به این فکر نکنید که چون مصرف زیاد قند و شکر برای شما ضرر دارد، انتخاب خوبی است که به سراغ شیرین کننده‌های مصنوعی بروید. آسپارتام (Aspartame)، ماده رایج و خطرناکی که در محصولاتی مانند نوشابه رژیمی یافت می‌شود، از تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین جلوگیری می‌کند. این ماده می‌تواند باعث بروز انواع بیماری های عصبی از جمله سردرد، بی‌خوابی، تغییرات در حالت روحی و افسردگی شود.
چربی‌های ترانس

چربی ترانس نامی است که به چربی‌های غیراشباع داده می‌شود که معمولا در غذاهای کامل وجود ندارند. مصرف چربی‌های ترانس مسدود کننده عروق می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۴۸ درصد افزایش دهد.
غذاهای با سدیم بالا

برای چندین دهه، مصرف غذاهای بدون چربی به عنوان یک راه حل برای کاهش وزن بودند. اما بسیاری از این محصولات حاوی سدیم بالا هستند. کارشناسان می‌گویند که تمام این نمک اضافی می‌تواند احساسات شما را کاملا تحریک کند زیرا سدیم اضافی در این محصولات می‌تواند سیستم عصبی شما را مختل کند.
کافئین

متخصصان زیادی وجود دارند که به شما خواهند گفت که حتی مقدار متوسطی از کافئین می‌تواند به افسردگی کمک کند. دلیلی که بیشتر کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، اثر مخرب کافئین بر خواب است. قهوه و چای سیاه به خواب رفتن و ماندن در خواب را دشوارتر می‌کند.
سبوس گندم

سبوس گندم به‌دلیل فیبر زیاد، عطر و طعم عالی و داشتن مواد مغذی توسط متخصصان بهداشت و مواد غذایی بسیار توصیه می‌شود. به دلیل غلظت بالای اسید فیتیک خود نیز می‌تواند برای بدن مضر باشد. این ماده ضدمغذی به مواد معدنی مهم مانند روی متصل می‌شود و جذب آن‌ها را توسط بدن محدود می‌کند.
غذای کنسرو شده

تحقیقات نشان می‌دهد که بیسفنول A (BPA)، ماده‌ای شیمیایی که در بسیاری از مواد غذایی کنسرو شده و ظروف پلاستیکی استفاده می‌شود، می‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم تثبیت کننده خلق و خو را با تغییر قابل توجهی در ژن‌ها در بخش میانجی استرس مغز از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *