بز قورمه، یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه‌ استان کرمان است و به دلیل داشتن نخود و گوشت بسیار مقوی و حاوی پروتئین است. مردم کرمان این غذای سنتی را هم با برنج و هم با نان سرو می‌کنند. اگر به دنبال خورشت سنتی بسیار متفاوت و خوشمزه‌ای هستید، خورشت بز قورمه را امتحان کنید که به عقیده‌ بسیاری طعمی فوق‌العاده دارد. با مجله دلتا همراه باشید.
مواد لازم

نخود خیس خورده بدون پوست: ۲۰۰ گرم
گوشت گوسفند سردست یا ماهیچه ۴۰۰ گرم
کشک ۱ و ۱/۳ پیمانه
سیب زمینی ۱ عدد
پیاز یک عدد بزرگ
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده ۱ و نیم قاشق غذاخوری
سیر له شده ۵ حبه
پیازداغ، سیرداغ و نعناع داغ برای تزیین
گردو اختیاری و به مقدار دلخواه

طرز-تهیه-خورشت-بزقورمه
طرز تهیه خورشت بز قورمه

برای تهیه خورشت بز قورمه مجلسی کرمانی ابتدا نخودها را از شب قبل بخیسانید و سپس پوست نخود را بگیرید تا سبک‌تر شود. نخودها را نیم پز کنید.
در یک قابلمه پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر له شده یا رنده شده را اضافه کنید. سیر را زیاد تفت ندهید چون تلخ می‌شود. پیاز را زیاد سرخ نکنید ،چون برای تفت گوشت به آب پیاز نیاز خواهید داشت.
زردچوبه را به سیر و پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. در مرحله بعد گوشت خرد شده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت کاملا قهوه‌ای شد نخود نیم پز و سیب زمینی را اضافه کنید.
مقداری آب اضافه کنید تا گوشت، نخود و سیب زمینی بپزند. مقدار آب باید تا نیمه مواد داخل قابلمه را بپوشاند و نه بیشتر. بز قرمه را روی شعله ملایم گاز بپزید. اگر می‌خواهید بزقورمه را به صورت خورشت سرو کنید باید کمی بیشتر آبدار باشد (البته خورشت بزقرمه یک خورشت غلیظ است) ولی اگر قصد دارید با نان سرو کنید باید آب آن کاملا کشیده شود چون بزقرمه باید با کشک هم پخته شود. در این صورت بعد از پخت بزقورمه مخلفات آن را با گوشتکوب دستی یا برقی بکوبید.
بعد از کوبیدن بزقورمه مقداری نعناع داغ، کشک (۲ یا سه قاشق برای تزیین کنار بگذارید) و زعفران را اضافه کنید و ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید با کشک بجوشد. بعد از اضافه کردن کشک، نمک و فلفل آن را اضافه و اندازه کنید.
روی آبگوشت را با کشک، نعنا داغ، پیاز داغ، سیر داغ و در صورت تمایل گردو، تزیین و میل کنید. اگر هم بزقورمه را به صورت خورشت میل می‌کنید روی آن را با پیازداغ، سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزیین و در کنار برنج سرو کنید.

نکات پخت خورشت بز قورمه

اضافه کردن نعناع داغ و سیر داغ به خاطر گرفتن سردی کشک است پس بهتر است در تهیه این غذا آن‌ها را حذف نکنید.
برخی ترجیح می‌دهند در طرز تهیه بزقورمه نخود و سیب زمینی را حذف کنند و فقط با گوشت فراوان و سیر و پیاز بزقورمه را درست کنند. در این صورت بعد از پخت گوشت آن را ریش ریش می‌کنند و لپه نیم پز را کمی تفت داده و به گوشت اضافه می‌کنند. بعد از اضافه کردن لپه به گوشت کشک محلی گوسفندی به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند لپه با گوشت بپزد و بزقورمه حسابی جا بیفتد.
در طرز تهیه بزقرمه از لپه به جای نخود می‌توانید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *