بهتر است بدانید که علاوه بر ترشی‌ها خیارشور و زیتون شور هم سفره را رنگین‌تر و غذا خوردن را لذت‌بخش‌تر می‌کند.
روش تهیه زیتون شور و خیارشور

زیتون شور، انواع ترشی و خیارشور بهترین چاشنی‌هایی هستند که همراه ناهار و شام سرو می‌شوند. همین باعث شده است که طرز تهیه ترشی گل کلم، ترشی بادمجان شکم پر و ترشی انبه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته باشد. اما علاوه بر ترشی‌ها خیارشور و زیتون شور هم سفره را رنگین‌تر و غذا خوردن را لذت‌بخش‌تر می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان روش های تهیه زیتون شور و خیارشور می‌پردازیم.
روش های تهیه زیتون شور و خیارشور

در ادامه مطلب به‌صورت جداگانه به بیان طرز تهیه زیتون شور و خیارشور می‌پردازیم.
طرز تهیه زیتون شور خانگی

زیتون پرورده و زیتون شور دو چاشنی خوش طعمی هستند که غذا خوردن را دلچسب‌تر می‌کنند. در وعده‌های غذایی شام و ناهار یا سالادهای ایرانی و فرنگی از زیتون شور استفاده می‌کنند. تهیه زیتون شور به‌صورت صنعتی و سنتی انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید طرز تهیه زیتون شور خانگی یا سنتی را به‌طور کامل مطالعه کنید.
مواد اولیه برای تهیه زیتون شور

زیتون ۱ کیلوگرم
نمک به مقدار لازم
آب به مقدار لازم
سرکه سفید ۱ لیوان

دستور تهیه زیتون شور

برای تهیه زیتون شور خانگی کافی است چهار مرحله مجزا را اجرا کنید.
۱ – زیتون‌ها را بشویید

در اولین مرحله از تهیه زیتون شور باید برگ و شاخه‌های زیتون‌ها را جدا کنید. آنچه اهمیت دارد تمیز بودن زیتون‌ها است. بنابراین زیتون‌ها را به‌طور کامل بشویید. ایجاد شیار روی زیتون‌ها یکی از کارهای الزامی در همان مرحله اول است. چهار شیار باید به حدی باشند که به هسته زیتون برسید. به این ترتیب تلخی زیتون از بین می‌رود و آب نمک به همه قسمت‌های زیتون‌ها می‌رسد.
۲ – سطح زیتون‌ها را با آب بپوشانید

در مرحله دوم باید زیتون‌های شسته شده را در ظرف بزرگی بریزید. ظرف شما باید به اندازه‌ای باشد که آب کافی روی زیتون‌ها را بپوشاند. پس از آنکه ظرف زیتون را پر از آب کردید، سبدی روی زیتون بگذارید تا از آب خارج نشوند. به مدت ۱۰ روز، هر ۲۴ ساعت آب را عوض کرده و زیتون‌ها را در آب نگه دارید.
۳ – زیتون‌ها را در آب نمک بریزید

بعد از ۱۰ روز، زیتون‌ها را به مدت ۳ هفته در ظرف آب نمکی -با غلظت نمک ۱۰ درصدی- قرار دهید. در این مدت زیتون به‌طور کامل نمک را به خود جذب می‌کند. اگر غلظت نمک در هفته دوم و سوم کم شد، می‌توانید نمک اضافه کنید.

روش های تهیه زیتون شور و خیارشور
۴ – زیتون‌ها را در آب خالص بریزید

در آخرین مرحله باید زیتون‌ها را از ظرف آب نمک به ظرف آب خالص منتقل کنید. لازم است که زیتون‌ها به مدت ۴۸ ساعت در ظرف آب باشد. اما هرچند ساعت یک بار آب را عوض کنید. پس از ۴۸ ساعت زیتون‌ها را در بطری‌های استریل و خشک قرار دهید. در این مرحله باید آب نمک و سرکه سه درصد آماده کرده و روی زیتون‌ها بریزید. پس از چند روز که در یخچال باشند، آماده خوردن هستند.
بهترین روش تهیه خیارشور

خیارشور هم یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌ها است که همراه فست فودها و حتی خورشت‌های مختلف سرو می‌شود. شاید فکر کنید که همین که طرز تهیه ترشی گل کلم، هفت بیجار یا ترشی انبه را می‌دانید کافی است. اما اگر دوست دارید سفره ناهار و شام خود را زیباتر و غذا خوردن برای اهل خانه لذت‌بخش‌تر شود، طرز تهیه خیارشور را در ادامه مطالعه و اجرا کنید.

روش های تهیه زیتون شور و خیارشور
مواد لازم برای تهیه خیارشور

۱ کیلوگرم خیار قلمی ریز
۱ لیوان سرکه سفید
۳ عدد فلفل تند
۵ عدد سیر
۲ لیوان آب
۱۰۰ گرم ترخون
۱۰۰ گرم شوید
زاج سفید به اندازه ۲ حبه قند
¼ قاشق چای خوری تخم گشنیز
½ لیوان نمک

دستور تهیه خیارشور

ابتدا خیارها، برگ ترخون و شویدها را به‌طور کامل بشویید. برای آماده کردن خیارشور لازم است که خیارها، ترخون و شویدها را در آبکش قرار داد تا کامل خشک شوند.
برای اینکه خیارها و سبزیجات خشک شوند، خیارها را با دستمال تمیز کرده و از خشک بودن سبزیجات مطمئن باشید. اگر کامل خشک نشوند، خیارشور سریع کپک می‌زند.
اکنون نوبت به آن رسیده که سرکه سفید را همراه نمک و ۲ لیوان آب در قابلمه‌ای روی حرارت کم اجاق گاز قرار دهید.
پس از آنکه آب، نمک و سرکه به‌طور کامل حل شدند، قابلمه را از روی حرارت قرار بردارید. خنک بودن سرکه جوشیده نکته مهمی است که باید در نظر داشته باشید.

دستور تهیه خیارشور

خیارها را در ظرف گذاشته و بین آن‌ها سیر، ترخون، شوید، گشنیز و فلفل قرار دهید. در ادامه علاوه بر افزودن زاج سفید برای ترد شدن خیارشور، مخلوط سرکه و آب نمک را به شیشه بیفزایید.
نکته قابل توجه محکم بستن در شیشه خیارشور و قرار دادن آن در یخچال است. پس از یک هفته خیارشور قابل خوردن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *