زندگینامه مریم سعادت

مریم سعادت متولد سال 1337 در تهران لیسانس رشته تئاتر عروسكی از دانشكده هنرهای دراماتیك شروع فعالیتش در نمایش های عروسی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوان بوده است. همه چیز را از آرایشگاه زیبا با بازی در نقش عروس كم حرف و خجالتی آغاز كرد بازی اش زیاد به چشم نیامد اما مریم سعادت بازیگری را تجربه كرد و با بازی در سریال زی زی گولو استعدادش را به رخ همگان كشید از آن پس دیگر بازیگری را رها نكرد و تا به امروز پای ثابت مجموعه های تلویزیون بوده است.

سعادت تنها بازیگر نیست در چند فیلم مشاور كارگردان – عروسك گردان – گوینده عروسكی و مجری نیز بوده است. از كارهای سینمای او می توان اسب ، یك بوس كوچوكو،‌دربه در ها ، ماهی ها عاشق می شوند، تارزن و تارزان ، ‌شهر زنان ، كارآگاه 2، میهمان ناخوانده را نام برد.
آثار مریم سعادت

مشاور كارگردان :

تارزن و تارزان (۱۳۸۰)

بازيگر :

دردسرهای عظیم ( ۱۳٩۳)

عمليات مهد كودك (۱۳۹۱)

چك (۱۳۹۰)

آخرين سرقت (۱۳۸۹)

آقا يوسف (۱۳۸۹)

كلاغ پر (۱۳۸۶)

قاعده بازی (۱۳۸۵)

اسب (۱۳۸۴)

يك بوس كوچولو (۱۳۸۴)

در به درها (۱۳۸۳)

ماهی ها عاشق می شوند (۱۳۸۳)

تارزن و تارزان (۱۳۸۰)

شهر زنان (۱۳۷۷)

كارآگاه 2 (۱۳۶۷)

ميهمان ناخوانده (۱۳۶۷)

تولدی دیگر
وینفردشفر و مریم سعادت
وینفردشفر و مریم سعادت

عروسك گردان :

تارزن و تارزان (۱۳۸۰)

بازيگران عروسكی :

الو!الو! من جوجوام (۱۳۷۳)

شهر موش ها (۱۳۶۴)

طراح عروسك :

الو!الو! من جوجوام (۱۳۷۳)

گويندگان عروسكی :

تارزن و تارزان (۱۳۸۰)

گلنار (۱۳۶۷)

ساخت عروسك :

در به درها (۱۳۸۳)
مریم سعادت چند سال دارد
مریم سعادت چند سال دارد
مصاحبه با مریم سعادت

خاطرتان است اولین بار كه با تلویزیون آشنا شدید، چه سنی داشتید؟

از زمانی كه یادم هست، تلویزیون در خانه ما وجود داشت، مثل خیلی از بچه‌های آن دوره با تلویزیون بزرگ شدیم. امروز كه به گذشته نگاه می‌كنم، فقط خاطرات آن برایم مانده است.

آن زمان چه برنامه‌هایی شما را سرگرم می‌كرد؟

تا آنجایی كه یادم هست، من مجموعه داستانی «آقای شاكی» را تماشا می‌كردم. در بین برنامه‌های تلویزیونی بیشتر این سریال را دوست داشتم. مجموعه‌ای كه به كارگردانی نصرت كریمی، ساخته شد. آن زمان چنین برنامه‌هایی ما را به پای تلویزیون می‌كشاند.

و دیگر…

برنامه‌های دیگری هم از تلویزیون پخش می‌شد كه برای ما خیلی جذاب بود، مثل سریال «وایكینگ‌ها»، «دختر شاه پریان» و «افسونگر» كه همچنان در ذهنم ماندگار شده است.

آیا خاطراتی از تماشای دسته‌جمعی تلویزیون در ذهنتان مانده است؟

بله، یادم هست كه هر وقت تلویزیون برنامه فوتبال پخش می‌كرد، دوستان برادر بزرگم به خانه ما می‌آمدند و خیلی هم شلوغ می‌كردند. آن زمان 5 سال بیشتر نداشتم (می‌خندد).

شما سال 60 به تلویزیون راه پیدا كردید و بعد از آن…

من سال 1360 با یك تئاتر عروسكی به تلویزیون آمدم و بعدها در مجموعه عروسكی «شهر موش‌ها» به كارگردانی مرضیه برومند عروسك‌گردانی كردم، این روند آرام‌آرام من را به گویندگی صدای عروسك و بعد هم به جلوی دوربین كشاند.

اولین حقوقتان در این عرصه چقدر بود؟

برای اولین كارم ماهیانه 3000 تومان از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان دریافت می كردم.

اولین بار كه خودتان را بر صفحه تلویزیون مشاهده كردید، چه احساسی داشتید؟

هیچ احساس خاصی نداشتم. فقط دعا می‌كردم كه برق خانه‌ها قطع شود تا كسی من را نبیند (می‌خندد). هنوز هم چنین احساسی نسبت به خودم دارم.
مریم سعادت در ارایشگاه زیبا
مریم سعادت در ارایشگاه زیبا

از بازی در كدامیك از نقش‌هایتان راضی‌تر هستید؟

در یك قسمت از سریال «كارآگاه شمسی و دستیارش مادام» نقش یك زن كلاهبردار را بازی كردم كه به دروغ احضار روح می‌كرد. آن نقش را خیلی دوست داشتم.

شما جزو معدود بازیگرانی هستید كه در اكثر برنامه‌های تلویزیون، از كودك و نوجوان گرفته تا مجموعه‌های طنز و حتی كار اجرا فعالیت كرده‌اید. فعالیت در كدام حوزه، شما را بیشتر راضی كرده است؟

من عاشق برنامه‌های طنز هستم و خیلی دلم می‌خواهد كه فعالیت من موجب شادی مردم شود. به‌نظرم تمام حرف‌ها و تاثیرگذاری‌ها را می‌توان با زبان طنز بیان كرد.

خاطره‌ای شیرین از فعالیت تلویزیونی‌تان برای ما تعریف كنید؟

در همین برنامه «از كجا باید شروع كرد» ما یك برنامه با موضوع ازدواج فامیلی و فرزند سرراهی داشتیم. در این برنامه یك نفر با ما تماس گرفت و گفت كه در كودكی او را سر راه گذاشته‌اند و حالا كه بزرگ شده، وضعیت زندگی خوبی دارد. او در برنامه ما نشانی‌هایی از كودكی‌اش داد و از طریق برنامه ما توانست پدر و مادرش را پیدا كند. این خاطره هرگز از ذهن من بیرون نخواهد رفت.

به‌نظر شما برنامه‌های تلویزیونی از گذشته تاكنون چه تغییراتی داشته است؟

در برنامه‌های كودك و نوجوان به‌نظرم خیلی ضعیف عمل شده است، با اینكه اكثر شبكه‌ها برنامه كودك و نوجوان دارند اما برنامه‌های آنها كاملاً شبیه به هم شده است. در مجموع، برنامه‌ها چیزی كه خیلی من را آزار می‌دهد، مساله مد در روند تولید برنامه‌های تلویزیونی است. مثلا یك مرتبه تولید تله‌فیلم مد می‌شود و یا یك دفعه همه در تب و تاب تولید برنامه‌های 90 قسمتی می‌افتند. این چرخه همین‌طور ادامه دارد، كاش می‌شد به تمامی این برنامه‌ها به یك اندازه توجه می‌شد. امیدوارم روزی برنامه‌های تلویزیونی قوی‌تر بشود و سریال‌هایی پخش شود كه تعداد قسمت‌هایش خیلی زیاد باشد و در عین‌حال خیلی حرف‌ها برای گفتن داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *