کوه گِلَک تنها کوه خوراکی دنیا می‌باشد و نظیر آن را هیچ کجا نمی‌توان یافت.
کوه گلک

کوه گلک ، کوهی حیرت‌انگیز است که مردم محلی جزیره هرمز از خاک آن به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب با تنها کوه خوراکی دنیا؛ «گِلَک» آشنا می‌شویم. با مجله دلتا همراه باشید.
درباره جزیره هرمز بیشتر بدانیم

جزیره هرمز واقع در ۸ کیلومتری جنوب شرق بندرعباس، در میان آب‌های خلیج فارس و در کشور عزیزمان ایران می‌باشد. جزیره هرمز به صورت بیضی شکل و در حقیقت نوعی گنبد نمکی به شمار می‌رود.
سطح جزیره هرمز متشکل از طبقات رسوبی و آتشفشانی است. طبقات نمکی نیز به صورت تپه‌ای، قسمت گسترده‌ای از جزیره را تحت پوشش قرار داده‌اند و اغلب از جنس نمک طعام هستند. مرتفع‌ترین بخش جزیره ۱۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگترین قطر آن ۸ کیلومتر است.
جزیره هرمز به علت موقعیت جغرافیایی و مجاورتش با تنگه هرمز به عنوان شاه کلید خلیج فارس شناخته شده است. موقعیت جغرافیایی این جزیره در طول تاریخ موجب گشته جزیره از لحاظ راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار شود.
درباره جزیره هرمز و کوه گلک بیشتر بدانیم
ساحل‌های رنگی جزیره هرمز

ساحل‌های رنگی جزیره شهرت زیادی دارند و همچنین برخی هرمز را جزیره رنگین کمان و مرکز شگفتی‌های زمین‌شناسی می‌نامند. در مسیر دریایی جزیره قشم به هرمز کوه‌هایی رنگین کمانی متشکل از رنگ‌های زرد، سفید و قرمز نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌نماید. به راستی که این همه زیبایی طبیعی موجب شگفتی است.

یکی از کوه های رنگین کمانی جزیره هرمز، کوه گلک
کاربرد خاک سرخ رنگ کوه گلک

در میان این کوه‌های رنگارنگ، کوه قرمز رنگی وجود دارد که با کمال تعجب، خاک سرخ رنگ آن خوراکی است و مردم محلی از آن به عنوان ادویه در پخت غذا بویژه در ماهی، نان محلی، ترشی و حتی مربا استفاده می‌کنند. این خاک، بسیار نرم است و نیازی به صاف کردن ندارد.
تنها کوه خوراکی دنیا در ایران، کوه گلک
برای این کار، مردم محلی ابتدا خاک حاصل از کوه گلک را در آب مخلوط و پس از ته نشین شدن خاک، آب سرخ حاصل را با نمک کوه‌ها حل و سس محلی تهیه می‌کنند. سس به دست آمده از این فرایند، خمیرمایه غذاهای محلی هرمز را تشکیل می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان مکملی اصلی در پخت غذاهای جزیره هرمز دانست.
کاربردهای دیگر خاک قرمز رنگ کوه گلک در صنایع سرامیک‌سازی و رنگ‌‌سازی است. از طرفی، مهمترین منبع درآمدزایی اهالی هرمز، استخراج و صدور خاک سرخ می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *