هرچه آدم‌ها بیشتر به صورت آنلاین (اینترنتی) کارهای بانکی یا خرید انجام می‌دهند، تامین امنیت اینترنتی صحیح بیش از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. حفظ امنیت اطلاعات‌تان می‌تواند به سادگی مرور مداوم حساب‌های بانکی و گزارش هر فعالیت مشکوکی باشد. اما تعدادی از موارد دیگر نیز وجود دارند که می‌توانید برای حفظ امنیت اینترنتی بیشتر آن‌ها را انجام دهید. در این مقاله ۱۰ توصیه مهم برای کمک به حفاظت از شما و پول‌تان معرفی می‌شود.

امنیت اینترنتی
توصیه های مهم برای امنیت اینترنتی
۱. از گذرواژه‌های (پسوردهای) قدرتمند استفاده کنید

گذرواژه‌ی قدرتمند (گذرواژه‌ای که انسان یا کامپیوتر نمی‌تواند به راحتی آن را حدس بزند) باید هشت کاراکتر یا بیشتر داشته باشد، شامل حروف، اعداد و نمادها. حتما برای حساب‌های مالی‌تان و هر سایتی که آنلاین استفاده می‌کنید از نام کاربری و گذرواژه‌های متفاوت استفاده کنید.
۲. مواظب اعدادی که استفاده می‌کنید باشید

هیچ بخشی از کد ملی‌تان (یا هر اطلاعات حساس دیگری، مانند شماره‌ی شناسنامه یا سال تولد) برای گذرواژه، نام کاربری، یا پین‌کد استفاده نکنید. اگر کسی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند، ممکن است در بین اولین چیزهای استفاده شده برای تلاش جهت ورود به حساب‌های کاربری شما باشد.

مطلب مرتبط: ۸ توصیه مهم برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی اینترنت
۳. مراقب ایمیل‌های عجیب باشید

به ایمیل‌هایی که اداعا می‌کنند از سوی بانک (یا هر شرکت دیگری) ارسال شده‌اند و از شما جزئیات حساب‌تان را درخواست می‌کنند پاسخ ندهید. هیچ بانکی هرگز احتمال ندارد برای کسب اطلاعات شخصی شما از این راه اقدام کند.
۴. نسبت به پیوست (ضمیمه)‌ ایمیل‌ها هشیار باشید

کلیک کردن روی پیوست (ضمیمه) ایمیل‌ها یا نرم افزارهای رایگان منابع نامشخص هرگز ایده‌ی خوبی نیست. ممکن است کامپیوترتان (و تمام اطلاعات موجود در آن) در معرض کلاهبرداری و سرقت اینترنتی قرار بگیرد. یادتان باشد لینک‌هایی که در ایمیل یا هر پیام دیگری از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید می‌توانند مضر یا متقلبانه باشند، حتی اگر به نظر برسد از سوی دوستان ارسال شده‌اند.

مطلب مرتبط: ۲۵ حقیقت درباره اینترنت که شگفت‌زده‌تان می‌کند
۵. مراقب میزان اطلاعاتی که در اینترنت به اشتراک می‌گذارید باشید

هرچه بیشتر درباره‌ی خودتان در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی پست بگذارید، استفاده از آن اطلاعات جهت دسترسی به حساب‌های‌تان، سرقت هویت و … برای افراد سودجو راحت‌تر خواهد بود. بالا بردن تنظیمات خصوصی شما در سایت‌ّهای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به حفاظت از اطلاعات شخصی شما نیز کمک کند.
۶. مواظب باشید چه چیزی را (و در کجا) کلیک می‌کنید

به دنبال کار کردن با وبسایت‌های امنی باشید که با «https» شروع می‌شوند («s» انتهای آن به امنیت اشاره دارد). این سایت‌ها برای کمک به حفاظت از اطلاعات‌تان اقدامات بیشتری انجام می‌دهند. اگر با استفاده از کارت اعتباری خرید می‌کنید این نکته اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. اگر هنگام گشتن در نت درخواست‌هایی برای اطلاعات شخصی‌تان دریافت کردید، یا تماس برای اقدام فوری به شما شد، این‌ها تقریبا همیشه کلاهبرداری اینترنتی هستند. اگر به لینکی مشکوک شدید که ممکن است ویروسی باشد یا اطلاعات خصوصی‌تان را به سرقت ببرد، روی آن کلیک نکنید. اگر چنین لینکی برای‌تان فرستاده شد، با فرستنده‌ی آن مستقیما صحبت کنید تا صحت ارسال از سوی وی تایید شود.

مطلب مرتبط: ۱۱ تاثیر منفی اینترنت بر دانش آموزان و نوجوانان
امنیت اینترنتی ۷: امنیت گوشی هوشمندتان را تامین کنید

بسیاری از دستگاه‌های تلفن همراه این انتخاب را به شما می‌دهند که بتوانید صفحه‌ی نمایش‌ گوشی تان را قفل کنید، که این کار به حفظ امنیت اطلاعات کمک می‌کند. بسته به تلفن‌تان، این اقدام را می‌توان به صورت گذاشتن رمز ورود، کشیدن الگو، یا حتی اثر انگشتی انجام داد.
۸. در گوشی‌تان اطلاعات حساس را ذخیره نکنید

اطلاعات حساس شامل شماره‌های حساب بانکی، اطلاعات هویتی، گذرواژه‌ها و سایر جزئیات خصوصی مانند پاسخ به پرسش‌های امنیتی می‌شود. اگر از طریق اپلیکیشن موبایل کارهای بانکی‌تان را انجام می‌دهید، نگران نباشید. بانک اطلاعات یا گذرواژه‌های شما را به معرض دید عموم نخواهد گذاشت.
امنیت اینترنتی ۹: پیش از دانلود اپلیکیشن فکر کنید

بررسی کردن سیاست حفظ حریم خصوصی و پی بردن به اینکه یک اپلیکیشن به چه اطلاعات شخصی می‌تواند دسترسی پیدا کند پیش از دانلود آن ایده‌ی بسیار خوبی است. بهترین کار خرید یا دانلود اپلیکیشن از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز است.
۱۰. تکنولوژی که استفاده می‌کنید را به روز نگه دارید

حتمن سیستم عامل کامپیوترتان، مرورگر اینتنرت، و نرم افزار روی دستگاه موبایل‌تان را بروزرسانی کنید. به روز رسانی‌ها عموما شامل آخرین پچ‌های امنیتی می‌شوند. حتما آنتی‌ویروس و نرم افزار ضد جاسوسی نیز نصب کنید: این برنامه‌ها کمک می‌کنند برنامه‌های مضر را پیدا و از روی کامپیوتر حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *