شنبلیله از قدیمی‌ترین گیاهان خوراکی و درمانگر در تاریخ بشر است. این گیاه، بومی مناطق غرب آسیا و اروپا و همچنین ایران است.
خواص شنبلیله برای دیابت

شنبلیله از گیاهان پرخاصیتی است که هم برگ‌ها و هم دانه‌های قهوه‌ای رنگ کوچکش خوراکی بوده و فواید زیادی دارند. دانه شنبلیله به دلیل فوایدی که برای دیابت نوع ۱ و ۲ دارد بعنوان یکی از دانه‌های درمانی دیابت شناخته شده و این افراد می‌توانند پس از مشورت با پزشک، آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. در این مطلب از مجله دلتا به خواص شنبلیله برای دیابت می‌پردازیم.
نابودی دیابت با شنبلیله

شنبلیله نقش موثری در کاهش قند خون دارد. در دانه شنبلیله اسید آمینه‌ای به نام «هیدروکسی ایزولوسین» وجود دارد که ترشح انسولین را در بدن تسریع می‌کند. بنابراین مصرف شنبلیله به‌تدریج موجب کنترل قند خون و کاهش نیاز به مصرف انسولین تزریقی می‌شود. البته نباید تزریق انسولین را بدون مشورت با پزشک قطع کنید.

خواص شنبلیه
خواص شنبلیله برای دیابت
فیبر بالا

تخم شنبلیله سرشار از فیبر محلول است که با کند کردن هضم و جذب کربوهیدرات‌ها، به کاهش قند خون کمک می‌کند.
کاهش قند خون

افزودن پودر شنبلیله به رژیم غذایی روزانه بیماران دیابتی، اثر خوبی در دیابت نوع ۱ داشته و به کاهش سطح قند خون ناشتا، بهبود تحمل گلوکز و همچنین کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید خون کمک می‌کند. از جمله خواص شنبلیه این است که از افزایش ناگهانی قند خون بعد از غذا، در دیابت نوع ۲ پیشگیری می‌کند.
تاثیر بر انسولین

شنبلیله برای بهبود نحوه استفاده بدن از قندها و افزایش میزان انسولین آزاد شده در خون مفید است. مصرف نان و شیرینی‌جات پخته شده با آرد شنبلیله می‌تواند مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.
نحوه مصرف تخم شنبلیله

تخم شنبلیله طعم تلخ و آجیلی دارد و اغلب در ترکیب ادویه‌جات استفاده می‌شود. می‌توانید مانند هندی‌ها از این دانه در کاری، ترشی و سس‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دانه شنبلیله برای تهیه دمنوش استفاده کنید یا پودر آن را روی ماست بپاشید و میل کنید.
عوارض احتمالی

افرادی که به بادام‌زمینی حساسیت دارند، ممکن است بدنشان به شنبلیله نیز واکنش نشان دهد.
استفاده از دوز‌های بالای این گیاه باعث افت شدید قندخون می‌شود. بنابراین مبتلایان به دیابت باید با فاصله از دارو‌های خود، از شنبلیله استفاده کنند.
تنفس پودر شنبلیله منجر به بروز علائم آلرژی در افراد می‌شود.
زنان باردار نیز باید از مصرف شنبلیله خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *