بررسی ها نشان می دهد از هر پنج نفر، چهار نفر در زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند و برای تسکین درد به راه‌های درمانی گوناگون روی می‌آورند. در حالی که شماری از افراد تنها به کیسه آب گرم و دارو بسنده کرده، برخی دیگر به پزشک کایروپرکتیک مراجعه می‌کند. پزشک کایروپرکتیک برای درمان امراض و ناراحتی‌های جسمی از ابزاری مانند نرمش‌های کششی و تجویز رژیم غذایی استفاده می‌کند و از جراحی و تجویز دارو خبری نیست و بهتر است بگوییم که حرکات یوگا برای درمان کمر درد معجزه می‌کنند.

حرکات یوگا برای درمان کمر درد معجزه می‌کنند
تحرک بجای استراحت

امروز دیگر شمار معدودی از پزشکان به بیماران مبتلا به کمردرد استراحت کردن و ماندن در تخت‌خواب را توصیه می‌کنند. در حال حاضر حرکت و نرمش ‌به عنوان بهترین دارو برای کمردرد شناخته شده است. در بیشتر موارد علت اصلی بروز کمردرد نشستن طولانی پشت میز کار و عدم تحرک کافی در اوقات فراغت است. این موارد موجب بروز تغییرات دردناک در ماهیچه‌ها و ستون فقرات می‌شود. به تازگی رفتن به کلاس‌های یوگا نیز به عنوان راهی برای تسکین کمردرد رایج شده است.

محققان آمریکایی در موسسه‌ی تحقیقاتی در زمینه بهداشت در شهر سیاتل نیز اخیرا برای بررسی تأثیر یوگا و حرکات کششی روی کمردرد پژوهشی انجام داده‌اند. آنها ۲۲۸ داوطلب که دچار دردهای مزمن کمر هستند را به سه گروه تقسیم کردند. ۹۲ نفر بایستی هر هفته به کلاس یوگا می‌رفتند و ۹۲ نفر هم به کلاس حرکات کششی. ۴۵ نفر دیگر تنها کتابی درباره‌ی دلائل بروز کمردرد و اهمیت انجام تمرینات بدنی دریافت کردند. محققان پس از شروع پژوهش سه بار در زمان‌های مختلف با داوطلبان تماس گرفتند تا در مورد کمردردشان از آنها سؤال کنند.
تأثیر یوگا نشأت گرفته از تمرینات بدنی یا تمرینات ذهنی؟

نتیجه این بود که حرکات یوگا و حرکات کششی تأثیر بسزا و در عین حال یکسانی در تسکین کمردرد داوطلبان داشت. محققان در این باره در مجله علمی Archieve of Internal Medicine نوشته‌اند: «با توجه به نتیجه یکسان هر دو نوع تمرین بدنی (یوگا و حرکات کششی) به احتمال زیاد تأثیر یوگا بیشتر نتیجه حرکات بدنی مانند نرمش‌ها و کشش‌های ماهیچه‌ای است تا تمرینات ذهنی.»

البته بنا بر پژوهش‌های دیگر نشانه‌های نیز وجود دارند که حاکی از تأثیر تمرینات ذهنی بر کاهش درد هستند. به طور مثال در گزارشی در مجله Journal of Neuroscience گفته شده که مراقبه (مدیتیشن) به اندازه برخی داروها به تسکین درد کمک می‌کند.محققان آمریکایی در پژوهش اخیر خود در زمینه بررسی تأثیر یوگا بر کمردرد متوجه شدند که دو روش یوگا و تمرینات کششی بسیار مؤثرتر از توضیحات کتاب راهنما است که در اختیار گروه سوم داوطلبان قرار گرفته بود. البته حتی در این گروه نیز داوطلبان درد کمتری نسبت به قبل احساس می‌گردند، اما دو گروه دیگر که در طول این دوره تمرینات بدنی انجام می‌دادند، پس از اتمام دوره به طور واضح احساس بهتری داشته‌اند.

تیموتی کری Timothy Carey از دانشگاه کارولینای شمالی گفته: «ما پزشکان باید بیماران را به انجام تمرینات بدنی تشویق کنیم. همچنین باید دوره‌های درمانی با استانداردهای هماهنگ طراحی شوند. بیمارانی هم که به اینگونه دوره‌ها نیاز دارند باید در پرداخت هزینه‌ها حمایت شوند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *