زعفران یکی از ادویه‌های گران‌قیمتی به شمار می‌رود که به‌صورت وسیعی در ایران و به‌خصوص در استان خراسان، تولید و کشت می‌شود.
فواید زعفران برای سلامتی

زعفران از دیرباز به خاطر رنگ، عطروطعم دلپذیر خود، مورداستفاده قرار می‌گرفته و به‌عنوان یک ادویه اشرافی در مهمانی‌ها به بزرگان تقدیم می‌شده است. سپس کاربرد زعفران هم به‌مرور گسترش می‌یابد و در موارد مختلف از آن استفاده می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی خواص و فواید زعفران برای سلامتی خواهیم پرداخت.
تقویت سیستم ایمنی بدن

زعفران سرشار از منگنز، ویتامین ث، آهن، پتاسیم و ویتامین ب ۶ است. منگنز باعث تنظیم قند خون می‌شود و به بهبود سوخت‌وساز بدن و جذب کلسیم کمک می‌کند. همان ویتامین ث موجود در زعفران هم باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید گلبول‌های سفید می‌شود.

از طرفی زعفران به تولید کلاژن، کمک می‌کند و برای تولید سلولی در بدن، برای ترمیم زخم و جراحت، رشد عضله، ترمیم رگ‌های خونی و تولید بافت، ضروری است.

فواید زعفران
بهبود سیستم گردش خون

زعفران با افزایش گردش خون‌، متابولیسم بدن‌ را بالا می‌برد. وجود مقدار زیاد آهن در زعفران، باعث افزایش میزان گلبول‌های قرمز خون می‌شود. درنتیجه گردش خون و اکسیژن‌رسانی به سیستم‌های اندامی برای سوخت‌وساز را بالا می‌برد و به ایجاد بدنی سالم‌تر کمک می‌کند. استفاده از این ادویه موجب پیشگیری از علائم کم‌خونی شود.
خواص زعفران برای زنان

یکی از فواید زعفران برای سلامتی ضد سرطان بودن آن است. سرطان پستان، یکی از بیماری‌های شایع در زنان است. زعفران به تشکیل رگ‌های جدید خونی می‌شود و برای کسانی که پرتودرمانی انجام می‌دهند، این ادویه اثرات درمان را بهبود می‌بخشد.
فواید زعفران برای مردان

طبق پژوهش‌های به‌عمل‌آمده، مصرف زعفران به افزایش تحرک اسپرم‌های مردان کمک می‌کند و به طرز قابل‌توجهی در درمان ناباروری موثر است.
خواص و فواید زعفران برای کبد

مصرف زعفران به‌عنوان یک روش گیاهی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های کبدی، بسیار کاربردی است. نتایج پژوهش‌های انجام‌شده روی تاثیر زعفران بر کبد، خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد سرطانی ترکیبات زعفران را ثابت می‌کند.

زعفران
کاهش وزن و لاغری از خواص و فواید زعفران

زعفران به خاطر خواص سیرکنندگی می‌تواند شمارا برای مدت‌زمان بیشتری سیر نگه دارد. همچنین اشتها را در افرادی که دچار پرخوری هستند کاهش می‌دهد.
تقویت بینایی چشم با زعفران

سافرانال موجود در این ادویه به بهبود قوه بینایی کمک می‌کند. همچنین بر عملکرد ژن‌هایی که مقدار اسید چرب غشای سلولی را تنظیم می‌کنند، اثر می‌گذارد و باعث می‌شود تا قوه بینایی تقویت شود.

زعفران برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *