معمولا بیشتر افراد از پیازچه به‌عنوان چاشنی در ظرف غذایشان استفاده می‌کنند و خواص پیازچه و ویژگی‌های فوق‌العاده آن را در کنار مواد غذایی دیگر نادیده می‌گیرند.
خواص پیازچه برای سلامتی

در صورتی که خواص پیازچه نسبت به بسیاری از مواد غذایی دیگر بیشتر است، کالری پایینی دارد، غنی از مواد مغذی است و با تقویت سیستم ایمنی و کوچک‌کردن سلول‌های چربی به افزایش سلامتی کمک می‌کند. دسترسی راحت، سهولت استفاده و خواص فوق‌العاده پیازچه سبب می‌شود که مصرف مقدار کمی از آن در رژیم غذایی اثرات زیادی داشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا بیشتر با خواص پیازچه برای سلامتی آشنا می‌شویم.
تقویت سیستم ایمنی

جالب است بدانید پیازچه با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری و عفونت جلوگیری می‌کند. مواد موجود در پیازچه در درجه اول میزان سلول‌های خاص سیستم ایمنی را که برای ازبین‌بردن بیماری‌ها و مبارزه با مهاجمان خارجی مهم هستند، افزایش می‌دهد.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان می‌دهد مصرف پیازچه عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. در مطالعه‌ای دیگر که نتایج آن در یکی از مجلات منتشر شد، ترکیب خاص موجود در پیازچه را جدا کردند و نشان دادند که ترکیب موجود در پیازچه سبب افزایش تولید آنتی‌بادی لازم برای مبارزه با آنفولانزا می‌شود.

همچنین پیازچه دارای میزان بالایی از ویتامین ث (C) است. غذاهای مانند پیازچه که حاوی بسته‌های آنتی‌اکسیدانی ویتامین C هستند، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت و از عفونت جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌توانید از پیازچه به‌عنوان یک ماده جادویی برای پیشگیری از کرونا استفاده کنید.

خواص پیازچه
بهبود سلامت استخوان

ویتامین k که در پیازچه وجود دارد، علاوه‌بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی و بهبود انعقاد خون می‌تواند به تقویت استخوان‌های شما کمک کند. ویتامین k با افزایش تولید پروتئین خاص مورد نیاز برای حفظ کلسیم استخوان و افزایش تراکم استخوان سبب افزایش سلامت استخوان می‌شود.
کمک به کاهش وزن

میزان کمِ کالری و مواد غذایی زیاد، پیازچه را به یکی از گزینه‌های عالی برای استفاده در رژیم‌های غذایی تبدیل می‌کند. پس اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، این خوراکی لذیذ را از دست ندهید. همچنین میزان فیبر موجود در پیازچه بسیار بالاست و تنها با ۳۲ کالری می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین کند. فیبر برای مدت طولانی‌تری به شما احساس سیری می‌دهد؛ در نتیجه کمتر گرسنه می‌شوید و با این روش به کاهش وزن‌ کمک می‌کند.
افزایش سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از مشکلات عمده سلامتی در دنیا است که می‌تواند منجر به مرگ افراد زیادی شود. غذاهای خاصی مانند پیازچه می‌توانند سبب بهبود سلامت قلب شوند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، نشان می‌دهد که عصاره پیازچه می‌تواند به‌طور چشمگیری عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی مانند کلسترول کلی بدن، تری‌گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

فواید پیازچه برای سلامتی
کمک به انعقاد خون

پیازچه سرشار از ویتامین k است. درواقع نصف فنجان پیازچه نیاز روزانه شما به ویتامین k را برآورده می‌کند. ویتامین k یکی از مواد ضروری برای سلامتی است، اما نقش حیاتی آن در انعقاد خون بسیار شناخته شده است.

انعقاد خون از هدررفتن بیش از اندازه خون در زمان جراحت جلوگیری می‌کند. کمبود ویتامین k می‌تواند سبب ایجاد علائمی مثل کبودی و خونریزی شود که معمولا در لثه و بینی اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *