بنابر مطالعات علمی، ریحان ویژگی‌های ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و کاهنده‌ی درد دارد. این گیاه ضدسرطان، تب‌بر، پیشگیری‌کننده دیابت، حافظ کبد و رگ‌های خونی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
فواید ریحان

ریحان یکی از سبزی‌های مورد استفاده ما ایرانی‌ها در سبزی خوردن است که عطر و طعم فوق العاده‌ای دارد. این سبزی و تخم آن در طب سنتی ایرانی جایگاه خاصی دارد؛ در این مطلب از مجله دلتا درباره فواید ریحان صحبت خواهیم کرد.

خواص درمانی ریحان
خواص ریحان (طبیعت و خواص درمانی)

سبزی ریحان دارای طبع کمی گرم و خشک است. برای استفاده از خواص دارویی و درمانی این سبزی، می‌توان آن را به صورت دمنوش یا جوشانده استفاده نمود. برخی از خواص ریحان و فواید درمانی آن به طور خلاصه عبارتند از:

جوشانده این سبزی دارای خاصیت ضد تشنج است، همچنین خوردن ریحان باعث تسکین سردرد‌های میگرنی است و کسانی که از تنگی نفس و یا سرفه رنج می‌برند می‌توانند به کمک ریحان درد خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

از خواص ریحان برای دستگاه گوارش، کمک به درمان سوء هاضمه، درمان نفخ معده، عفونت و زخم‌های گوارشی است.

مواد موثر موجود در ریحان برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است و به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

از خواص دمنوش ریحان استفاده از آن برای درمان سرماخوردگی و پیشگیری از ابتلا به آن است، همچنین جوشانده برگ‌های ریحان دارای ویژگی تب بر می‌باشد.

جویدن سبزی ریحان برای رفع بوی بد دهان مفید است. همچنین از دیگر خواص ریحان استفاده از آن به عنوان دهان‌شویه برای رفع التهابات و زخم‌های دهانی است.

مصرف ریحان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده، مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش میدهد.

توصیه‌های پزشکی در مورد مصرف ریحان

از مصرف اسانس یا روغن ریحان در دوران بارداری و شیردهی و برای کودکان زیر دو سال خودداری شود.
مصرف مقادیر درمانی ریحان برای بهبود برخی از بیماری‌ها با تعدادی از داروهای اعصاب و روان و همچنین داروهای پایین آوردنده قند خون تداخل اثر دارد.
بطور کلی لازم است بدانید از مصرف مقادیر درمانی ریحان، اسانس یا روغن آن برای مدت طولانی و به مدت چند ماه بایستی خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *