۶ مهر ۱۴۰۰
۱
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاکائو با طعم بی‌نظیر خود محبوبیت زیادی دارد. علاوه بر طعم بی‌نظیر، فواید کاکائو برای سلامتی آن را به خوراکی محبوبی تبدیل کرده است.
خواص کاکائو برای سلامتی

تا اواخر قرن ۱۷ میلادی کاکائو ماده گرانی در اروپا بود و فقط ثروتمندان توان خرید آن را داشتند. در آمریکای مرکزی نیز شکلات کالایی لوکس بود و مردم از دانه‌های کاکائو به جای پول استفاده می‌کردند. در این مطلب از مجله دلتا با خواص کاکائو برای سلامتی آشنا خواهید شد.
کاکائو منبع ویتامین‌های ضروری

کاکائو منبعی غنی از منیزیم است که تعادل فعالیت‌های شیمیایی، استحکام استخوان‌ها و شادی را به عهده دارد. منیزیم از مهم‌ترین مواد معدنی در رژیم غذایی است که کاکائو منبعی غنی از این ماده است.

کاکائو آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد که می‌تواند فشار خون را پایین نگه دارد. همچنین کاکائو مانع گرفتگی رگ‌ها می‌‍شود و در نتیجه احتمال سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

۵۰ درصد دانه‌های کاکائو چربی دارند، ولی این چربی سبب افزایش کلسترول نمی‌شود. بنابراین جای نگرانی برای چربی حاصل از کاکائو وجود ندارد. فراموش نکنید منظور ما از کاکائو با شکلات که دارای شکر و افزودنی بیشتری است، تفاوت دارد. دانه‌های کاکائو دارای مقدار زیادی کربوهیدرات، فیبر و نشاسته است. به همین دلیل میزان مصرف آن باید با توجه به کالری مورد نیاز روزانه بدن کنترل شود.

دانه‎‌های کاکائو دارای کافئین کمتر از قهوه و سرشار ویتامین‌های A، B و C و E است. همچنین مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس و پتاسیم در کاکائو به وفور وجود دارد.

خواص کاکائو
بهترین زمان مصرف کاکائو

اگر دچار بیماری‌های گوارشی مثل یبوست هستید، کمتر کاکائو مصرف کنید. کاکائو برای کسانی که ورم مفاصل، رماتیسم و ناراحتی‌های کلیوی و کبدی دارند، مضر است.

ترجیحا کاکائو را بعد از غذا مصرف نکنید، چون جذب کالری را بیشتر می‌کند. در نتیجه هضم آن بسیار سخت می‌شود. کاکائو را بهتر است به عنوان میان‌وعده‌ مصرف کرد.
محدودیت مصرف کاکائو

مصرف کاکائو برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شود. بعد از سه سالگی تا ۲۵ گرم کاکائو در روز برای کودکان مجاز است. اگر دیابت دارید، شکلات‌های دیابتیک با قند کاهش یافته استفاده کنید. با این حال به یاد داشته باشید، مصرف بیش از اندازۀ کاکائو باعث افزایش وزن و کلسترول خون می‌شود. از جمله خواص کاکائو تحریک اعصاب است، پس مصرف آن را کنترل کنید.
شکلات مایه شادی

از جمله خواص کاکائو برای سلامتی این است که به شما احساس شادی می‌دهد و خستگی را برطرف می‌کند. ترکیب دو ماده کافئین، تئوبروماین و ۳۰۰ ماده شیمیایی دیگر در شکلات باعث شادی بیشتر شما می‌شوند.
ضررهای شکلات

ممکن است شنیده باشید، مصرف شکلات باعث جوش و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. در صورتی که پژوهش‌‎های جدید نشان می‌دهند، تاثیر شکلات بر پوسیدگی دندان‌ها نسبت به دیگر خوراکی‌ها کمتر است. مگر این که به شکلی افراطی شکلات بخورید یا در بهداشت مسواک دندان‌های خود کوتاهی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *