افرادی که چای می‌نوشند هرچند از خواص چای اطلاعی ندارند، معمولا از مصرف آن احساس رضایت دارند و با نوشیدن چای انرژی می‌گیرند و سر حال می‌شوند.
خواص چای

حرف و حدیث پیرامون مضرات و خواص چای بسیار است. در این مطلب از مجله دلتا سعی کرده‌ایم چند نکته مفید در مورد چای که شاید ندانید برای شما گردآوری کنیم.
فواید نوشیدن چای بر قلب

شاید اولین فایده چای که بتوان به آن اشاره کرد، تاثیر آن بر سلامت قلب به جهت خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن باشد. شواهد به دست آمده در تحقیقات نشان می‌دهد چای سیاه در جلوگیری از بروز حملات قلبی بسیار مؤثر است.
علاوه بر آن، چای سبز با کاهش چربی خون، کاهش کلسترول بدن و البته افزایش کلسترول خوب، نقش مفیدی در سلامت سیستم قلب و عروق خواهد داشت.

فواید چای
تاثیر چای در پیشگیری از ابتلا به سرطان

در رابطه با ارتباط چای و سرطان، تحقیقات بسیار محدودی انجام گرفته و گاهی اوقات نتایج متناقضی به دست آمده است؛ از این‌رو، تاثیر مثبت چای در سرطان ثابت شده و قطعی نیست؛ اما با این حال، برخی ترکیبات پلی‌فنل موجود در چای مانند کاتچین، ممکن است در جلوگیری از سرطان مؤثر باشند.
تاثیر چای بر سلامت دهان و دندان

محققان ژاپنی در تحقیقات خود دریافتند که مصرف روزانه یک فنجان چای سبز، می‌تواند احتمال از دست دادن دندان‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهد. علاوه براین، در تحقیقات دیگر اینگونه مشاهده شده که چای با کاهش PH سطح دندان‌ها رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. یک دلیل احتمالی دیگر در رابطه با نقش چای و سلامت دهان و دندان، وجود فلوراید در آن است.

انواع چای
میزان کافئین موجود در چای

محتوای کافئین چای بستگی زیادی به نوع آن دارد. بطور معمول، بازه کافئین چای بین ۲۰ الی ۹۰ میلی‌گرم در ۸ انس است. این مقدار بطور میانگین حدود کمتر از نصف محتوای کافئین قهوه است.
آیا می‌توانیم پس از صرف غذا چای بنوشیم؟

چای حاوی ترکیباتی است که در جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد می‌کند. از این رو، توصیه می‌شود در مصرف چای پس از غذا خودداری کرده و حداقل یک ساعت پس از صرف غذا چای بنوشید. این مورد در بانوان که معمولاً با مشکل فقر آهن روبرو هستند، بسیار مهم است.

مضرات چای
چای بنوشید اما در مصرف آن افراط نکنید!

در این مقاله نکاتی پیرامون خواص چای آموختید. افراط در مصرف هر چیزی (حتی مفید) می‌تواند شما را دچار مشکلاتی نماید. از طرفی در ایران، چای به عنوان نوشیدنی اول و بی رقیب، استفاده می‌شود.
اگر مصرف چای شما بیش از حد است، بهتر است مصرف آن را متعادل سازید و دمنوش‌های گیاهی مفید دیگری مانند گل گاو زبان را نیز در برنامه خود قرار دهید. در اینصورت از خواص چای بهترین استفاده را برده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *