معجون سه شیره ترکیبی از شیره انگور، خرما و توت سفید است. خواص سه شیره شامل پیشگیری و درمان کم خونی، افزایش قدرت یادگیری، تسکین دردهای مفصلی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع خستگی، ضعف و بی حسی است.
خواص سه شیره

یکی از مواد غذایی مفید، شیره‌های گرفته شده از میوه‌ها است. مخلوط سه شیره انگور، خرما و توت سفید دارای انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A ، E ،C، ویتامین‌های گروه B و همچنین میزان فراوانی از مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم هستند. مصرف این ماده غذایی موجب تقویت عمومی بدن می‌شود و یک معجون فوق‌العاده برای درمان کم خونی، تیروئید، بی حالی و بی حسی بدن است. برای آشنایی بیشتر با خواص سه شیره ، با مجله دلتا همراه باشید.
خواص سه شیره در درمان بیماری ها

طبع مخلوط سه شیره گرم است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود نیاز دارد، بهترین و مفیدترین ماده غذایی محسوب می‌شود. برخی از مهمترین خواص سه شیره به شرح زیر است:

درمان کم خونی و فقر آهن

مهم‌ترین ویژگی درمانی سه شیره استفاده از آن به منظور پیشگیری و درمان کم خونی است. فولات و آهن موجود در ترکیب این مواد از مهمترین مواد خون ساز است. جالب است بدانید جذب آهن موجود در این ترکیب غذایی بسیار بالاتر از قرص آهن است چرا که آهن موجود در قرص‌ها ظرف ۲۴ ساعت از بدن دفع می‌شود ولی این آهن گیاهی به خوبی جذب سلول‌های بدن می‌گردد و مصرف آن برای درمان کم خونی به ویژه برای زنان باردار و کودکان بسیار مفید است.

انرژی‌زا و مقوی بدن

میران کالری بالای موجود در ترکیب سه شیره آن را به یک ماده غذایی مفید برای تامین انرژی و کالری مورد نیاز بدن تبدیل کرده است. مصرف سه شیره انرژی مورد نیاز کودکان و دانش آموزان را تامین کرده و از همین رو قدرت یادگیری و فعالیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین خواص سه شیره در تامین انرژی نیز باعث رفع بی حسی و کرختی در افراد بزرگسال و سالمند می‌گردد.

خواص سه شیره چیست

تسکین دردهای مفصلی، روماتیسم و آرتروز

به دلیل طبع گرم و خاصیت ضد التهابی این معجون استفاده از آن باعث تسکین دردهای مفصلی و آرتروز می‌شود. مواد معدنی موجود در این شیره‌های گیاهی نظیر کلسیم، منیزیم و فسفر به استحکام و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

کمک به رشد کودکان و نوجوانان

تمامی املاح، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای رشد بهتر و سالم‌تر کودکان و نوجوانان در این ماده غذایی وجود دارد. همچنین به دلیل فعالیت و تحرک بالای کودکان، مصرف سه شیره در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آن‌ها، باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری آن‌ها نیز می‌شود.
نکات احتیاطی

انواع شیره به ویژه مخلوط سه شیره از انرژی و کالری بالایی برخوردار است و بسیار شیرین است. از این رو افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید بالا و همچنین افرادی که دارای اضافه وزن هستند بایستی از زیاده روی در مصرف سه شیره پرهیز کنند.
زیاده روی در مصرف سه شـیره برای افراد دارای مزاج گرم مناسب نبوده، موجب غلیظ شدن صفرا و بروز جوش در صورت و بدن آن‌ها می‌شود.
میزان مناسب برای مصرف این ماده غذایی برای بزرگسالان روزی یک قاشق غذاخوری و برای کودکان هر ۸ ساعت یک قاشق مرباخوری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *