ژلاتین نوعی ماده پروتئینی است که از کلاژن گرفته می‌شود. این ماده به‌دلیل این‌که ترکیبی منحصربه‌فرد از اسیدهای آمینه دارد، برای بدن بسیار مفید است.
خواص ژله برای سلامتی

ژلاتین نقش موثری در حفظ سلامت مفاصل و عملکرد مغز دارد و وضعیت ظاهری پوست و مو را بهبود می‌بخشد. در این مطلب، درباره خواص ژله برای سلامتی خواهیم گفت. با ما در مجله دلتا همراه باشید.
بهبود استخوان‌ها و مفاصل

جالب است بدانید، مصرف ژلاتین درمانی عالی برای بیماری‌های استخوانی و مفاصل مانند آرتروز است. آرتروز شایع‌ترین شکل التهاب مفصل است و زمانی رخ می‌دهد که غضروف بین مفاصل از بین رفته باشد، که در نهایت موجب درد و سفتی در آن ناحیه از مفاصل می‌شود.
سلامت پوست، مو و ناخن‌ها

تحقیقات درمورد مکمل‌های ژلاتین نشان داده‌ است که این مکمل‌ها ظاهر پوست و مو را بهبود می‌بخشند. ژلاتین برای پوست بسیار مفید است و رطوبت پوست را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. جالب است بدانید، مصرف ژلاتین می‌تواند ضخامت و رشد مو را هم بهبود ببخشد. ژلاتین در استحکام ناخن‌ها نیز بسیار موثر است.
بهبود عملکرد مغز و سلامتی ذهن

ژلاتین سرشار از گلیسین است که موجب عملکرد خوب مغز می‌شود. در یک بررسی، مشخص شد گلیسین حافظه و جنبه‌های خاصی از توجه و تمرکز را تا حد قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. همچنین این ماده توانسته اثر خوبی روی درمان افراد مبتلا به اختلال‌های سلامت ذهنی مانند اسکیزوفرنی بگذارد.

کاهش وزن

یکی دیگر از خواص ژله برای سلامتی کاهش وزن است. ژلاتین، بسته به روش تولید، فاقد چربی و کربوهیدرات بوده و در نتیجه از خوراکی‌های کم‌کالری است. تحقیقات نشان داده که این ماده در کاهش وزن نقش دارد. مصرف ژلاتین موجب کاهش اشتها شده و کاهش وزن را در پی دارد.
بهبود خواب

اسیدآمینه گلیسین که در ژلاتین به‌وفور وجود دارد، خواب را بهبود می‌بخشد. در ۲ تحقیق از داوطلبان آزمایش خواسته شد، پیش از رفتن به رختخواب، ۳ گرم گلیسین مصرف کنند. کیفیت خواب این افراد بسیار خوب شده بود و آن‌ها سریع‌تر به خواب می‌رفتند و روز بعد احساس خستگی کم‌تری داشتند.
کنترل دیابت نوع ۲

ژلاتین در کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر است، زیرا چاقی یکی از عوامل پرخطر در ابتلا به دیابت نوع ۲ به‌حساب می‌آید. مهم‌تر از این، محققان دریافته‌اند که مصرف ژلاتین می‌تواند در کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر باشد.
گسترش کمتر سلول‌های سرطانی

تحقیقات اولیه سلول‌های انسانی نشان داد که ژلاتین جلوی گسترش برخی سرطان‌های خاص را می‌گیرد. در یک بررسی روی سلول‌های سرطانی انسان در لوله‌های آزمایش، مشخص شد ژلاتین می‌تواند موجب کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطان معده، سرطان روده بزرگ و سرطان خون شود.
بهبود سلامت روده

جالب است بدانید، ژلاتین جلوی تخریب دیواره روده را می‌گیرد. یکی از اسید‌آمینه‌های موجود در ژلاتین، به‌نام اسید گلوتامیک، در بدن به گلوتامین تبدیل می‌شود و می‌تواند از دیواره روده در برابر آسیب محافظت کرده و جلوی نشت روده را بگیرد. نشت روده زمانی رخ می‌دهد که دیواره روده بسیار نفوذپذیر شده است و به باکتری‌ها و دیگر مواد بالقوه مضر اجازه عبور از دیواره روده به جریان خون فرد را می‌دهد. این فرایند در حالت معمولی و در افراد سالم رخ نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *