در دنیای امروز، ما دائما با تصاویر و تبلیغات بازرگانی خوراکی های خوش‌مزه، وسوسه‌کننده، و ناسالم بمباران می‌شویم. مصرف این خوراکی آسیب جدی به بدن و مغز وارد می کند.

مغز

به نظر می‌رسد جامعه‌ی ما بیش از پیش برروی تامین نیاز‌ها متمرکز شده حتی اگر به قیمت اضافه‌وزن، فقر مواد مغذی، و جمعیتی کسل تمام شود. بسیاری از ما ساعت‌های طولانی کار می‌کنیم، و زمانی‌که به خانه برمی‌گردیم حوصله نداریم غذاهای سالم بپزیم. ما چیزی سریع، ساده، و آماده‌ی دسترس می‌خواهیم که معمولا به معنی غذای فوری و غذاهای بسته‌بندی است.

وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید که به جای مواد غذایی سالم، مغذی، و مقوی مملو از مواد غذایی سمی، پر از مواد شیمیایی، و بدون مواد مغذی است، حفظ یک رژیم غذایی می‌تواند کاملا غیرممکن به نظر برسد. با این حال، اگرچه خوردن بعضی چیزها در حد اعتدال به سلامتی شما آسیبی نمی‌زند، مصرف آنها به صورت مداوم می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های جدی و حتی کشنده شود. برای برخورداری از بیش‌ترین میزان سلامتی باید از مواد غذایی زیر به هر قیمتی پرهیز کنید یا حداقل آنها را به میزان بسیار کم مصرف کنید.
این‌ها مواد غذایی هستند که به مغز شما آسیب می‌زنند:
۱. ماهی تن

در پژوهشی که اوایل امسال انجام شد، محققان دانشگاه میشیگان گزارش دادند سطح جیوه در ماهی تن زرد‌باله از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ سالانه تقریبا ۴ درصد افزایش یافته است. تماس مداوم با جیوه می‌تواند آسیب‌های جدی و گاهی جبران‌ناپذیری به سیستم مغزی و عصبی وارد کند. دریاهای ما با ترکیب خطرناکی از آلایند‌ه‌های محیط‌زیستی آلوده شده‌اند که حیات دریایی ناگزیر به جذب آنها است. امروزه وقتی غذای دریایی می‌خوریم بخش زیادی از آن حاوی فلزات سمی سنگینی است که بدن ما آنها را به راحتی هضم نمی‌کند یا به شکلی مناسب جذب نمی‌شوند.

تحلیل انجام شده توسط کارشناسان مجله کنسیومر ریپورتز نشان می‌دهد یک زن ۶۳ کیلویی با مصرف تنها ۱۲ گرم ماهی تن در هفته می‌تواند از حد مجاز تماس با جیوه بگذرد. یک بچه‌ی ۲۰ کیلویی که بیش از یک سوم یک قوطی کنسرو ماهی تن را در هفته، یا همین میزان را در یک ساندویچ ماهی تن میخورد، ممکن است بخاطر تماس مداوم با جیوه دچار آسیب مغزی دائمی شود.

اگر می‌خواهید ماهی تن بخورید به جای کنسرو ماهی تن آلباکور به دنبال ماهی تن سبک باشید زیرا این نوع حاوی میزان جیوه‌ی کم‌تری است. با‌ این‌ حال بهتر است در صورت امکان غذای دریایی را به کلی کنار بگذارید یا میگو، صدف، ساردین، یا ماهی سالمون آلاسکایی و وحشی را جایگزین کنید که همگی میزان جیوه‌ی پایینی دارند.

مطلب مرتبط :‌۱۸ خوراکی عالی برای سلامت و تقویت‌مغز
۲. روغن‌های نیمه هیدروژنه

اگر روی یک برچسب عبارت روغن هیدروژنه را دیدید لطفا به خودتان لطفی بکنید و آن را سر جایش در قفسه برگردانید. روغن‌های هیدروژنه هیچ جایی در بدن انسان ندارند، و حتی برخی مطالعات نشان داده است این روغن‌ها به علت وجود نیکل به کار رفته در فرآیند هیدروژنه کردن، خراش‌هایی روی دیوار‌ه‌های داخلی عروق به جای می‌گذارند. بله درست است؛ روغن‌های نیمه‌هیدروژنه حاوی نوعی کاتالیزور برای تسریع روند حرارت دادن روغن هستند و در این فرآیند از نیکل، پلاتین، یا حتی آلومینیوم استفاده می‌شود. پژوهشگران فلزات سنگینی مانند این‌ها را به آلزایمر و سایر مشکلات ذهنی ربط داده‌‌اند، بنابراین باید از هرچیزی حاوی روغن‌های نیمه ‌هیدروژنه پرهیز شود.
روغن هیدروژنه تنها یک مولکول با پلاستیک فاصله دارد،

بنابراین به عوارضی فکر کنید که با مصرف این ترکیب سمی ساخته‌ی بشر ممکن است تجربه کنید.
۳. قند

البته. قند طبیعی موجود در میوه‌ها و مواد نشاسته‌ای کاملا برای مصرف مناسب است، اما زمانی که این قند استخراج و به غذاهای فرآوری شده اضافه شود تبدیل به مشکل می‌شود. به ویژه قند تصویه‌شده هیچ ارزش غذایی ندارد بنابراین درنهایت چیزی جز کالری بیهوده نیست. قند تصویه شده در پژوهش‌های گوناگون به افزایش اضطراب، افسردگی، و اعتیاد، و کاهش یادگیری و حافظه ارتباط داده شده است.
۴. فروکتوز

فروکتوزی که به صورت طبیعی در میوه‌ها موجود است هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد؛ فقط در صورتی مسئله‌ساز می‌شود که آن را در حالت غیرطبیعی‌اش مصرف کنید، مانند آنچه که در غذاهای کنسروی یا بسته‌بندی شده وجود‌ دارد. مصرف بیش از حد فروکتوز فرآوری شده می‌تواند سبب مقاومت به انسولین، چاقی، دیابت، کبد چرب، فشار خون بالا، و بسیاری بیماری‌های دیگر شود. هم‌چنین براساس پژوهشی که در ۲۰۱۱ روی تاثیر گلوکوز و فروکتوز بر مغز انجام شده است، فروکتوز می‌تواند باعث توقف فعالیت عصبی تا ۲۰ دقیقه شود.
۵. چربی‌های اشباع شده

بیش‌تر آدم‌ها می‌دانند که یک رژیم سرشار از چربی‌های اشباع شده می‌تواند باعث انسداد رگ‌های خونی شود و در بیماری‌های قلبی و سکته نقش دارد، اما آیا می‌دانستید یک رژیم مملو از چربی‌های اشباع‌شده می‌تواند به عملکرد شناختی هم آسیب بزند؟ پژوهشی منتشر شده در نشریه نوروسایکوفارماکولوژی دریافته است مصرف مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع شده می‌تواند به کاهش عملکرد شناختی و نیز کند شدن سیستم پاداش دوپامین منجر شود، در نتیجه وابستگی و اعتیاد به غذاهای ناسالم را افزایش می‌دهد.

استفنی فولتن استاد گروه تغذیه دانشگاه مونترال می‌گوید ” تحقیق ما نشان می‌دهد صرف نظر از چاقی و اضافه وزن، خوردن مواد غذایی با چربی بالا می‌تواند باعث اختلال در عملکرد مدارهای مغزی شود که به شدت در اختلالات روحی، اعتیاد به مواد مخدر، و پرخوری بروز می‌یابد ـاین وضعیت و آسیب‌ها روی انگیزه و روحیه تاثیر‌گذار هستند. “
۶. غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده فهرست طویلی از مواد شیمیایی دارند که برخی از آنها به اختلالات رفتاری و ذهنی ارتباط داده شده‌اند. علاوه بر خطر‌ات ترکیبات آن‌ها، پژوهشی که سال ۲۰۱۲ در نشریه کلینیکال اینوستیگیشن منتشر شد، دریافت مصرف یک رژیم مملو از غذاهای فرآوری شده‌ی چرب می‌تواند حتی به آسیب هیپوتالاموس بینجامد، قسمتی از مغز که میزان گرسنگی و تشنگی را تنظیم می‌کند.
۷. غذاهای فوری

مطالعات بیش‌تر و بیش‌تری درمورد تاثیرات زیان‌آور غذاهای فوری روی بدن و مغز منتشر شده است، و این که غذاهای فوری بتوانند خیلی آسیب‌رسان باشند جای تعجب ندارد. تقریبا تمام مواد مغذی این ” غذاها “ گرفته شده است و به شدت از حالت طبیعی خود تغییر پیدا کرده‌اند. راه بهتر توصیف‌شان این است که به آنها ” غذاهای شبه‌ماده “ بگوییم، زیرا این ابتکارات آشپزی واقعا اصلا شبیه غذا نیستند. غذاهای فوری فاقد بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن هستند؛ فقر آهن در دانش‌آموزانی که دائما غذای‌ فوری می‌خورند ممکن است به نمرات پایین‌تر در امتحانات منجر شود.
۸. ذرت نیمه‌آماده‌ی مایکروویوی

این یکی دیگر از مواد غذایی است که به شدت فرآوری شده است، و به خاطر روشی که آماده می‌شود حتی آسیب‌های بیش‌تری ایجاد می‌کند. این نوع ذرت بو‌داده‌ی نیمه‌آماده نه تنها حاوی مود شیمیایی سمی و افزودنی‌ها است بلکه بو دادن آن در یک مایکروویو تمام مواد مغذی باقی‌مانده را از آن می‌گیرد، که باعث افزایش گلبول‌های سفید خون شده و مواد سرطان‌زا می‌سازد. به‌علاوه پرتوهای رادیو‌اکتیو تولید شده در مایکروویو می‌تواند به بسیاری مشکلات سلامتی ذهنی منجر شود.
۹. شیرینی‌ و چیپس

شیرینی‌ و چیپس، شکل دیگری از غذاهای پالایش، و فرآوری شده هستند که ارزش غذایی بسیار کم‌تری دارند، اما کالری‌های غیرضروری را اضافه می‌کنند. اگر میان‌وعده می‌خواهید، میوه و سبزیجات تازه را جایگزین آنها کنید تا از تمام مواد شیمیایی و قند اضافه‌ی موجود در این غذاهای به شدت اعتیادآور پرهیز کنید.
۱۰. شربت ذرت

براساس یک مطالعه‌ی منتشر شده در نشریه‌ی امریکن مدیکال آسوشیشن، مصرف نوشیدنی‌ها یا غذاهای حاوی شریت ذرت با فروکتوز بالا بخشی از مغز را مختل می‌کند که به ما می‌گوید چه موقع سیر هستیم، و به خوردن‌ یا آشامیدن کالری‌های اضافه منجر می‌شود. هم‌چنین ثابت شده است مصرف فروکتوز آزاد ( نه در میوه) به اندازه‌ی مواد مخدر اعتیادآور است، یعنی بازاریابان مواد غذایی همه‌جا از این موضوع مطلع بوده و از آن برای سو استفاده‌ی از ما بهره می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *