در برخی از کشور‌های نیم‌کره شمالی، تغییر ساعت رسمی کشور در اول فصل بهار امری معمول است.
تاریخچه تغییر ساعت

تحقیقات جدید اتحادیه اروپا نشان می‌دهد تغییر ساعت تاثیر چندانی بر کاهش مصرف انرژی نداشته و حتی باعث اختلال در خواب و فعالیت‌های روزانه شده که میزان مرگ و میر را هم افزایش داده است. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم به تاریخچه تغییر ساعت بپردازیم همراه ما باشید.
تاریخچه تغییر ساعت

«ساعت چند است؟ قدیم یا جدید؟» این دو پرسش سال‌هاست که در کنار هم قرار دارند و در نیمه نخست سال بیش از همیشه استفاده می‌شود.
چرا ساعت‌ها به جلو و عقب می‌روند؟

بسیاری از کشورها از جمله ایران برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را معمولا یک ساعت به جلو می‌کشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری همخوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تامین روشنایی وجود داشته باشد.

البته این اتفاق برای کشورهای استوایی که طول روز و شب‌شان در فصل‌های مختلف آن چنان زیاد نیست بی‌فایده است. هر کشوری به قطب نزدیک‌تر باشد به‌دلیل فاصله معنادار بین روز و شب، اجرای این طرح باعث کاهش بیشتر انرژی می‌شود.
اولین بار تغییر ساعت کجا اجرا شد؟

اولین بار ایده استفاده بیشتر از نور خورشید در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد تا شب‌ها شمع کمتری مصرف شود اما پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور ارائه نشد و این پیشنهاد، برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ در انگلستان مطرح شد که در آن مقطع هم عملی نشد اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد.

بعدا برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان و برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابه زدند. علت جهانی شدن این اتفاق در آن زمان، کمبود شدید انرژی در اروپای جنگ زده بعد از جنگ جهانی اول بود.
تاریخچه تغییر ساعت در ایران

ساعت رسمی در ایران برای نخستین بار پیش از انقلاب اسلامی عقب و جلو رفت. بعد از انقلاب این روند به حالت تعلیق درآمد اما در سال ۱۳۷۰ و در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی مجدد تصویب و اجرا شد.

طبق آمارها در آن زمان، مصرف برق تا حدی پایین آمد. البته این قانون در اسفند سال ۱۳۸۴ همزمان با ریاست جمهوری احمدی نژاد برای یک‌سال اجرا نشد که دلیل آن «سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «نبود بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای تایید صرفه‌جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام شد.

البته در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان تا کنون همچنان ساعت رسمی کشور در اول فروردین هر سال به جلو رفته و ۳۱ شهریور به جای خودش بازمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *