آفتاب سوختگی نوعی آسیب پوستی است که ناشی از تماس با اشعه‌ فرابنفش (UV) است. پوستِ آفتاب سوخته؛ قرمز، دردناک، گرم و حساس می‌شود. گاهی هم به مدت یک هفته می‌خارد.
آفتاب سوختگی

معمولا در فصل‌های گرم بسیاری از افراد دچار مشکلات مختلفی مثل کم‌آبی بدن، گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی می‌شوند. ابتلا به آفتاب سوختگی در فصل تابستان که اشعه‌های خورشید در قوی‌ترین حالت خود هستند، بسیار رایج است. برای رفع این عارضه معمولا راه‌های بسیاری وجود دارد، اما بعضی از این درمان‌ها زودتر به نتیجه دلخواه می‌رسند. در این مطلب از
خطر آفتاب سوختگی

تابش نور خورشید بر پوست، اثر حیات‌بخش انرژی خورشید را به ما منتقل می‌کند. با این حال، اگر بیش از اندازه در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیریم سلول‌های پوست به تدریج آب خود را از دست داده و به نوعی می‌میرند. آفتاب سوختگی از عوامل تاثیرگذار قوی در ابتلا به سرطان پوست است. برای درمان فوری این عارضه می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
یخ

حواستان باشد هیچ‌وقت یخ را به‌طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید‌. چند تکه یخ را در یک پارچه‌‌ تمیز قرار داده و آن را روی ناحیه‌ مدنظر قرار دهید. این کار باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض شوند و تورم کاهش پیدا کند.
آلوئه‌ورا

اگر دچار سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی خفیف شده‌اید، ژل آلوئه‌ورا را بطور مستقیم روی ناحیه‌ مدنظر بمالید تا شاهد تسکین فوری سوزش خود باشید.
چای بابونه

از چای بابونه می‌توان برای تسکین پوست آفتاب‌سوخته استفاده کرد. پس از دم کردن این چای و خنک شدن آن، پارچه‌ای تمیز را به چای بابونه آغشته کرده و در محل سوختگی قرار دهید.
نوشیدن آب

همان‌طور که بدن در حال مبارزه با آسیب ناشی از اشعه‌های خورشید است، به آب برای جبران رطوبت از دست رفته هنگام مواجهه با خورشید نیاز پیدا می‌کند. همواره سعی کنید به میزان کافی آب بنوشید.

درمان آفتاب سوختگی
خیار

خیار بطور طبیعی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و درد را تسکین می‌دهد. برای درمان آفتاب‌سوختگی، یک عدد خیار متوسط را رنده کرده و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را بشویید.
شیر و ماست

شیر یک لایه‌ پروتئینی ایجاد می‌کند که باعث تسکین ناراحتی ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌شود. ماست نیز یک خنک‌کننده قوی پوست است که به کاهش التهاب و حرارت پوست کمک می‌کند.
روغن ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد. می‌توانید روغن ویتامین E را روی قسمت دچار آفتاب‌سوختگی یا پوسته پوسته شده قرار دهید.
سیب‌زمینی

نشاسته‌ موجود در این ماده‌ غذایی حرارت را از پوست خارج می‌کند. این امر درد را کاهش داده و به فرآیند درمان سرعت می‌بخشد. به سادگی سیب زمینی خام را رنده کنید و در دوره‌های چند دقیقه‌ای روی پوست بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *