این روزها با شیوع مجدد بیماری کرونا و افزایش سرایت بیماری، سوالات زیادی برای همه در مورد تزریق واکسن پیش آمده. اینکه آیا واکسن‌های قبلی در برابر موج جدید موثر هستند یا اینکه چه واکسنی می‌تواند بیشتر ما را در برابر این بیماری محافظت کند.
دوز چهارم چه واکسنی بزنیم

آزمایش‌ها و بررسی‌های مختلف در مورد دوز چهام واکسن حاکی از آن است که این نوبت واکسیناسیون، سطح آنتی بادی را افزایش می‌دهد. اما محافظت کمی در برابر عفونت کووید به وجود می‌آورد و فقط سبب ایجاد تقویت جزئی و محافظت در برابر عفونت می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا به بررسی پاسخ سوال دوز چهارم چه واکسنی بزنیم ؟ بپردازیم.
چرا باید دوز چهارم را تزریق کرد؟

این مطالعات که در پانزدهم فوریه امسال انجام شده‌اند نشان می‌دهند واکسن‌های فعلی، پس از سومین نوبت، در بدن سقف ایمنی ایجاد می‌کنند. در واقع دوز سوم از اهمیت زیادی برخوردار است و دوزهای بیشتر احتمالا فقط ایمنی از دست رفته را در طول زمان بهبود می‌بخشند. اما دوز چهارم می‌تواند برای افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری هستند مفید باشد.

بر اساس آمارهای کشورهای دیگر و بررسی روند بیماری در هفته‌های گذشته می‌توان گفت در قاره آفریقا بعد از موج اول، ‌قله دومی با ارتفاعی خیلی کمتر ظاهر شد که بعد فروکش کرد. همین اتفاق در آمریکای شمالی هم افتاد و همچنین در کشورهایی که در منطقه غرب اقیانوس آرام قرار دارند. اما در کشورهایی که در منطقه مدیترانه شرقی هستند که ایران هم جز آن‌هاست و همچنین در اروپا این سیر همچنان رو به افزایش است.

چرا باید دوز چهارم را تزریق کرد؟
افزایش موارد منجر به فوت در ایران

به گفته متخصصین تعداد موارد منجر به فوت در روزهای آینده روبه‌افزایش خواهد بود. همان‌گونه که در همه امواج قبلی نیز مشاهده شده است. چون روز جمعه هم تعداد مرگ‌های جدید به ۱۳ نفر رسید. بنابراین تعداد مرگ‌ها حداقل به مدت دو هفته در همین حدود و افزایشی خواهد بود.
چه واکسنی بزنیم؟

در پاسخ به این سوال که این روزها برای خیلی‌ها پیش آمده، که بهتر است چه واکسنی بزنند و چه واکسنی به‌عنوان واکسن یادآور مناسب است، طبق نظر متخصصین به‌عنوان یک قاعده کلی باید در نظر داشته باشیم هر واکسنی می‌تواند ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های قبلی را تقویت کند.
ایجاد تفاوت در نوع واکسن بهترین کار است

اما قاعده کلی دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه واکسن‌هایی که با هم ترکیب می‌شوند اغلب منجر به اثربخشی بیشتر خواهند شد. به‌عنوان مثال اگر کسی در دفعات قبل از واکسن‌های کشته‌شده یا ویروس غیرفعال شده مثل سینوفارم یا برکت استفاده کرده، در دوز چهارم می‌تواند هر نوع واکسن دیگری را به‌عنوان مکمل تزریق کند؛ اعم از اینکه ‌دوباره همان واکسن‌ها را تکرارکند یا از پلت‌فرم دیگری مانند واکسن‌های پروتئینی یا واکسن‌های حامل ویروس مانند پاستوکووک یا آسترازنکا یا اسپایکوژن استفاده کنند.

همچنین افرادی که از آسترازنکا یا اسپوتنیک استفاده کرده‌اند نیز بهتر است از واکسن قوی‌تری مانند پاستوکووک یا پاستوکوک پلاس استفاده ‌کنند که هم پلت‌فرم متفاوتی دارد و هم مطالعات نشان‌داده‌ به شکل نسبی کارایی‌ بیشتری هم در برابر امیکرون دارد.

کسانی که قبلا واکسن پاستوکووک تزریق کرده اند بهتر است یا همان واکسن را تکرار کنند یا از واکسن‌های غیر کشته‌شده و قوی‌تر استفاده کنند.دوزچهارم کدام واکسن ما را زنده نگه می‌دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *