بسیاری تجربه خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن دست و پا را حس داشته‌اید. این احساس اغلب ناشی از بودن در یک وضعیت برای مدت طولانی است. اما اگر احساس سوزش پا از بین نمی‌رود یا مرتب دچار آن می‌شوید، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید.
گزگز شدن کف پا

بیشتر افراد به احساس گزگز کف پا بی تفاوت هستند، حسی که موجب مومور شدن در دست‌ها و پاها می‌شود. هرچند این احساس در عموم افراد چندان رایج نیست اما افراد بالای چهل سال که مبتلا به دیابت هستند و همچنین گیاهخواران، بیشتر در معرض این حالت قرار دارند. در این مطلب از مجله دلتا چند دلیل رایج احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز شدن کف پا را که لازم است بدانید، گفته شده است.

تقریبا دو سوم دیابتی‌ها از این بیماری رنج می‌برند. هرچند این افراد متعلق به گروهی ریسک‌پذیر هستند.
برخی دلایل احساس گزگز شدن کف پا
دیابت

یکی از متداول‌ترین علل این حس دیابت است که اعصاب کف پاها و دست‌ها را در افرادی که قندخون‌شان غیرقابل کنترل است، تحت تاثیر قرار می‌دهد. و در نتیجه موجب می‌شود این اعصاب به محرک‌ها پاسخ درست ندهند.

این بیماری می‌تواند غیر از کف دست و پا ( که به نام نواحی جوراب و دستکش شناخته می‌شوند) سایر بخش‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. کف دست و پا، درصورت ابتلا به دیابت، نسبت به آسیب عصبی حساس‌تر است.
کمبود ویتامین ب ۱۲

گیاهخواران بیشتر در معرض این احساس قرار دارند چون رژیم غذایی‌شان کمبود ویتامین ب ۱۲ دارد. این نگران‌کننده است، زیرا اکثر افراد بدون مشورت با پزشک و گرفتن رژیم غذایی مناسب اقدام به قطع مصرف برخی مواد غذایی می‌کنند.

ویتامین ب۱۲ نقشی اساسی در عملکرد اعصاب مغز دارد. کمبود این ویتامین منجر به مشکلاتی چون گزگز کف دست و پا می‌شود.
اعتیاد به الکل

افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند و رژیم غذایی‌شان مغذی نیست، ممکن است دچار این احساس شوند. همچنین، نوشیدن زیاد الکل، باعث کمبود تیامین و سایر موادمغذی می‌شود.
سندرم تونل کارپال

اگر شغل شما به گونه‌ای است که باید طولانی مدت بنشینید یا تمام روز پای کامپیوتر بمانید، پس باید نگران باشید. چون عصب میانی که در ناحیه سینه وجود دارد تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه منجر به گزگز شدن در کف دست و انگشت‌ها می‌شود.
عفونت

سوزن سوزن شدن کف پا و کف دست در افرادی که در روستاها و نواحی دورافتاده زندگی می‌کنند رایج است زیرا بیشتر در معرض عفونت‌ها قرار دارند. همچنین افراد سالخورده و آن‌هایی که از آکنه رنج می‌برند هم درمعرض چنین بیماری قرار دارند.
مواد شیمیایی و سموم

وقتی صحبت از مواد شیمیایی و سموم می‌شود، جیوه، آرسنیک و سرب از رایج‌ترین‌ها هستند. افرادی که در کوره‌ها کار می‌کنند در معرض سرب بوده و در نتیجه به اعصاب‌شان آسیب وارد می‌شود.

ضایعات جیوه در دریا توسط ماهی مصرف شده و در نتیجه موجب انباشت جیوه در افرادی می‌شود که این ماهی‌ها را استفاده می‌کنند. آن‌هایی که در صنایع وابسته به آرسنیک کار می‌کنند یا بیمارانی که در معرض آرسنیک هستند، آسیب عصبی دیده واحساس گزگز کف دست و پا را تجربه می‌کنند.
واسکولیت یا التهاب رگ

یک بیماری خودایمن که بیشتر در زنان رایج است، مخصوصا زنان ۲۰ تا ۴۰ سال. در این بیماری، خون رسانی در بخش‌های مختلف بدن به دلیل التهاب عصب‌ها، به خوبی انجام نمی‌شود.

وقتی احساس گزگز با درد یا ورم مفاصل، ریزش مو و کهیر پوستی همراه باشد، باید برای تشخیص واسکولیت آزمایش داده شود.
روش‌های خانگی رفع احساس گزگز کف پا

مصرف ویتامین ب۱۲: مصرف این ویتامین را در رژیم غذایی‌تان بیشتر کنید
کنترل قند خون: ازآن‌جایی‌که دیابتی‌ها درمعرض این بیماری هستند، مهم است که میزان قندخون‌شان تحت کنترل باشد
درمان با آب‌گرم: هروقت در دست و پای‌ خود احساس گزگز کردید، آن‌ها را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در آب گرم بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *