با یک برنامه‌ریزی کوچک، می‌توانید برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت‌تان پس‌انداز کنید. جمع کردن پس‌انداز شخصی به اندازه‌ی کافی دشوار است، ولی وقتی می‌خواهید برای یک خانواده پس‌انداز کنید، مسائل پیچیده‌تر نیز می‌شوند. باید فرصت‌ها و خواسته‌های کوتاه مدت و اهداف بلند مدت و هم‌چنین، عواملی را که معمولا باعث ایجاد هزینه‌های غیر منتظره می‌شوند، سبک سنگین کنید. در این نوشتار با ۴ روش عالی برای مدیریت پول و پس انداز در خانواده آشنا می شوید.

مدیریت پول و پس انداز در خانواده

مدیریت این مسائل ممکن است پیچیده به نظر برسد، ولی با اندکی برنامه‌ریزی قابل انجام است. اندیشیدن به نحوه‌ی اولویت‌بندی این اهداف می‌تواند به ایجاد برنامه‌ای برای پوشش تمام نیازهای خانواده، و هم‌چنین ایجاد شرایطی مناسب برای پس‌انداز کردن و اختصاص پول‌ برای تعطیلات و سایر کارهای تفریحی و دلپذیر کمک کند.
مدیریت پول و پس انداز در خانواده
۱. ایجاد صندوقی برای موارد ضروری

هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد: کودک‌تان بیمار شود، خود یا اعضای خانواده‌تان دچار تصادف شوید، یا به شکل غیر منتظره‌ای کارتان را از دست بدهید. به همین خاطر کنار گذاشتن پول برای موارد ضروری از اهمیت بالایی برخوردار است. کارشناسان توصیه می‌کنند، دست‌کم به اندازه‌ی مخارج سه ماه‌تان را در صندوق موارد ضروری نگهداری کنید. با وجود این، اگر شما یا همسرتان شغل آزاد دارید یا درآمدتان قابل پیش‌بینی نیست، شاید حتی بهتر باشد پول بیش‌تری را نیز پس‌انداز کنید.

مطلب مرتبط: مدیریت پول: ۵ لایه از پیاز پول که مدیریت مالی شخصی شما را میسازد
۲. بررسی اولویت‌های بلند مدت

شاید خیلی دور به نظر برسد، ولی برنامه‌ریزان مالی توصیه می‌کنند در میان تمام اهداف بلند مدت‌تان، پس‌انداز برای دوران بازنشستگی را در اولویت قرار دهید – حتی بالاتر از پس‌انداز برای تحصیلات دانشگاهی فرزندان‌تان. به خاطر بسپارید، دانشجویان به انواع مختلفی از وام‌های دانشجویی دسترسی دارند، ولی هیچ وام خاصی برای والدین بازنشسته وجود ندارد. هم‌چنین، همیشه به یاد بسپارید، بسیاری از کمک‌های مالی دولتی شامل پس‌اندازهای بازنشستگی والدین نمی‌شوند. بنابراین، تا آن‌جا که می‌توانید در صندوق‌های بازنشستگی سرمایه‌گذاری کنید، و از برنامه‌های مالی کاملی که کارفرمایان در اختیار کارمندان‌شان می‌گذارند، بهره‌مند شوید.

سپس، برای هزینه‌های دانشگاه فرزندان‌تان پس‌انداز کنید. هزینه‌های دانشگاه هر سال افزایش می‌یابند و هم‌چنین هزینه‌های جدیدی نیز به مجموعه‌ی آن‌ها اضافه می‌شوند، بنابراین، تا آن‌جا که می‌توانید برای این هزینه‌ها نیز پس‌انداز خوبی جمع‌آوری کنید. البته، صندوق‌ها و تسهیلات دانشجویی مختلفی برای کمک به پرداخت هزینه‌های دانشگاهی وجود دارند که روی کمک‌ آن‌ها نیز می‌توانید حساب کنید.

اکنون می‌توانید به سایر اولویت‌های بلند مدت‌ خانواده‌تان نیز فکر کنید. یکی از اولویت‌های مشترک خانواده‌ها پرداخت هزینه‌های مراقبت از والدین سالخورده است. چنان‌چه مسئول نگهداری از والدین سالخورده‌تان هستید، باید به راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های‌تان فکر کنید، از جمله نگهداری از آن‌ها در خانه‌ی شخصی‌تان و هم‌چنین جمع‌آوری پس‌انداز.

مطلب مرتبط: ۵ فایده استقلال مالی برای کنترل و مدیریت زندگیتان
۳. بررسی اهداف کوتاه مدت

هنگامی که اقدامات لازم را برای اولویت‌های بلند مدت‌تان انجام دادید، می‌توانید به بررسی اهداف کوتاه مدت‌تان بپردازید. این کار را با تهیه‌ی فهرستی از اهداف پنج ساله‌ی پیش روی خود و خانواده‌تان آغاز کنید. این فهرست ممکن است شامل مواردی نظیر سپری کردن تعطیلات، خرید خودروی جدید، بازسازی و تغییر وسایل خانه، و برگزاری مراسم عروسی باشد.

برای رسیدگی به هر یک از اهداف بزرگ کوتاه مدت‌تان می‌توانید یک حساب پس‌انداز افتتاح کنید. هم‌چنین، می‌توانید در خصوص امکان افتتاح حساب زیرمجموعه‌ی حساب پس‌انداز اصلی‌تان با مسئولان بانک مشورت کنید. این کار کمک‌تان می‌کند روی برآوردن هر یک از اهداف‌تان به طور جداگانه تمرکز کنید. در صورت افزایش موجودی حساب پس‌انداز مربوط به اهداف بلند مدت‌تان، در هر هفته یا در هر ماه، می‌توانید موجودی حساب پس‌انداز مربوط به اهداف کوتاه مدت‌تان را نیز افزایش دهید.

مطلب مرتبط: ۷ گام برای حفظ تناسب و برنامه ریزی مالی در زندگی
۴. داشتن خلاقیت و حفظ انعطاف پذیری

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی به اهداف کوتاه مدت‌تان برسید، برای تقویت پس‌اندازتان باید راه‌های خلاقانه را مد نظر قرار دهید. مثلا می‌توانید لباس‌ها یا وسایلی را که دیگر از آن‌ها استفاده می‌کنید، در پارکینگ خانه‌تان به فروش برسانید. یک قلک نیز تهیه کنید و به صورت روزانه نیز کمی به پس‌اندازهای‌تان بیفزایید. اگر در آینده‌ی نزدیک برنامه‌ی سفر دارید، از یک یا دو ماه قبل به جای رفتن به رستوران یا تهیه‌ی غذا از خارج از خانه، خودتان آشپزی کنید. اگر برای خرید یک خودرو برنامه‌ریزی می‌کنید، حتی بعد از آن‌که تمام اقساط خودرو به پایان رسید نیز هم‌چنان به پرداخت قسط – در حساب پس‌انداز مربوط به خرید خودرو – ادامه دهید. این مبلغ می‌تواند پیش‌ قسط بسیار مناسبی برای خرید خودروی بعدی‌تان باشد.

هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید چه اتفاقاتی در آینده خواهند افتاد یا چه اهدافی در آینده برای‌تان به وجود خواهد آمد تا برای‌شان پس‌انداز کنید. برنامه‌ریزی برای اهداف بلند مدت و پس‌انداز برای اهداف کوتاه مدت آمادگی‌تان را برای رو به رو شدن با هر اتفاقی در آینده تضمین می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *