خیارشور یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دورچین های غذا است که برای تهیه آن خیار قلمی را در یک بازه زمانی مشخص در آب شور مخلوط با مخلفات دیگر مانند سرکه، سبزی، سیر و… قرار می دهند. افزودن برخی سبزیجات به خیارشور، طعم و عطر فوق العاده ای به آن می بخشد و سبب می شود مزه خیارشورتان تا مدت ها در ذهنتان باقی بماند. اگر نمی دانید که کدام سبزی ها را به خیارشور خود بیافزایید، با ادامه این بخش از نمناک همراه شوید.
ترخون

ترخون یکی از سبزیجات معطری است که در تهیه خیارشور به کار می رود و عطر و طعم خوبی به آن می بخشد. ترخون دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‏های A و C و منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می‏ باشد. از این سبزی در پخت و پز نیز استفاده می شود. ترخون به دلیل خواصی که دارد به درمان برخی بیماری ها کمک می کند. مصرف ترخون سبب سم زدایی بدن و پاکسازی کبد و روده می شود.

سبزی برای خیارشور
گشنیز

یکی دیگر از سبزیجاتی که در خیارشور استفاده می شود، گشنیز است. گشنیز سرشار از آهن و کلسیم است و دارای آنتی هیستامینی قوی می باشد که می تواند آلرژی های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. گشنیز از لحاظ فرم ظاهری به جعفری شباهت دارد ولی برگ های آن بسیار لطیف تر از جعفری است. برگ های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به صورت خام یا خشک شده در آشپزی استفاده می شوند.
شوید

شوید، سبزی معطر با طعمی دلپذیر است که در آشپزی کاربرد فراوان دارد و از آن به صورت خشک و تازه در غذاهای مختلف استفاده می شود. شوید از نظر طبیعت، گرم و خشک است و دارای کالری اندک و مواد مغذی بسیاری است. شوید حاوی منیزیم، فولات، آهن، کلسیم، ویتامین B6،. پتاسیم، منگنات و آنتی اکسیدان هایی است که باعث حذف رادیکال های آزاد می شود.

سبزی خیارشور بازاری
نعنا و ریحان

نعنا و ریحان جزو سبزیجات معطری هستند که می توان از آنها در تهیه خیارشور استفاده نمود. ریحان و نعناع یکی از سبزی های پر مصرف بوده و در سبزی خوردن نیز به وفور استفاده می شود. برای طعم بخشیدن به خیارشور می توانید بر حسب سلیقه خود از ریحان و نعناع استفاده کنید.
مرزه

مرزه گیاه فلفلی و تند با برگ های صاف و گل های کوچک است که می توان از آن در خیارشور استفاده کرد. مرزه گیاهی سرشار از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های غنی و کم کالری است که در پخت و پز این امکان را به شما می دهد که از طعم و مزه غذاها لذت ببرید.

سبزی خیارشور چیست
روش تهیه خیارشور با سبزیجات

در مطلب ” بهترین دستور تهیه خیارشور خانگی ” مراحل کامل را برایتان گفته ایم که مجدد بصورت مختصر در ادامه خواهیم گفت.

برای تهیه خیارشور با سبزیجات، خیارهای ریز و قلمی را انتخاب کرده، بشویید و خشک کنید.

در یک ظرف آب و نمک را مخلوط کرده و بگذارید خنک شود.

سپس سرکه را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.

خیارها را در ظرف شیشه ای پر کنید.

سبزیجات معطرمانند شوید، ترخون، نعنا خشک، ریحان خشک و … (انتخاب سبزیجات معطر اختیاری و سلیقه ای است) را کمی خرد کرده و به همراه سیر اضافه کنید. می توانید به جای سبزی تازه از نوع خشک شده آن ها استفاده کنید.

در پایان شیشه را با آب نمک و سرکه حل شده پر کنید تا خیارها کاملا در آب و نمک غرق شوند.

درب شیشه را ببندید و آن را درون یخچال بگذارید البته می توانید خیارشور را در جای خنک نیز قرار دهید زیرا نگهداری خیارشور درجای گرم سبب کپک زدن آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *