برای داشتن تندرستی و سلامت روان، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های خام، حفظ تحرک بدنی، داشتن خواب باکیفیت به مدت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعات جدید نشان داده‌اند، کیفیت خواب قوی‌ترین نشانه‌ی تندرستی و سلامت روان انسان است. با وجود این، اگر از لحاظ سلامت روان دچار مشکل هستید، لازم است از یک پزشک متخصص کمک بخواهید.

پایه اصلی سلامت روان انسان

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه اتاگو نیوزلند به عمل آمد، بازگشت به جنبه‌های اصلی زندگی کلید بهبود سلامت روان انسان های جوان است. طی این مطالعه که نتایج آن در دسامبر ۲۰۲۰ در نشریه‌ی مرزهای روانشناسی منتشر شدند، یک نظرسنجی با تمرکز بر خواب، فعالیت بدنی، رژیم غذایی، و سلامت روان از ۱۱۰۰ جوان ۱۸ الی ۲۵ ساله به عمل آمد. نتیجه؟ داشتن خواب با کیفیت، انجام فعالیت بدنی، و مصرف بیش‌تر میوه‌ها و سبزی‌های خام برای سلامت روان انسان و حفظ تندرستی از اهمیت بالایی برخوردار است.
یافته‌های این مطالعه

این گروه پژوهشی به رهبری شای رابی ویکهام – به عنوان بخشی از پروژه‌ی کارشناسی ارشد وی – دریافته‌ است کیفیت خواب، و نه کمیت خواب، قوی‌ترین نشانه برای تندرستی و سلامت روان است.

به گفته‌ی ویکهام، “‌این مسئله مایه‌ی تعجب است، زیرا توصیه‌ها در مورد خواب عمدتا بر کمیت خواب، و نه کیفیت آن، تمرکز دارند.‌ با این‌که قطعا شاهد بوده‌ایم کم‌خوابی (کم‌تر از هشت ساعت) و خوابیدن بیش از اندازه (بیش‌تر از ۱۲ ساعت) با علائم شدیدتر افسردگی و تهدید سلامتی انسان در ارتباط هستند، اهمیت کیفیت خواب به شکل قابل ملاحظه‌ای در نشان دادن سلامت روان و تندرستی انسان از کمیت خواب بیش‌تر است.‌”

جوانانی که هر شب به طور میانگین ۹.۷ ساعت می‌خوابیدند، دارای کم‌ترین علائم مربوط به افسردگی بودند، و افرادی نیز که هشت ساعت خواب شبانه داشتند، بیش از دیگران احساس تندرستی می‌کردند.

به گفته‌ی این پژوهشگران، پس از کمیت و کیفیت خواب، “‌فعالیت بدنی و رژیم غذایی در جایگاه دوم قرار دارند، ولی هم‌چنان به عنوان عوامل بسیار مهم برای تندرستی و سلامت روان انسان‌ها شناخته می‌شوند.‌”‌ شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به سوال‌هایی درباره‌ی فعالیت بدنی‌شان (از قبیل ورزش، تمرین‌های بدنی، پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری) و مصرف هفتگی میوه‌های خام، سبزی‌های خام، میوه‌های فرآوری شده (پخته شده، یخ‌زده، یا کنسروی) سبزی‌های فرآوری شده، فست‌فود، شیرینی‌ها، و نوشابه‌ی گازدار پاسخ دادند.

افرادی که طبق این نظرسنجی، روزانه ۴.۸ وعده میوه و سبزی خام مصرف می‌کردند، دارای بالاترین سطح تندرستی بودند؛ در حالی‌که آن‌هایی که روزانه کم‌تر از دو وعده، و هم‌چنین، بیش‌تر از هشت وعده میوه و سبزی خام مصرف می‌کردند، طبق گزارش خودشان، کم‌تر احساس تندرستی می‌کردند. با وجود این، عوامل مربوط به رژیم غذایی در پیش‌بینی بروز علائم افسردگی تاثیر نداشتند.
علت اهمیت این مطالعه چیست؟

به گفته‌ی ویکهام، “‌با این‌که مطالعات پیشین معمولا کمیت / کیفیت خواب، فعالیت بدنی، و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌های خام را به طور جداگانه بررسی می‌کردند، مطالعه‌ی دانشگاه اتاگو نشان داده است، هر سه‌ی این عوامل برای پیش‌بینی رشد و شکوفایی / تحمل درد و بیماری در جوانان اهمیت دارند.

با وجود این، این مطالعه‌ی جدید قطعا محدودیت‌هایی دارد. ویکهام در این مورد می‌گوید، “‌این یافته‌ها فقط به همبستگی‌ها اشاره می‌کنند – ما شرایطی را برای آزمودن تاثیر خواب، فعالیت، یا رژیم غذایی بر تغییر وضعیت سلامت روان و تندرستی ایجاد نکردیم. این کار در مطالعات دیگر انجام شده و نتایج مثبت به دست داده است. مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد، مداخله‌ی “‌سلامت عمومی بدن‌”‌ با اولویت دادن به خواب، فعالیت بدنی، و افزایش مصرف میوه و سبزی می‌تواند مرحله منطقی بعدی در این پژوهش باشد.‌”‌

وقتی زندگی‌مان شلوغ می‌شود، خواب معمولا اولین چیزی است که قربانی خواهد شد. ولی خواب جزء مولفه‌های اساسی تندرستی و سلامت روان است. به گفته‌ی ویکهام، “‌افزایش آگاهی در خصوص اهمیت خواب با کیفیت، به همراه رژیم غذایی سالم و انجام مرتب فعالیت بدنی می‌تواند به ترویج سلامت روان در میان جوانان کمک کند. این‌ها را می‌تواند به عنوان سه پایه‌ی اصلی سلامتی قلمداد کرد که هر یک از آن‌ها می‌توانند به بهبود وضعیت تندرستی در میان جوانان کمک کنند.‌”‌
سایر راه‌های حفظ سلامت روان

اگر احساس می‌کنید کیفیت خواب، میزان فعالیت بدنی، و عادات غذایی‌تان کاملا سالم و مناسب هستند، ولی وضعیت سلامت روان‌تان به اندازه‌ای که می‌خواهید مطلوب نیست، دکتر آرون تندلر، مدیر ارشد بخش پزشکی شرکت برینزوی، چند نکته را به شما توصیه می‌کند. به گفته‌ی وی، “‌هر روز برای خود اهدافی را تعیین کنید، و خودتان را برای تحقق آن‌ها تحت کنترل قرار دهید. این اهداف می‌توانند به سادگی یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای، شروع به مطالعه‌ی یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌تان، یا حتی مرتب کردن رختخواب‌تان در هر صبح باشند.‌”‌

هم‌چنین، دکتر تندلر توصیه می‌کند، خودتان را کم‌تر از قبل در معرض جنبه‌های منفی رسانه‌ها قرار دهید. به گفته‌ی وی، “‌شب‌ها شبکه‌های خبری را نگاه نکنید و در عوض، برنامه‌های کمدی ببینید.‌”‌ وی هم‌چنین تاکید می‌کند، “‌خنده بهترین دارو است.‌ در این شرایط، خنده بهترین درمان برای پیشگیری از بروز اضطراب و سایر هیجان‌های منفی است.‌”‌

گاهی اوقات، انجام کاری که در آن‌ لحظه حس و حال انجام‌اش را ندارید واقعا می‌تواند حال‌تان را بهتر کند.‌ به گفته‌ی دکتر تندلر، “‌اگر احساس می‌کنید حال پیاده‌روی ندارید، درست برعکس، بلند شوید و بیرون بروید. اگر احساس می‌کنید حال صحبت ندارید، به یکی از دوستان‌تان زنگ بزنید. از این‌که انجام کاری برعکس آن‌چه فکر می‌کنید دل‌تان می‌خواهد، چه‌قدر می‌تواند حال‌تان را بهتر کند و حس رضایت و رسیدن به یک دستاورد به شما بدهد، شگفت‌زده خواهید شد.‌”

با وجود این، اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید از پس مشکلات مربوط به سلامت روان‌تان بر بیایید، مجبور نیستید به تنهایی با آن‌ها مبارزه کنید. دکتر تندلر در این باره می‌گوید، “به تنهایی نمی‌توانید ‌کارهای زیادی برای کنترل سلامت روان‌تان انجام بدهید؛ بنابراین، باید به خاطر بسپارید، هرگاه احساس خستگی و فرسودگی کردید، پیش یکی از عزیزان‌تان بروید یا با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.‌”‌

ولی پیش از آن‌که بخواهید نزد یک متخصص بروید، شاید بهتر باشد از ۹ نکته درباره روان درمانی و انتظاراتی که باید از جلسه درمان داشت آگاه شوید.

راه‌های درمانی متعدد، موفق، و مخصوصی برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده وجود دارد. طبق توضیح دکتر تندلر، “‌بخشی از این فرایند به ریشه‌یابی علت بروز این مشکل مربوط می‌شود. گاهی اوقات، روش درمان این اختلال به سادگی تعویض داروهای مصرفی است. گزینه‌های درمانی متعددی برای افسردگی وجود دارند، از جمله گفتار درمانی، استفاده از داروهای ضد افسردگی، و هم‌چنین، تحریک مغناطیسی عمیق مغز از راه جمجمه – یک روش درمانی غیرتهاجمی مورد تایید FDA، با استفاده از میدان مغناطیسی که مستقیما به نواحی عمیق‌تر و گسترده‌تری از مغز وارد می‌شود. اولین گام در مسیر درمان این وضعیت شروع فرایندی است که در آن، مناسب‌ترین روش درمانی مخصوص هر فرد شناسایی می‌شود.‌”‌
سخن آخر

اگر میزان مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را افزایش دهید، فعالیت‌های بدنی را به برنامه‌ی روزانه‌ی زندگی‌تان بیفزایید، و گام‌هایی را برای بهبود کیفیت خواب‌تان بردارید، به بهبود سلامت روان و تندرستی‌تان کمک کرده‌اید. اگر خوابیدن در هنگام شب برای‌تان دشوار شده است، یا در طول شب، بارها از خواب بیدار می‌شوید، حتما با یک متخصص در این مورد مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *